Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Koninklijke Onderscheiding voor Peter Volten

01 februari 2011

Prof. dr. P.M.E. (Peter) Volten heeft maandag 31 januari 2011 een Koninklijke Onderscheiding ontvangen uit handen van burgemeester Rehwinkel van de gemeente Groningen. Volten is sinds 1994 hoogleraar Geschiedenis en theorie van de internationale betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van het Centre for European Security Studies. De onderscheiding werd uitgereikt na afloop van zijn afscheidscollege.

Volten was in 1994 de eerste hoogleraar bij de afdeling Internationale Betrekkingen en Internationale Organisatie. Hij maakte van de toenmalige bovenbouwstudie Internationale Organisaties een zelfstandige afdeling, die uitgroeide naar een volledige academische opleiding Internationale Betrekkingen, zowel Bachelor als Master. Het werd de grootste opleiding Internationale Betrekkingen in Nederland. Inhoudelijk slaagde Volten erin om de opleiding een veel sterkere filosofisch/theoretische basis te geven. De afdeling herbergt inmiddels ook twee Erasmus Mundus opleidingen: Euroculture en International Humanitarian Action.

Pionierswerk

Tijdens zijn periode als onderzoeksdirecteur en vice-president van het Institute for East-West studies in New York (1989-1992) verrichtte Volten al pionierswerk door, na de val van de Berlijnse muur, contacten te leggen in de nieuwe Midden- en Oost-Europese democratieën. Bij terugkeer in Nederland richtte hij in 1993 een Nederlandse tak van het Institute for East-West Studies op (Netherlands IEWS Center), om ook vanuit Nederland een bijdrage te leveren aan de transformatie van de nieuwe democratieën in Midden en Oost-Europa.

In 1995 werd het Centre for European Security Studies (CESS) opgericht en in Groningen gevestigd. Peter Volten werd directeur van dit Centre. Door zijn drijvende kracht en zijn grote internationale netwerk was het CESS in staat om onderwijs-, trainings- en onderzoeksprogramma's op te zetten. Na de oorlogen in Joegoslavië werd het werkgebied van het CESS uitgebreid met de landen op de Balkan.

Europese veiligheid

Het kweken van wederzijds begrip over Europese veiligheid tussen Oost en West, een democratisch functionerende veiligheidssector, het faciliteren van een Euro-Atlantische veiligheidsgemeenschap door de Oost- en Zuidoost Europese landen te begeleiden naar NAVO-lidmaatschap en EU-lidmaatschap (in het geval van Turkije), bleven centrale doelen van Voltens inzet.

Tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU in 2004 startte het CESS onder leiding van Volten een uniek en politiek gevoelig programma in Turkije. De Nederandse regering stelde het CESS in staat om informele diplomatie te bedrijven en Turkije te ondersteunen bij de hervorming van zijn civiel-militaire betrekkingen, met de bedoeling om toetreding tot de EU mogelijk te maken.

Vanaf 2005 legde het CESS zich toe op scholing. Er werden scholingsprogramma's ontwikkeld en uitgevoerd in de voormalige Sovjetrepublieken, van Oekraïne tot Kazachstan. Daarnaast heeft het CESS onder leiding van Volten in Moldavië en Georgië programma's uitgevoerd ter ondersteuning van parlementaire controle op het veiligheidsbeleid.

De laatste tien jaar stelde Volten, nadat zijn kinderen het huis uit waren, regelmatig zijn huis kosteloos beschikbaar voor promovendi uit Oekraïne, Turkije, Polen en Zwitserland, en voor een student uit Rusland die de opleiding voor pianist op het conservatorium in Groningen volgde.

Peter Volten wordt Officier in de Orde van Oranje Nassau.

Noot voor de pers

Meer informatie via de afdeling Communicatie, tel. 050-363 4444, e-mail: communicatie rug.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:54