Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningen start met zij-instroom Tandheelkunde

10 november 2011

Vanaf september 2012 kent het Universitair Medisch Centrum Groningen /Rijksuniversiteit Groningen naast een zij-instroom Geneeskunde ook een zij-instroom voor de opleiding Tandheelkunde. Dit is een studieprogramma voor personen die eerst een andere studie of opleiding hebben gevolgd en daarna verder willen met Tandheelkunde. Er zijn eerst 12 plaatsen beschikbaar in dit programma.

Om voor een plaats in dit programma in aanmerking te komen, moeten kandidaten een bachelor-diploma van HBO of Wetenschappelijk Onderwijs op zak hebben en natuur- en scheikunde op VWO-nivo hebben gevolgd.

Het programma voor zij-instromers is ontwikkeld omdat de afgelopen jaren is gebleken dat er veel vraag is van bijvoorbeeld studenten Life Sciences of de hbo-opleiding Mondzorgkunde om verder te gaan met een studie Tandheelkunde. Verder biedt dit programma een extra mogelijkheid om het dreigende tekort aan tandartsen in de nabije toekomst te voorkomen.

Het zij-instroom programma Tandheelkunde bestaat uit een studie van in totaal vier jaar. Eerst volgen de deelnemers een schakelprogramma van een jaar; dit bereidt hen specifiek voor op de theoretische tandheelkundige kennis en op de praktische tandheelkundige vaardigheden. Daarna volgt het Masterprogramma Tandheelkunde dat drie jaar duurt; dit is het reguliere curriculum voor de studie Tandheelkunde.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:52