Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Basisscholieren krijgen college over de maan

31 mei 2011

Op donderdag 9 juni 2011 komen meer dan 500 kinderen van basisscholen uit Groningen, Friesland en Drenthe naar de Groningse universiteit. Ze krijgen daar les over de maan tijdens de achtste editie van de Kinderuniversiteit.

Ieder jaar organiseert de Rijksuniversiteit Groningen de Kinderuniversiteit, een leerzaam en leuk college speciaal voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Alle basisscholen uit de regio ontvingen enkele weken geleden een uitnodiging. De Kinderuniversiteit wordt georganiseerd door de RUG Scholierenacademie, Studium Generale Groningen en het Universiteitsmuseum.

Maanzaad

Dit jaar gaat het college over de maan. Tijdens het college komen vragen aan de orde als: Hoe ziet het er uit op de maan? Hoe lang duurt een dag op de maan? Kunnen we er in de toekomst gaan wonen? Hoe schijnt ie door de bomen? En groeit er maanzaad? Het college zal worden gegeven door Peter Barthel, hoogleraar sterrenkunde bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Tentoonstelling

De kinderen die het college over de maan bijwonen, kunnen daarna ook een bezoek brengen aan het Universiteitsmuseum. Daar is vanaf 27 mei de tentoonstelling ‘Beyond the stars, reis naar de oneindige ruimte’ te zien. Deze tentoonstelling sluit goed aan bij het kindercollege, met spectaculaire foto's van manen, planeten en sterrenstelsels, maar ook modellen van verschillende telescopen, een echte satelliet en een echte meteoriet. Spectaculair is ook het Kapteyn Mobiele Planetarium met een virtuele ruimtereis, beginnend aan de Groningse sterrenhemel!

Wetenschapsknooppunt

Het college van de Kinderuniversiteit is een van de activiteiten van het Wetenschapsknooppunt Noord-Nederland. Steeds vaker bereiken verzoeken tot samenwerking vanuit het basisonderwijs de RUG. Vanuit de maatschappelijke rol die de universiteit in de regio wil spelen, zijn de diverse activiteiten voor basisscholen samengebracht in het programma van het Wetenschapsknooppunt van RUG, Hanze Hogeschool en basisscholen.

Noot voor de redactie

• Nadere informatie en sfeerimpressies zijn te vinden op de website van de Scholierenacademie: www.rug.nl/kinderuniversiteit.
• Het college wordt drie keer gegeven: om 9:30 uur, 11:30 uur en 13.30 uur in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen, Broerstraat 5.
• Pers van harte welkom, na afspraak.
• Contact over de Kinderuniversiteit: Peter Barthel, hoogleraar astrofysica, p.d.barthel rug.nl, tel. 050 363 4064 of Esther Marije Klop, coördinator Scholierenacademie, e.m.klop rug.nl, tel. 050 363 8184
• Contact over het Universiteitsmuseum: Margot Spee, Hoofd Educatie Universiteitsmuseum, m.h.spee rug.nl, tel. 050 363 5798

Laatst gewijzigd:18 december 2023 08:55