Rudolf Agricola School for Sustainable Development
Bringing sustainability science forward
More Onderzoek RISK, CRISES AND RESILIENCE

Kinderen en Jongeren in Rampen

De research groep 'Kinderen en Jongeren in Rampen' verenigt onderzoekers uit diverse disciplines om de complexe ervaringen te verkennen van kinderen en jongeren in rampen als gevolg van natuurlijke en door de mens veroorzaakte gevaren. De groep is gevestigd aan de Universiteit van Groningen.

De interdisciplinaire aanpak van de groep heeft tot doel verschillende onderwerpen aan te pakken, zoals:

rampenonderwijs, geestelijke gezondheid, beleidsvorming, intersectionaliteit, sociale gevolgen van rampen, rampenmitigatie, voorbereiding, respons, herstel, geestelijke gezondheid en psychosociale ondersteuning, ontheemding, kampbeheer, water, onderdak en hygiëne, humanitaire hulp, kindvriendelijke ruimtes, onderwijs, zaakbeheer, kinderbescherming, kinderwelzijnssysteem, rechtvaardigheid voor kinderen en kinderparticipatie.

De groep streeft ernaar vragen te beantwoorden zoals:

• Wat zijn de sociale en psychologische gevolgen van rampen en conflicten (en hun cascaderende effecten, zoals ontheemding) voor kinderen en jongeren, en hoe kunnen deze impact worden voorkomen of verminderd?
  • Hoe kunnen kinderen fysiek en sociaal-psychologisch worden voorbereid op uitdagende situaties als gevolg van rampen, met behulp van verschillende educatieve tools, waaronder opkomende technologieën en digitale tools?
  • Hoe kunnen de behoeften van kinderen, inclusief degenen met een handicap, worden overwogen in humanitaire hulp, respons en herstel? Welke rol kunnen onderzoekers uit diverse vakgebieden spelen bij het ontwikkelen van kindvriendelijke humanitaire hulp?

Door samenwerking over faculteiten heen streven we naar innovatief, uitgebreid en inclusief onderzoek dat ons begrip van de ervaringen van kinderen en jongeren in rampen bevordert.

Groepscoördinator

Dr. Hamed Seddighi, Postdoctoral Researcher Rijksuniversiteit of Groningen.

• Tel. +31 58 205 5028

• Mail: h.seddighi@rug.nl