Levenslang leren
Bij de Rudolf Agricola School for Sustainable Development zien we leren als een continu proces. De vraagstukken van vandaag laten zich niet alleen met onderzoek oplossen; ze vragen om een open gesprekken, reflectie en brede betrokkenheid. Daarom versterken we actief de verbinding tussen wetenschappelijke kennis en de samenleving, onder andere via samenwerkingen die universitaire inzichten begrijpelijk en relevant maken voor een groot publiek.
Een van die samenwerkingen is met HOVO, een organisatie die zich richt op hoger onderwijs voor ouderen. Samen ontwikkelen we programma’s waarin deelnemers worden uitgedaagd om na te denken over belangrijke maatschappelijke thema’s, onder begeleiding van onze fellows die hun kennis en ervaring graag delen.
De cursus “Leefbaar Nederland in een duurzame wereld” is een mooi voorbeeld van hoe we dit in praktijk brengen. In dit programma staan duurzaamheid, veerkracht en ontwikkeling centraal. Deelnemers onderzoeken hoe mondiale uitdagingen doorwerken in het dagelijks leven, en welke mogelijkheden er zijn om Nederland leefbaar te houden voor toekomstige generaties. Hieronder vindt u voorbeelden van lezingen die tijdens de cursus worden gegeven door fellows van de Rudolf Agricola School, evenals informatie over een vervolgworkshop over argumentatiemapping.
Voor meer informatie gaat u naar de HOVO website
Wereldwijde Energie-ongelijkheid in Huishoudens
Wereldwijde Energie-ongelijkheid in Huishoudens
Huishoudens staan centraal in het wereldwijde energiegebruik: direct via verwarming, vervoer en elektriciteit, en indirect via de goederen en diensten die we consumeren. Maar het energiegebruik is allesbehalve gelijk verdeeld. De rijkste 1% van de huishoudens wereldwijd verbruikt ongeveer evenveel energie als de armste 50%.
De verschillen in energievoetafdruk zijn eveneens opvallend: terwijl het wereldwijde gemiddelde op 33 gigajoule per persoon ligt, is dat in Afrika bijna de helft, en in Europa en de VS juist veel hoger. Rijkere huishoudens profiteren van efficiënte infrastructuur en schone energie, terwijl armere huishoudens vaak afhankelijk zijn van inefficiënte brandstoffen zoals biomassa. Daardoor zijn zij zowel kwetsbaarder als zwaarder belast door stijgende energiekosten.
In dit college worden deze ongelijkheden onderzocht en beleidsoplossingen besproken, zoals progressieve belasting en koolstofbeprijzing voor de rijksten, en subsidies voor schone energie, energiezuinige woningen en openbaar vervoer. Dergelijke maatregelen kunnen zowel ongelijkheid als milieuschade verminderen en bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Dit college wordt gegeven door promovenda Yang Wang
Digitale klimaatcommunicatie, eco-angst en jongeren in Nederland
Digitale klimaatcommunicatie, eco-angst en jongeren in Nederland
Er wordt steeds vaker erkend dat klimaatverandering ernstige gevolgen heeft voor de mentale gezondheid, met name door eco-angst: gevoelens van stress en ongerustheid over klimaatverandering en de toekomst. Eco-angst komt het meest voor onder jongeren, die extra kwetsbaar zijn door hun ontwikkelingsfase en blootstelling aan stress. Sociale systemen en media spelen een rol in het vormen van deze gevoelens, maar de relatie tussen socialmediagebruik en eco-angst is nog weinig onderzocht.
In deze lezing wordt de relatie tussen klimaatcommunicatie en sociale media besproken, gekeken hoe jongeren zich online met klimaatkwesties bezighouden, en worden voorlopige resultaten gepresenteerd van een enquête naar de invloed van sociale media op klimaatangst onder jongeren in Nederland. Dit verband begrijpen is van groot belang, aangezien jongeren zowel het meest getroffen worden door klimaatverandering als een centrale rol spelen in klimaatactie.
Deze lezing wordt gegeven door fellow dr. Marc Esteve del Valle
Taal, Cultuur en Planetaire Gezondheid
Taal, Cultuur en Planetaire Gezondheid
De geesteswetenschappen bieden onmisbare inzichten voor het begrijpen van en reageren op mondiale crises. Hoewel duurzaamheidsonderzoek van oudsher gericht is op de natuurwetenschappen, spelen culturele overtuigingen, waarden en taal een centrale rol in de manier waarop samenlevingen zich tot het milieu verhouden. Taal stuurt daarbij in hoge mate ons denken en handelen: metaforen en denkkaders kunnen zowel de uitbuiting van de natuur normaliseren als respect en zorg ervoor stimuleren.
In deze lezing wordt onderzocht hoe taal en cultuur onze kijk op het milieu beïnvloeden. We bespreken de frames en metaforen die de relatie tussen mens en natuur vormgeven, en kijken hoe ecokritisch taalbewustzijn kan bijdragen aan duurzamer denken en gedrag. Historische en hedendaagse voorbeelden laten zien hoe verhalen en discoursen onze houding ten opzichte van het milieu en onze praktijken beïnvloeden.
Deze lezing wordt gegeven door fellow dr. Femke Kramer
Workshop Argumentatiemapping
Workshop Argumentatiemapping
Wil je je kritische denkvaardigheden aanscherpen en eens uit je eigen bubbel stappen? In een workshop van anderhalve dag brengen we een controversieel maatschappelijk vraagstuk rond duurzaamheid in kaart. Je krijgt een korte introductie in argumentatietheorie en werkt in interdisciplinaire en intergenerationele teams om de argumenten die in het publieke debat worden gebruikt – of juist over het hoofd worden gezien – te analyseren en te visualiseren. Als team ontwerp je een argumentatiekaart die een breed publiek helpt complexe kwesties te begrijpen en een eigen mening te vormen.
De workshop versterkt je kritische denkvermogen, bevordert samenwerking tussen verschillende vakgebieden en culturen, en biedt praktische ervaring in publiekscommunicatie. Tegelijkertijd maken de uiteindelijke kaarten het voor een breder publiek mogelijk om een omstreden onderwerp vanuit meerdere perspectieven te verkennen, waardoor polarisatie wordt verminderd en constructiever publiek debat wordt gestimuleerd.
Deze workshop wordt gegeven door dr. Lotte van Poppel
