Rudolf Agricola School for Sustainable Development
Bringing sustainability science forward
More Onderzoek SUSTAINABLE LANDSCAPES & REGIONS

Brede welvaart in Noord-Nederland

De groep ‘Brede Welvaart in het Noorden’ brengt leidende onderzoekers van de noordelijke Planbureaus samen met wetenschappers van universiteit en hogescholen. Samen willen zij het debat over de brede welvaartsontwikkeling van Noord-Nederland voeden. Daartoe worden wetenschappelijke inzichten verbonden aan vraagstukken uit de praktijk.

Focus op landelijk gebied

In de academische seizoenen 2023/24 en 2024/25 staat het vraagstuk van het landelijk gebied centraal. Onder druk van de Rijksoverheid zetten provincies in op programmatsiche verandering, zodat de balans tussen ecologie en economie hersteld wordt. Ambtenaren en bestuurders noemen vaak het belang van eigenaarschap en democratisch draagvlak. Toch blijft het zoeken naar de wijze waarop inwoners betrokken kunnen worden bij de gebiedsopgaven.

Aanpak

De leefwereld van het landelijk gebied zal door de noordelijke Planbureaus belicht worden middels een panelonderzoek. Een denktank zal vervolgens helpen om de resultaten te duiden. In het voorjaar van ’25 zullen er handelingsperspectieven onder woorden gebracht worden. Deze richten zich op ambtenaren en bestuurders die de kloof tussen systeemwereld en leefwereld in het landelijk gebied kleiner willen maken.

Contactpersonen

De groep staat in nauw contact met het Nationaal Netwerk Brede Welvaart: https://netwerkbredewelvaart.nl/

Contact: prof. dr. Marijn Molema

Laatst gewijzigd:27 juli 2023 09:58