Rudolf Agricola School for Sustainable Development
Bringing sustainability science forward
More Nieuws & Evenementen

Social networks and the resilience of marginalized communities. Talk by dr. Miranda Lubbers, Autonomous University of Barcelona

Wanneer:wo 22-02-2023 15:00 - 16:30
Waar:Harmonie Gebouw, Oude Kijk in 't Jatstraat 26, ruimte 1312.0007

Ongelijkheid groeit. Lubbers onderzoeks hoe sociale netwerken vorm geven aan de weerbaarheid van gemarginaliseerde, kansarme groepen in de samenleving, waaronder migranten zonder papieren.

Op basis van verschillende theorieën bespreekt zij hoe netwerken de reactieve, adaptieve en transformerende capaciteiten van mensen kunnen versterken om met tegenslagen om te gaan en het welzijn te behouden, maar ook om ongelijkheden in stand te houden en te verergeren.

Vervolgens stelde Lubbers een onderzoeksagenda op waarmee ze meer aandacht vraagt voor machtsverschillen in ongelijke relaties, intersectionaliteit in netwerkanalyse, de contextuele inbedding van netwerkeffecten, en hoe netwerken de sociale arrangementen die marginalisering veroorzaken kunnen transformeren.

Volg ons opyoutube twitter