Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda

Symposium verslaving en middelengebruik in detentie

Wanneer:wo 05-06-2024 09:30 - 17:00
Waar:Vrije Universiteit Amsterdam

Op 5 juni vindt er een symposium plaats waarbij wetenschappers, beleidsmedewerkers en praktijkbeoefenaars vanuit verschillende disciplines samenkomen om de problemen van verslaving en middelengebruik in detentie aan de kaak te stellen. Het centrale doel van de bijeenkomst is nadenken over de wijze waarop het Nederlandse penitentiaire recht en detentiebeleid kan bijdragen aan het verminderen van problematiek bij middelengebruik en verslaving in detentie, met als gevolg een terugdringen van recidive en een verbetering van welzijn.

Binnen de wetenschap is er een gebrek aan empirische data over dit probleem. Tevens blijven praktijkervaringen en de toepassing van penitentiair beleid in de praktijk vaak ontoegankelijk voor wetenschappers, wat onderzoek naar verslavingsbeleid vermoeilijkt. Het doel van dit symposium is dan ook het delen van kennis vanuit de verschillende disciplines om zo interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek, beleid en contact te bevorderen.

• Datum: 5 juni 2024
  • Locatie: Vrije Universiteit Amsterdam
  • Tijd: 09.30 - 17.00 uur
  • Invulling: drie plenaire presentaties van experts over de stand van zaken in het penitentiaire recht, de forensische zorg, en de criminologie; alsmede twee workshoprondes over de onderwerpen harm reduction en penitentiaire verslavingsafdelingen.

De capaciteit voor deelname is gezien het interactieve karakter beperkt. Indien u interesse hebt om bij dit symposium aanwezig te zijn kunt u contact opnemen met Anna Goldberg (a.e.goldberg rug.nl) voor meer informatie en, bij voldoende ruimte, uw eventuele aanmelding.