Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Betekenisvol in je werk: een kijkje in de keuken bij de master Werk en Zingeving

Wanneer:di 16-04-2024 14:00 - 18:00
Waar:Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij (Oude Boteringestraat 38, Groningen)
Werk en Zingeving

Wat betekent werk vandaag de dag voor ons? Wat bepaalt ons werkgeluk? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven binnen een organisatie? En hoe kan etnografisch onderzoek hiertoe bijdragen? Bij de Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij bieden we de mastertrack Werk en Zingeving aan, waar je onder meer nadenkt over bovenstaande vragen.

Om een goed beeld te krijgen van wat deze studie inhoudt, organiseert de faculteit een inhoudelijke middag, waarin je kennismaakt met de inhoud en vorm van de master.

Tijdens de dag zijn er meerdere sessies - deze worden gegeven door docenten en studenten - waardoor je na afloop een goed beeld hebt wat je van deze unieke master kunt verwachten. Ook is de studieadviseur aanwezig, om al jouw vragen over inschrijving, toelating en bijvoorbeeld deeltijdmogelijkheden te beantwoorden.

De dag is gratis en wordt afgesloten met een borrel.

14.00 uur

Inloop met koffie en thee

14.15 uur

Welkom. Door: prof. Hanneke Muthert

14.30 uur

Proefcollege. Door: dr. Jelle Wiering

In dit proefcollege gaan we in op organisatie etnografie: het doen van onderzoek naar organisaties door als onderzoeker zelf mee te draaien op de werkvloer, en zo inzicht te verkrijgen in de alledaagse praktijk. We bespreken voorbeelden uit een etnografische studie naar bankiers in de VS. Wat voor organisatiecultuur heerst er in deze wereld van hard werken en veel geld verdienen? Waarom zijn deze bankiers bereid om zoveel uur in hun werk te stoppen en welke prijs betalen ze daar eigenlijk voor? En wat kan deze studie ons vertellen over het nut en de beperkingen van etnografisch onderzoek doen naar organisaties? Dit minicollege, onderdeel van het vak Werkgeluk en Leiderschap, laat zien hoe leiderschap en werkgeluk op fascinerende manieren gerelateerd kunnen zijn.
15.00 uur

Uit de stagepraktijk. Door: Suzanne van Egmond, masterstudent en werkzaam bij het CJIB

Hoe kan een zingevingsperspectief helpen om een organisatievraagstuk aan te pakken? Suzanne vertelt meer over het actieonderzoek dat ze gedaan heeft bij Freia, een organisatie die opleidingen verzorgt voor werkenden. Het uitgangspunt van het onderzoek was de slogan van Freia: 'van betekenis zijn en blijven' - wat betekent dat eigenlijk? Suzanne laat zien hoe het zingevingsperspectief het vraagstuk verbreedt en tegelijkertijd verdiept om tot een concreet resultaat te komen.
15.30 uur

Pauze

15.45 uur

Workshop. Door: prof. Hanneke Muthert

Over zingevende gespreksvoering en gesprekstechnieken.
16.15 uur

Uit de onderwijspraktijk. Door: Carien van der Velde, masterstudent

Men zegt wel eens, ''de ervaring van zin laat zich niet maken''. Als dat zo is, hoe en wanneer ervaren mensen dan zin in hun werk? Kun je universele uitspraken doen over ‘betekenisvol werk’?
Masterstudent Carien van der Velde vertelt graag meer over het vak Zingeving en Organisatieculturen, waarin je nadenkt over zulke vragen. Ook laat ze aan de hand van de eindopdracht zien hoe je concreet aan de slag gaat met verschillende perspectieven binnen dit thema.
16.45 uur

Terugkoppeling en afsluiting. Door: prof. Hanneke Muthert

17.00 uur

Q&A. Met studieadviseur Thea de Boer (facultatief)