Dick de Waard: Traffic psychology & sustained mobility
Onze deelname aan het verkeer is aan verandering onderhevig. Auto’s hebben steeds meer zelfrijdende functies zoals cruise control, lane assist en inparkeren. Fietsers gaan steeds sneller dankzij de snelle opkomst van e-bikes en speedpedelecs. Weggebruikers maken nog te vaak gebruik van de mobiele telefoon en alcohol en drugs komen nog te vaak voor. Maar ook mobiliteit en gezondheid spelen een belangrijke rol. Kun je veilig blijven autorijden of fietsen als je ouder wordt?
De Waard: ‘Het mooie aan Verkeerspsychologie is dat bijna alle psychologiedisciplines terugkomen, die dan gericht zijn op gedrag in het verkeer. Zo behandelen we tijdens de colleges bijvoorbeeld effectiviteit van campagnes, hoe je de infrastructuur kunt aanpassen zodat mensen zich veilig gedragen, wat effecten zijn van vermoeidheid of het gebruik van alcohol en drugs op rijgedrag, en of je nog veilig kunt autorijden of fietsen als je last hebt van beginnende dementie. Mobiliteitsbehoud is hierbij een belangrijk thema.’
De Waard begon zijn carrière als student experimentele psychologie waarbij toegepast onderzoek altijd zijn interesse had. Zo kwam hij terecht bij het Verkeerskundig Studiecentrum. Daar onderzocht hij met geïnstrumenteerde auto’s onder anderen het rijgedrag van deelnemers die onder invloed waren van medicatie. Op dit moment werkt hij bij de University of Groningen aan onderzoek met een geavanceerde fietssimulator.
De Waard: ‘Dagelijks bevindt een grote groep mensen zich in het verkeer. Iedereen heeft wel een mening over hoe weggebruikers zich gedragen. Dit vak levert de informatie die nodig is om de belangrijke vraagstukken over veiligheid te beantwoorden’.

Laatst gewijzigd: | 01 oktober 2025 13:38 |