Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Best practices in Teaching and Learning

05 april 2022

Wat maakt een onderwijsvorm tot een succes? En welke onderwijsvorm bereikt studenten het best? Dit jaar hebben vier onderwijsvormen bij GMW de titel Best Practice in Teaching and Learning gekregen. De genomineerden zijn voorgedragen door de medewerkers en studenten van de opleidingscommissies.

Drie individuele docenten en één docenten duo krijgen met hun onderwijsvorm het label Best Practice. Dat komt omdat de nadruk ligt op de onderwijsontwerpen en –methoden en minder op de docent zelf, de groepsgrootte of het aantal respondenten. Onderwijs- en leerpraktijken kunnen op verschillende manieren worden ingericht. De titel Best Practice is bedoeld om docenten onderling te inspireren bij het inrichten van het onderwijs.

Gijs Huitsing

Gijs Huitsing, Sociologie

Met zijn manier van lesgeven wist Gijs zich te onderscheiden en zorgde hij voor verbondenheid, ook of juist tijdens de moeilijke periode van een volledige online cursus. Dit kwam doordat hij vooral tijdens de coronapandemie zijn colleges aanpaste op de behoeftes van zijn studenten. Hij luisterde naar de input die zij gaven en heeft hieromheen een goede en interessante basis gebouwd voor de studenten. Door tijdens live colleges het belang van interactie te benadrukken, leverde dat elke keer 99% opkomst op. Ook startte hij Sociologie Matchmaker: waarbij elke week twee willekeurige studenten aan elkaar werden gekoppeld om elkaar te ontmoeten om zo toch nieuwe mensen te leren kennen.

Michelle de Jong

Michelle de Jong, Lerarenopleiding

Voor vakdidacticus Michelle geldt dat ze zich met haar persoonlijke benadering onderscheidt van andere docenten. Aanstaande leraren Spaans volgen, naast algemene vakken zoals de Basiscursus en Pedagogiek ook 'Vakdidactiek Spaans'. Spaans is een zogenaamde ‘nultaal’. Dat betekent dat de meeste kinderen, voordat ze Spaans gaan volgen, nog geen woord van die taal hebben geleerd. Dit in tegenstellig tot bijvoorbeeld Nederlands en Engels. Ook voor sommige studenten geldt dat zij pas Spaans hebben geleerd toen zij naar de universiteit gingen. Dat vraagt een specifieke benadering van de vakdidacticus. Michelle doet dit op een hele persoonlijke manier die studenten erg waarderen.

Mark Nieuwenstein

Mark Nieuwenstein, Psychologie, vak biopsychologie

Studenten van Mark hebben niet alleen het onderwerp zelf omarmd, ze waarderen ook zijn onderwijsvorm en hem als docent. Het gaat hier om het hele pakket: van kwaliteit van aangeleverd materiaal, de duidelijke structuur van de cursus, de inhoud van de colleges en het gebruik van Gather Town. Het gaat hier om de combinatie van goed studiemateriaal, inhoud van de colleges, persoonlijke enthousiasme en het beantwoorden van de vragen die worden gesteld.

Rozemarijn van der Ploeg en Tina Kretschmer

Rozemarijn van der ploeg en Tina Kretschmer, Pedagogische Wetenschappen, vak Jeugd en sociale ontwikkeling

Deze cursus heeft met succes het idee van de ‘flipped classroom’ toegepast. Het is de bedoeling dat studenten zich actief met de stof bezighouden, waardoor ze een goed begrip van de leerstof krijgen en hun academische houding wordt bevorderd. Dit is met succes gebeurd. Een ander belangrijk aspect is dat de cursus een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het tot stand brengen van verbondenheid tussen studenten onderling en tussen studenten en de opleiding. Dit is uiterst belangrijk, vooral onder coronaire omstandigheden, zowel voor het leren van de studenten als voor hun welzijn.

Uitreiking UG Best Practice in Teaching & Learning Award 2022

Op 8 april om 12.00 uur is de uitreiking van universitaire Best Practice in Teaching in Learning Award. Namens GMW doen Rozemarijn van der ploeg en Tina Kretschmer mee. Een verdere uitleg van hun Best Practice te zien in onderstaande video.

Laatst gewijzigd:25 april 2022 15:33