Skip to ContentSkip to Navigation

Nederland kampioen uithuisplaatsen? Veilig opgroeien in een gezin met ernstige problemen - 13 sep 2022

21 juli 2022

Nederlandse jongeren behoren tot de gelukkigste ter wereld, zo blijkt uit onderzoek. Helaas geldt dit geluk niet voor alle jongeren.

Er zijn naar schatting 35.000 tot 116.000 gezinnen in Nederland die langdurig met problemen op meerdere vlakken in hun leven worstelen, bijvoorbeeld op het gebied van opvoeding, financiën en (psychische) gezondheid. Dat kan grote gevolgen hebben voor kinderen en jongeren.

Soms gaat het zelfs zo ver dat kinderen uit hun huis worden geplaatst. In 2021 woonden ongeveer 41.000 kinderen niet meer thuis. Is Nederland daarmee 'kampioen' uithuisplaatsingen? Hoe kunnen de problemen in gezinnen zo hoog oplopen? En wat is de rol van het jeugdzorgsysteem?

De aflevering van de Publieksacademie Sociale Wetenschappen van 13 september 2022 ging over hoe jongeren uit gezinnen met dit soort ernstige problemen veilig op kunnen groeien. Te gast waren Jana Knot-Dickscheit en kinderombudsman Margrite Kalverboer.

Luister de aflevering hier terug:

Kijk de aflevering hier terug:

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 08:00
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 30 juni 2025

    Wetenschap Werkt | RuimBaan voor statushouders

    Statushouders hebben vaak genoeg kennis en kunde maar niet de geschikte diploma’s of praktische handvatten om in Nederland aan een geschikte vaste baan te komen. Bovendien spelen culturele verschillen en verwachtingen een grote rol bij zowel...

  • 17 juni 2025

    Het brein als blokkentoren

    Al decennialang probeert Monicque Lorist, hoogleraar cognitieve neuropsychologie, te ontrafelen hoe het menselijk brein werkt. Wat beïnvloedt ons denken? Wat gebeurt er als we moe zijn, of ouder worden? “Er is nog zo veel wat we niet weten. Vragen...

  • 16 juni 2025

    Wetenschap Werkt | Druk & Dwars

    Nogal wat kinderen vertonen energiek en eigenzinnig gedrag dat niet past bij de eisen van onze samenleving. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers willen daarom graag handvatten om ermee om te gaan, zonder gelijk het hulpverleningscircuit...