Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Expertisecentrum Sociale Wetenschappen, gezondheid en welzijn Activiteiten Center of Expertise Social Sciences, Health & Well-being

Citizen Science: Exploring Opportunities in Social Science Research

Wanneer:di 14-05-2024 12:00 - 17:00
Waar:House of Connections, Grote Markt 21, Groningen

Neem deel aan een fascinerende verkenning van het snijvlak tussen sociaalwetenschappelijk onderzoek en burgerwetenschap!

Evenement: Citizen Science: Exploring opportunities in Social Science Research for Health, Wellbeing and Public Health
Datum: 14 mei 2024
Locatie: Huis van Verbindingen, Grote Markt 21, Groningen.

Het Expertisecentrum Sociale Wetenschappen, Gezondheid & Welzijn en de Aletta Jacobs School of Public Health organiseren gezamenlijk dit evenement om de mogelijkheden in sociaalwetenschappelijk onderzoek met betrekking tot gezondheid, welzijn en volksgezondheid te verkennen en ons te verdiepen in het domein van de burgerwetenschap. We willen graag onderzoeken hoe wetenschap zich kan verhouden tot burgers, hen kan informeren en actief bij het onderzoeksproces kan betrekken.

Ontdek de essentie van deze methode, de toepassingen en het potentiële effect ervan. Onze sprekers, Margaret Gold van het Citizen Science Lab aan de Universiteit Leiden en Niels Alberts, Coördinator van de Bèta Science Shop en CurioUs, zullen inzichten delen in de diverse benaderingen en recente ontwikkelingen in burgerwetenschap, met een focus op de relevantie ervan in sociaalwetenschappelijk onderzoek.

Na hun presentaties delen onderzoekers van toegepaste universiteiten hun ervaringen met burgerwetenschap. Vervolgens neem je deel aan een interactieve workshop waarin we in groepen zullen samenwerken om onderzoeksvragen te formuleren die geschikt zijn voor burgerwetenschap en verken je geschikte methodologieën.

De middag eindigt in een dynamisch plenair debat, waarbij opkomende onderwerpen, voorbeelden gegenereerd tijdens de workshop, financieringsuitdagingen en vooraf ingediende vragen worden besproken. We sluiten af met een netwerksessie onder het genot van een hapje en drankje. Een goede gelegenheid om te praten over mogelijke samenwerkingen en met elkaar ideeën op te doen.

Het evenement staat open voor alle onderzoekers in de sociale wetenschappen die nieuwsgierig zijn en geïnteresseerd zijn in of en hoe deze methode kan worden toegepast in ons vakgebied. Het specifieke doel van de middag is om samen met burgers real-life data te verzamelen om vragen te beantwoorden over menselijk gedrag. Met als centrale vraag: Hoe kunnen we in een wetenschappelijk verantwoorde manier inzicht krijgen in menselijk gedrag en dit samen met burgers doen?

Doe mee! Laten we elkaar informeren, inspireren en ontdekken wat de potentiële implicaties van burgerwetenschap voor jou onderzoeksinspanningen kunnen betekenen.

12.15-12.20
12.20-12.50
Margaret Gold - Citizen Science Lab at Leiden University (and the Citizen Science Nederland Network)
Zij zal een kort overzicht geven van de verscheidenheid aan benaderingen van burgerwetenschap en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied. Ze zal ingaan op de mogelijkheden voor onderzoek in de sociale wetenschappen.
12.50-13.30
Lunch
13.30-14.00
Niels Alberts - Coordinator of the Bèta Science Shop & Lecturer at the faculty of science & Engineering.
Geleerde lessen van CurioUs en wat het betekent voor de sociale wetenschappen, en in deze context wordt de vraag "Waarom deelnemen?" behandeld.
14.00-14.30
Pitches
Ervaringen and 'best practices' van o.a. Hogescholen
14.30-15.45
Groepsdiscussie/ workshop
In groepen werken om onderzoeksvragen te formuleren die met deze methode kunnen worden beantwoord, de groepen zullen bespreken welke methodologie passend zou zijn.
15.45–16.00
Pauze
16.00-16.30
Plenaire discussie/debat
Debat/discussie over onderwerpen die ontstaan gedurende de middag, voorbeelden die zijn geformuleerd door de workshopgroepen, vragen met betrekking tot financiering van burgerwetenschapsprojecten, en vragen die voorafgaand aan het evenement zijn ingediend.
16.30-17.00
Afsluiting & borrel