Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Levensvragen in de klas bij ingrijpende gebeurtenissen | Geannuleerd

Wanneer:wo 15-04-2020 15:30 - 20:00
Waar:Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38, Groningen

In verband met het coronavirus is dit evenement geannuleerd

Recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen heeft aangetoond dat kinderen en jongeren meer last hebben van de aardbevingen dan dat vaak wordt gedacht. Ze zijn angstig en voelen zich niet veilig. Een plek om over hun gevoelens en zorgen te praten, zowel thuis als op school, is van essentieel belang, aldus de onderzoekers. Tijdens deze middag deelt dr. Elianne Zijlstra met ons de belangrijkste bevindingen uit het onderzoeksrapport 'Een veilig huis, een veilig thuis?' , met een duidelijke link naar de dagelijkse schoolpraktijk.

Op de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen doet promovenda Anieljah de Kraker-Zijlstra actieonderzoek naar de rol van geestelijke verzorging bij rampen, in het bijzonder in de aardbevingsregio. Een van de doelen van haar onderzoek is om de professionele praktijk van geestelijk verzorgers te ondersteunen en te versterken, die sinds kort werkzaam zijn in de provincie Groningen. Melissa Dales is een van deze geestelijk verzorgers. Zij richt  zich op de sociaal-economische gevolgen van de aardbevingen voor Groningers. Deze middag geeft ze een workshop voor leraren, waarin vragen centraal staan als:

Wat doet een ingrijpende gebeurtenis met jouw leerlingen? Hoe signaleer je angstgevoelens bij kinderen en jongeren? Hoe ga je het gesprek met ze aan over zulke persoonlijke levensvragen?

Lees meer praktische informatie