Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Opening Academisch Jaar Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

Wanneer:wo 04-09-2019 15:00 - 17:00
Waar:Doopsgezinde Kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Op woensdag 4 september vindt om 16 uur de gezamenlijke opening van het academisch jaar plaats van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap (GGW) van de RUG en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU). Het programma zal in het teken staan van de aardbevingsproblematiek in Groningen en de gevolgen daarvan voor de bewoners zelf met in het bijzonder aandacht voor zingeving. Speciale gast is Commissaris van de Koning René Paas.

Er is veel aandacht voor wat er onder de grond gebeurt en hoe de muren verstevigd kunnen worden. Maar er is vooralsnog weinig adequaat aandacht voor de mensen die op die grond en tussen die muren leven en de bevingen met alle consequenties heel verschillend ervaren. Dr. Hanneke Muthert zal toelichten hoe zij en haar collega's zich richten op de veerkracht van inwoners.  Erkenning voor de betekenis van wat hen overkomt als gevolg van de gaswinning in samenhang met hoe hun (dagelijkse) leven er concreet eruit ziet bij alles wat gebeurt, stelt mensen in staat tot handelingsalternatieven te komen. Wanneer dat onvoldoende gestalte krijgt of niet als zodanig ervaren wordt, neemt het wantrouwen toe wat de veerkracht beperkt om zelf regie te ervaren. Onderzoek naar hoe aandacht voor zingeving het meest adequaat en effectief vorm kan krijgen is daarom erg belangrijk en sluit aan bij de regionale problematiek.

Dit is breder dan aandacht voor zin bij mensen die ziek zijn. Het raakt ook aan de thuissituate wanneer je niet ziek bent. En het beinvloedt ook hoe je op je werk functioneert. Daarbij levert dit onderzoek een bijdrage aan een breder project Geestelijke verzorging bij rampen in Nederland. Hoe kan de organsiatie daarvan verbeterd worden? Welke interventies lijken concreet effectief?

Onze speciale gast is René Paas, Commissaris van de Koning in de provincie Groningen. Hij zal tijdens de opening een lezing geven.

Dr. Hanneke Muthert

College Tour met René Paas

Voorafgaand aan de opening is er vanaf 15.00 uur een College Tour in de Zittingszaal van de Faculteit. Onder leiding van dr. Brenda Mathijssen kun je vragen stellen aan René Paas. De College Tour is vooral bedoeld voor studenten maar bij voldoende plaats zijn andere belangstellenden ook welkom.

Ben jij student en wil je hierbij aanwezig zijn en/of een vraag stellen aan de Commissaris van de Koning, meld je dan vóór 28 augustus aan via het e-mailadres receptie.ggw@rug.nl o.v.v. College Tour 2019. Je kunt dan direct jouw vraag opgeven. Er is beperkt plek, dus meld je snel aan, want vol=vol!

Commissaris van de Koning René Paas