Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Leve de aarde! Een studiemiddag over feminisme en ecotheologie

Wanneer:vr 08-03-2019 13:00 - 17:00
Waar:Zaal 253, Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38, Groningen

Ooit dacht de mensheid dat zij de aarde kon beheersen. Maar het besef groeit dat de mens, juist voor basale basisbehoeften als lucht, water en voedsel, afhankelijk is van de aarde. De mens is slechts een van de vele wezens op de aarde.

Als door milieuvervuiling en klimaatverandering de menselijke levensbehoeften schaars worden, zijn het juist de vrouwen die het slachtoffer zijn. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat feministische theologen een belangrijke rol spelen in het debat over ecotheologie.

Spreken over God, mens en de aarde

Tijdens deze studiemiddag doordenken de drie feministische theologen Erica Meijers, Hilda Koster en Trees van Montfoort vanuit eigen invalshoek de relatie tussen feminisme en ecotheologie. Zij laten zien hoe in de kerk en theologie gesproken kan worden over de schepping en de aarde. Het gaat over de verhouding tussen God, mens en de aarde en de rol van gender daarin. Maar ook over economie, politiek en industrie.

13.00-13.30       Inloop met koffie en thee

13.30-13.40       Welkom en introductie thema (Anne-Claire Mulder)

13.40-14.20       Trees van Montfoort: Theologie die recht doet aan de aarde en aan vrouwen

14.20-15.00       Hilda Koster: Fractured Earth/Fractured Bodies: oil, religion and violence against indigenous women (the untold story of the Standing Rock Protests)

15.00-15.15       Pauze met koffie en thee

15.20-16.00       Erica Meijers: Theologie van de keukentafel: Feminisme, theologie en voedsel

16.00-16.30       Paneldiscussie o.l.v. Mathilde van Dijk

16.30                 Borrel

Kosten: 20 euro pp, ter plaatse te voldoen. Studenten nemen gratis deel.

Contactpersonen: Anne-Claire Mulder, acmulder pthu.nl of Mathilde van Dijk, mathilde.van.dijk rug.nl

Opmerking: het aanmeldformulier bevindt zich onderaan de pagina van de PThU (via onderstaande knop)