Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Promotie Jaco van der Knijff

Wanneer:do 05-07-2018 14:30
Waar:Aula, Academiegebouw, Broerstraat 5

Jaco van der Knijff verdedigt op 5 juli zijn proefschrift ‘Heilige gezangen. Herkomst, ontwikkeling en receptie van de lofzangen in het psalmboek van Dathenus en de “Eenige Gezangen” in de Staatsberijming van 1773’.

Wél psalmen in de eredienst, geen gezangen; dat is sinds de zestiende eeuw in de calvinistische traditie in Nederland de gangbare visie op het kerklied. Psalmen komen uit de Bijbel en hebben daarom goddelijk gezag, gezangen daarentegen zijn meestal vrije liederen en kunnen dus ketterijen bevatten. Toch kennen ook de Nederlandse calvinisten een gezangentraditie: sinds de Staatsberijming van 1773 hebben zij in hun psalmboek een collectie van twaalf ‘Eenige Gezangen’. Die collectie gaat terug op de reeks lofzangen die sinds 1566 in het psalmboek van Petrus Dathenus staan.

Jaco van der Knijff beschrijft in zijn studie hoe deze collectie ‘Eenige Gezangen’ in een periode van ruim 200 jaar is ontstaan. Daarnaast staat de vraag centraal waarom deze gezangen voor orthodoxe gereformeerden wel acceptabel zijn en een uitzonderingspositie hebben gekregen, terwijl alle overige gezangen worden afgewezen. Met deze studie is een hymnologische lacune opgevuld en een belangrijke bijdrage geleverd aan de beschrijving van de geschiedenis van de kerkzang in Nederland.

Promotores: prof. dr. Arie Molendijk en dr. Jan Luth