Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Religie in de politiek: vloek of zegen?

Scholierensymposium i.s.m. de Protestantse Theologische Universiteit Groningen en de Evangelische Hogeschool in Amersfoort, 14 februari 2018

This symposium is only given in Dutch.

‘God bless America’. Met deze woorden sloot Donald Trump zijn overwinningsspeech af als nieuwe president van de VS. Hierin is hij niet uniek. Al eeuwenlang halen wereldleiders God aan in hun strijd. En vaak bleef het niet alleen bij woorden. De paus - in de Middeleeuwen een van de machtigste mannen in Europa - richtte zelfs de Orde van de Tempeliers op om Palestina te bevrijden van moslims in de tijd van de kruistochten.

Op dit symposium bekijken we hoe God, religie en politiek met elkaar verweven zijn. Het scholierensymposium vindt plaats op woensdag 14 februari 2018 op de Evangelische Hogeschool, Drentsestraat 1 in Amersfoort.

Tijdens dit scholierensymposium is er keuze uit verschillende workshops rond het thema 'Religie in de politiek'. Hoe ver mag vrijheid van meningsuiting gaan? Waarom willen sommige politieke partijen liever geen christelijke scholen? Vervolgens sluiten we de middag af met een College Tour, waarbij jullie vragen kunnen stellen aan niemand minder dan Gert-Jan Segers, fractievoorzitter van de ChristenUnie. Hoe gaat hij als christelijk politicus om met moeilijke kwesties in de Tweede Kamer?

Programma

10:30 uur Ontvangst en welkom op de Evangelische Hogeschool. Locatie: Drentsestraat 1, Amersfoort
10:45 uur

Workshopronde. Keuze uit:

• Hate Speech en de Amerikaanse Westboro Baptist Church. Hoe ver mag vrijheid van meningsuiting gaan? Door: Jorrit Haarman, masterstudent DEZE WORKSHOP ZIT VOL
  • 'Ik ga voor trouw!' De positie van christelijke partijen in de discussie rond Second Love. Door: Hilde Pater, bachelorstudent DEZE WORKSHOP ZIT VOL
  • Mag ik in de klas laten zien dat ik christen ben? Het spanningsveld tussen religie en politiek op school. Door: Laura Huiskens, MA

11:30 uur Verzorgde lunch, aangeboden door de Rijksuniversiteit Groningen

12:15 uur Ontvangst en welkom van de schoolklassen op de Evangelische Hogeschool. Locatie: Drentsestraat 1, Amersfoort
12:30 uur Voorbereiding op de College Tour in kleine groepen
13:15 uur Pauze
13:30 uur College Tour met Gert-Jan Segers
uiterlijk 15:00 uur Einde programma

Hoe kan ik mij aanmelden?

Voor de leerling:

Als leerling kun jij je individueel aanmelden voor het gehele programma. Bij je aanmelding kun je aangeven welke workshop je wilt volgen.

Tip: overleg eerst even met je decaan of mentor of je hiervoor vrij kunt krijgen van school.

Voor de docent:

Wil je met een klas naar deze activiteit? Dat kan! Je kunt je aanmelden voor de College Tour. Individuele leerlingen kunnen zich aanmelden voor het gehele programma (workshops, lunch, College Tour). Het programma voor klassen begint om 12:15 uur op de Evangelische Hogeschool (Drentsestraat 1, Amersfoort).

Vragen?

Voor vragen kun je contact opnemen met Dik Kootstra: d.kootstra@rug.nl