Alumni-avond in Burgum

Wanneer:wo 13-10-2021
Waar:De Pleats, Burgum

Met veel plezier nodigen we je uit voor de eerste RUG alumnibijeenkomst in Friesland

Het is dit jaar 150 jaar geleden dat Aletta Jacobs zich inschreef bij de Rijksuniversiteit Groningen en daarmee de eerste officiële vrouwelijke student in Nederland werd. Daarom stellen we deze avond de vraag: 'Hoe zit het nu met de emancipatie van de vrouw?'

Tijdens een informeel diner parlant gaat de decaan van de Fryslan Campus, Prof. Andrej Zwitter hierover in gesprek met Cisca Wijmenga, de eerste vrouwelijke rector magnificus bij de RUG, met Geesje Duursma, de eerste gastvrijheidseconoom en met Maarten Huygen, de schrijver van het boek ‘Het nut van de man’.

Over de sprekers:

• Geesje Duursma, 1998 MSc Economie, ondernemer en toezichthouder. Won o.a in Orlando de World Young Business Achievers award voor het concept van De Pleats en de Vrouw in de Media Award.
  • Maarten Huygen , 1977 mr. Rechten, Maarten werkte als verslaggever, commentator en chef opinie voor NRC Handelsblad en was elf jaar correspondent in de Verenigde Staten.
  • prof. Cisca Wijmenga, 1988 drs Biologie. Cisca staat na 292 mannen sinds 2019 als rector magnificus aan het roer bij de RUG. in 2015 winnaar van de Spinozapremie voor onderzoek naar genetische factoren bij coeliakie. Haar carrière begon bij de mavo in Burgum.
  • prof. Andrej Zwitter, 2008 Phd International law and legal studies, University of Graz, Decaan faculteit Campus Fryslân / Prof. of Governance and Innovation. Vakgebieden zijn: Internationale Betrekkingen, Ethiek en Internationaal & Europees Recht.

Kosten

Wil je onder het genot van een heerlijke maaltijd, discussiëren, netwerken en herinneringen ophalen aan de studietijd bij de RUG kom dan ook. Voor slechts €37,50 krijg je een culinair arrangement incl. drankjes en koffie en de kans om met sprekers en mede-alumni te discussiëren in een sfeervolle ambiance.

Jubileumboek Universiteitskrant

In september bestaat de Universiteitskrant 50 jaar en komt een jubileumboek uit over een halve eeuw onafhankelijke journalistiek op de RUG. Om dit gebonden hardcover boek, 250 pagina’s met veel foto’s en illustraties, ter waarde van €25,- in je bezit te krijgen hoef je slechts €12,- bij te betalen. De oplage is beperkt.