Rudolf Agricola School for Sustainable Development
Bringing sustainability science forward
More Over ons

De Rudolf Agricola School for Sustainable Development

De Rudolf Agricola School for Sustainable Development is de netwerkorganisatie van de Rijksuniversiteit Groningen op het gebied van duurzame ontwikkeling. Hierin werken RUG-wetenschappers en -docenten uit een breed spectrum van disciplines samen met maatschappelijke organisaties en burgers aan routes naar meer duurzaamheid.

Waarom

Duurzame ontwikkeling heeft vele aspecten, zoals goed verwoord in de 17 Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties. Duurzaamheid gaat in de kern over verbinden: de relatie tussen mens en natuur versterken, en de verbondenheid tussen mensen in ongelijke omstandigheden versterken. Ons doel is wetenschappelijke kennis te ontwikkelen en bestaande expertise effectiever bij elkaar te brengen om duurzaamheid dichterbij te brengen. Regionaal, nationaal en internationaal.

Hoe

De Agricola School is een snelkookpan voor transdisciplinair wetenschappelijk onderzoek. Het personeel van de school ondersteunt wetenschappers om vanuit verschillende perspectieven samen te werken en smeedt allianties tussen de wetenschappers van Agricola en belangrijke organisaties en belanghebbenden.

• We leggen verbindingen met nationale en internationale collega's, organisaties en maatschappelijke partners.

• We inspireren, innoveren en versnellen.

• We delen resultaten, maken ze zichtbaar en bruikbaar.

• We ontwikkelen grensverleggende onderzoeksprojecten, organiseren onderzoeksbijeenkomsten en grote evenementen met nationale en internationale impact.

• We ontwikkelen onderwijs, voor academische studenten, maar ook voor professionals en burgers.

• Agricola ondersteunt wetenschappers bij het verkrijgen van fondsen, workshops en living labs, communicatie en publiciteit.

Onze vier thema's

Binnen de Rudolf Agricola School for Sustainable Development werken wetenschappers samen binnen vier themagroepen. Hierin bundelen meer dan 100 onderzoekers hun krachten om interdisciplinair/transdisciplinair onderzoek en onderwijs vooruit te helpen. De vier thema's benaderen Duurzame Ontwikkeling vanuit vier verschillende invalshoeken: duurzaamheid van regio's en landschappen (Sustainable Landscapes & /Regions) goed bestuur (Democracy & Governance), rampbestendigheid (Risk, Crisis & Resilience) en onwettige handel (Illicit Trade).

Binnen de thema's zijn er 'groupts' waarin 3 tot 15 wetenschappers uit verschillende disciplines samenwerken om nieuwe kennis of wetenschappelijk onderbouwde acties voor duurzame ontwikkeling te creëren.

Sustainable Landscapes and Regions hanteert een plaatsgebonden benadering van de duurzaamheid van regio's en landschappen. Dit in de context van enorme ruimtelijke transformaties, of het nu gaat om biodiversiteit, landbouw, energie of verstedelijking. De groep streeft naar benaderingen die 'harde' economische waarden integreren en balanceren met 'zachte' welzijnswaarden.

Democracy & Governance richt zich op inclusief duurzaam bestuur. Dit door het onderzoeken van deliberatieve democratie, verantwoordingsplicht en transparantie in het openbaar bestuur, op ieder niveau, van lokale tot transnationale samenwerking. Dit tegen de actuele achtergrond van een toenemend wantrouwen bij het publiek en bij populistische antiregeringsbewegingen.

Risk, Crises and Resilience concentreert zich op crises en rampen. Die komen steeds vaker voor naarmate we de planetaire grenzen naderen. Hoe kunnen mensen en gemeenschappen een hoger niveau van risicobewustzijn en –paraatheid ontwikkelen? Hoe kunnen ze veerkrachtiger en daardoor duurzamer worden?

Development & Security onderzoekt de duurzaamheid van het wereldhandelssysteem. De onderzoekers stimuleren onderzoek en debat met betrekking tot de oorzaken, gevolgen en oplossingen voor de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, waarvoor illegale praktijken ons voor stellen. De groep helpt de overheid om onwettige handelspraktijken tegen te gaan.

Laatst gewijzigd:02 juni 2023 14:27
Volg ons opyoutube twitter