Rudolf Agricola School for Sustainable Development

Waar:Senaatkamer, Academiegebouw, Groningen
decoratieve afbeelding

Hoe je een verkiezing 'wint': de geheimen van Ruslands autoritaire regime

De Russische presidentsverkiezingen verschillen sterk van veel andere verkiezingen die dit jaar op verschillende plekken op de wereld plaatsvinden. Met meerdere beschikbare "administratieve middelen" om de verkiezingen te manipuleren, gevangengezette, verbannen of vermoorde oppositiepolitici en een bijna volledig gecensureerde publieke ruimte is er weinig twijfel over wie er opnieuw herkozen zal worden, en kan zelfs het exacte aantal procentpunten dat de winnaar zal behalen worden voorspeld. Bovendien is sinds de oorlog tegen Oekraïne de autocratisering van het regime geïntensiveerd en geradicaliseerd, wat heeft geleid tot wat de Human Rights Watch 'supersized repressie' heeft genoemd. Er wordt geschat dat er nu meer rechtszaken zijn voor politieke misdrijven dan tijdens het Brezjnev-tijdperk. Rusland raakt steeds dieper verstrikt in een eenrichtingsstraat van erosie van instituties en ongebreidelde persoonlijke macht. Met de dood van Navalny is zelfs het idee van een alternatief gestorven. Toch stuurt de oorlog tegen Oekraïne ook schokgolven door het Russische regime, dat het risico loopt om de delicate balansen te verstoren waarop het autoritaire regime rust.

In deze lezing geven Lisa Gaufman en Tom Casier inzicht in alledaags autoritarisme en de manier waarop verkiezingen functioneren in Ruslands "soevereine democratie".

Over de sprekers

Lisa Gaufman is universitair docent Russische Discours en Politiek bij de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek bevindt zich op het snijvlak van politieke theorie, internationale betrekkingen, media en cultuurstudies.

Tom Casier is hoogleraar Global Politics of Europe aan de Faculteit der Letteren van Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op het buitenlands beleid van Rusland, de betrekkingen tussen de EU en Rusland, en de EU en haar oostelijke buurlanden.

Lezing wordt geleid door universitair hoofddocent Piero Tortola. De voertaal is Engels.

Election Spotlight - Lecture Series

2024 is not just any election year; it is arguably the most significant one yet. Across the globe, a record number of voters are expected to participate, with at least 64 countries (plus the European Union) scheduling national elections. These outcomes will carry substantial weight for many, shaping the trajectory of their respective nations for years to come.

The Faculty of Arts in collaboration with the Democracy and Governance theme group at the Rudolf Agricola School is organizing a series of lectures where experts will share their knowledge about the elections taking place in various parts of the world. The lecture on the Russian elections is the first in the series. Later this year, lectures on the European elections, the American elections and possibly more will follow. Feel free to email us if you also want to organize a lecture in this series.

Volg ons opyoutube twitter