University of Groningen Press
UGP Over UGP

Over UGP

University of Groningen Press (UGP) is een open access uitgeverij. UGP biedt een platform voor het publiceren van tijdschriften, boeken, open tekstboeken en oraties van docenten en onderzoekers die werken aan of met de Rijksuniversiteit Groningen. Door het open access model kan iedere geïnteresseerde lezer, waar dan ook ter wereld, publicaties vinden en raadplegen.

University of Groningen Press werd in 2017 door de Universiteitsbibliotheek Groningen opgericht.

Open access publiceren

Alle publicaties zijn kosteloos beschikbaar en zijn te raadplegen dankzij het principe van open access. We willen auteurs een zo groot mogelijk bereik bieden zodat onderzoekers en andere geïnteresseerden van over de hele wereld zonder verdere kosten de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. UGP maakt gebruik van de open-source platforms PKP en Pressbooks.

Onze diensten

Het publiceren van een boek, het opzetten van een nieuw tijdschrift of een bestaand tijdschrift omzetten naar een digitale versie vereist maatwerk. Wij helpen je graag bij dit proces, en kijken mee, zodat we je, indien nodig, advies kunnen geven over welke stappen je moet zetten. Met onze dienstverlening ondersteunen we redacteuren en auteurs, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Wij bieden:

• Ondersteuning bij het opzetten van een nieuw tijdschrift en inrichten van de beheersstructuur
  • Omzetten van je tijdschrift naar open access
  • Ondersteuning bij het uitgeven van een boek of serie
  • Technisch beheer van het platform en technische ondersteuning
  • Helpdeskfunctie
  • Hosting van het tijdschrift
  • Advies over auteursrechten
  • Instructies in het gebruik van het platform.
Richtlijnen van The Committee on Publication Ethics

Wij volgen de richtlijnen van de Committee on Publication Ethics (COPE) die ethisch redigeren en uitgeven waarborgen. Wij ondersteunen het principe dat onderzoekers zelf controle hebben en houden over hun publicaties.

Zie ook: Beleid en financiering

Het team achter University of Groningen Press

University of Groningen Press wordt beheerd door de Universiteitsbibliotheek. De redactieraad beoordeelt of een project geschikt is voor publicatie bij UGP en neemt de uiteindelijke beslissing om een voorstel over te nemen of af te wijzen. De redactieraad houdt zich ook bezig met de strategische planning.  Het redactieteam biedt redactionele en technische ondersteuning bij de publicatie van tijdschriften en boeken.

Ons team
Pieter van der Veen
Managing Editor Books and Series

Samenwerking met LINE UP en Uitgeverij kleine Uil

UGP werkt nauw samen met LINE UP boek en media bv voor het productieproces van boeken. Samen met Uitgeverij kleine Uil zorgen we voor een zo groot mogelijk bereik via de boekhandel.

Contact

Heb je vragen over de diensten van University of Groningen Press? Dan kun je contact opnemen met ons via ugp rug.nl. We horen graag van je, en kijken er naar uit om samen je ideeën te bespreken.

Laatst gewijzigd:29 februari 2024 10:51