Skip to ContentSkip to Navigation
University of Groningen Business School
Connecting for impact
Business School Executive masters

“Met de EMBA kan ik meer uit mijn functie halen”

Johan Veld

Naam: Johan Veld

Programma: Executive MBA voor food & retail professionals van de University of Groningen Business School, i.s.m. EFMI Business School

Vooropleiding: Management, Economie en Recht, Hanzehogeschool Groningen

Functie: Manager Sales bij Bolletje (nu: Commercieel Directeur bij TastyBasics)


Johan Veld volgt momenteel de Executive MBA voor food & retail professionals. Hij begon in september 2018 en zal naar verwachting afstuderen in 2021. Johan is 32 jaar oud en woont samen met zijn vriendin en drie kinderen - van 6, 3 en 1. Hij is een energiek persoon. Je voelt deze energie niet alleen tijdens het interview, ook blijkt dit uit het gegeven dat hij zijn jonge gezin weet te combineren met een drukke baan en het behalen van een MBA-diploma.

Waar houd je je zoal mee bezig in je werk?

“Bij Bolletje ben ik eindverantwoordelijk voor de verkoop in Nederland. Het verkoopteam dat ik aanstuur is verantwoordelijk voor de condities, investeringen en assortimentsoptimalisaties bij onze belangrijkste handelspartners: Albert Heijn, Jumbo, Superunie en haar leden; en de grote foodservice- en onlineklanten.

Bolletje is het grootste ontbijtmerk van Nederland met producten als beschuiten, crackers, ontbijtkoeken en ontbijtgranen. Maar ook binnen ‘tussendoortjes’ is Bolletje een van de grootste merken met producten als Goed Bezig, Noten & granenrepen en de nieuwe Fruitige crackers. Ten slotte kent heel Nederland Bolletje van de kruidnoten die momenteel al weer volop in de winkels te vinden zijn. Kortom, wij zorgen ervoor dat zoveel mogelijk consumenten in aanraking komen met onze producten via onze handelspartners”.

Wat was voor jou de aanleiding om dit programma te gaan doen?

“Toen ik op mijn 21e klaar was met mijn HBO-opleiding Management, Economie en Recht ben ik heel bewust gestart met werken. Ik merkte dat ik kennis en ervaring wilde opdoen op de werkvloer en niet verder wilde studeren. De randvoorwaarde was wel dat ik bij een werkgever terecht zou komen waar ik de mogelijkheid kon krijgen om kennis en ervaring op te doen. Ik kwam terecht bij Heinz (nu KraftHeinz) en heb mij daar zeer snel kunnen en mogen ontwikkelen.

Na een aantal jaren werkte ik al op WO-niveau met enkel een HBO-diploma. Toch merkte ik steeds vaker dat ik de theorie achter de praktijk beter wilde leren kennen. De drive om meer te willen weten is er bij mij altijd al geweest! Zodoende kwam ik in aanraking met de Executive MBA voor food & retail professionals omdat deze perfect aansluit bij mijn wensen en huidige werk.”

Het onderwijs in dit programma kenmerkt zich voor een groot deel door mastering business strategy & value creation middels verschillende werkvormen. Hoe heb je dat tot nu toe ervaren?

“Een belangrijk onderdeel van het werken bij een grote fabrikant binnen de FMCG-branche is het creëren van middelen om de toegevoegde waarde voor onze handelspartners te vergroten. Dit vraagt om een strategische visie op de wereld met haar economie en ontwikkelingen; onze branche en de consument. Maar ook hoe je daar als bedrijf op ingericht moet zijn om het optimale resultaat te behalen.

De Executive MBA heeft het programma heel interactief ingericht door met relevante modules te werken. Binnen deze modules zijn er zeer aansprekende gastsprekers en docenten, maar ook teamopdrachten, individuele opdrachten en tentamens. Na vrijwel elke module zit ik vol inspiratie en motivatie!”

Je bent nu sinds september 2018 bezig. Pas je al kennis toe die je hebt opgedaan?

“De kennis is zeer relevant voor mijn branche, werkgever en functie. Zodoende is tot nu toe alles waar ik mee bezig ben geweest relevant geweest. Vele onderwerpen hielpen mij met vraagstukken die er al waren vanuit mijn functie en bedrijf. “

Hoe is het voor jou om de studie te combineren met je gezin/werk?

“Met een uitdagende baan, bij een dynamisch bedrijf die flink in beweging is, de reisafstand tot de collegezaal en daarnaast een gezin met drie kinderen was ik bang dat het niet te combineren zou zijn voor mij. Echter nu ik het eerste jaar achter de rug heb kan ik zeggen dat het mij ontzettend meevalt.

De collegedagen geven mij juist de rust om een dag uit de business te stappen en na te denken over het ‘bredere plaatje’. De teamopdrachten vragen flink wat tijd maar geven ook veel energie. Je moet met gelijkgestemden uit dezelfde branche werken dus naast het opdoen van nieuwe kennis werk je ook aan je netwerk en connecties. De individuele opdracht voelt als een verankering van de opgedane kennis in de colleges en de teamopdracht. Wanneer ik deze combineer met een zakelijk vraagstuk voelt dit als de perfecte opdracht!”

Hoe zie jij de toekomst voor je? En helpt het programma je daarbij?

“Na een succesvol eerste jaar kijk ik reikhalzend uit naar de komende twee jaren. De opleiding prikkelt mij en mijn werkgever en daagt mij uit om verder te denken en meer te leren. Zodoende kan ik ook meer uit mijn functie halen bij Bolletje. Kortom, de reden achter het volgen van deze opleiding is onveranderd en de opleiding voldoet daar volledig aan!

De FMCG-branche verandert snel vanwege het veranderende consumentengedrag gedreven door bijvoorbeeld de opkomst van online en nieuwe retailers als Picnic. Gelukkig blijft deze opleiding mij de komende twee jaar in ieder geval helpen om al deze vraagstukken, maar ook toekomstige vraagstukken beter aan te kunnen grijpen!”


Ook interesse?

In de Executive MBA van de de University of Groningen Business School, i.s.m. EFMI Business School?

Laatst gewijzigd:26 september 2023 12:04