Skip to ContentSkip to Navigation
University of Groningen Press
UGP Publiceren bij UGP

Peerreview

Alle manuscripten die voor publicatie bij UGP worden aangeboden, ondergaan een grondige kwaliteitscontrole.

Eerste stappen

Iedere auteur en redacteur ontvangt een Open Access Books Toolkit om zich vertrouwd te maken met het principe van open access publiceren. De toolkit bevat ook informatie over Creative Commons-licenties, waaronder de boeken worden gepubliceerd.

De eerste beoordeling, om de formele criteria en de algemene kwaliteit van de inhoud te beoordelen, wordt gedaan op basis van de book proposal form en het manuscript als dat reeds beschikbaar is. De eerste beoordeling wordt gedaan door de redactieraad en deskundige medewerkers van de UGP die bibliotheekwetenschapper of expert op het gebied van uitgeven zijn. Een manuscript kan worden onderworpen aan een plagiaat check. Bij de eerste beoordeling wordt vastgesteld of het manuscript voor peerreview kan worden voorgelegd, of de kwaliteit voldoende is voor een populair-wetenschappelijke publicatie, of dat het voorstel moet worden afgewezen.

Externe peerreview

Publicaties die voor peerreview worden voorgelegd zullen door twee onafhankelijke en externe deskundigen worden bekeken. De reviewers worden geselecteerd op basis van hun kennisgebied dat betrekking heeft op de inhoud van het boek. Hiervoor maakt UGP gebruik van een bibliometrische analyse. De reviewers geven commentaar op het hele boek of op hoofdstukken in een bundel. De redactieraad van UGP bekijkt de opmerkingen van de reviewers en legt deze anoniem voor aan de auteur of redacteur. De medewerkers van UGP zorgen ervoor dat de auteur of redacteur aan de eisen van de review voldoet. Als een auteur of redacteur niet aan deze eisen wil voldoen, kan hun publicatie alleen als populair-wetenschappelijke publicatie verschijnen.

De redactieraad van UGP besluit over het accepteren, redigeren of afwijzen van een boek.

De publicaties van UGP verschijnen open access op de website van de uitgeverij.

De Redactieraad en het publishing team overleggen geregeld met elkaar om de procedures voor kwaliteitscontrole te verbeteren. Het review proces wordt regelmatig geëvalueerd.