Universiteitsbibliotheek

Meer dan 50 RUG-artikelen open access gepubliceerd onder 'Taverne'

21 maart 2019

Sinds begin dit jaar heeft de Vereniging van Nederlandse Universiteiten (VSNU) open access een extra impuls gegeven door wetenschappelijke artikelen zes maanden na publicatie beschikbaar te maken via de universitaire onderzoeksdatabase; voor de RUG gebeurt dit in de onderzoeksdatabase Pure.

Met meer dan 50 artikelen van RUG-auteurs die al open access zijn gepubliceerd onder 'Taverne' boekt het project positieve vooruitgang, immers is open access publiceren een belangrijk strategisch doel van de Universiteit.

De pilot, kort gezegd 'project Taverne', is gebaseerd op een mogelijkheid binnen de Nederlandse auteurswet, artikel 25fa, ook wel het amendement Taverne genoemd. Het artikel stelt auteurs van kort wetenschappelijk werk dat geheel of gedeeltelijk is gefinancierd door publieke middelen in staat om, binnen een redelijke termijn na de eerste publicatie, het artikel gratis publiekelijk beschikbaar te stellen, zolang er duidelijk wordt gerefereerd naar de originele publicatiebron. Dit amendement is vertaald naar concrete uitgangspunten en wordt nu door de VSNU via de pilot geïmplementeerd.

Verschillende overeenkomsten zijn gesloten met uitgevers om open access publiceren te faciliteren. Helaas is dit niet mogelijk voor alle soorten publicaties en tijdschriften. De pilot biedt, via het amendement Taverne, een oplossing. De Nederlandse ambitie is om in het jaar 2020 100% open access te publiceren.

Bent u auteur? Heeft u specifieke vragen over het Taverne project? Zie meer informatie voor auteurs op MyUniversity.

Neem contact met ons op voor meer informatie over open access publiceren, kosten van het publiceren, ondersteuning voor onderzoekers en meer.

Laatst gewijzigd:20 september 2023 15:43