Skip to ContentSkip to Navigation
TalencentrumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Talencentrum
Talencentrum Meer info

FAQ

Aanmelden voor een cursus

Hoe kan ik mij inschrijven?

U kunt zich inschrijven via de links zichtbaar op elke cursuspagina op onze website. Lees hier alles over de inschrijfprocedure.

Ik heb nog geen S- of P-nummer, maar wil mij al wel inschrijven voor de cursus met het studenten- of kortingstarief.

Je kunt pas gebruik maken van het studenten- of kortingstarief indien je volledig bent ingeschreven bij de RUG en een S- of P-nummer hebt ontvangen. Eerder kun je geen gebruik maken van de korting.

Is er een deadline voor de inschrijving voor cursussen?

Inschrijven kan tot 7 of 14 dagen voor aanvang van de cursus, de inschrijftermijn staat aangegeven per cursus. Als het maximale aantal inschrijvingen voor de cursus is bereikt, kun je je op de wachtlijst laten plaatsen door een mail te sturen naar talencentrum@rug.nl.

Wanneer beginnen de cursussen?

Op de cursuspagina's staan de standaard startmomenten per cursus aangegeven. In de webshop vind je de roosters van reeds geplande cursussen.

De cursus van mijn keuze staat niet open voor inschrijving.

Als je gewenste cursus niet openstaat voor inschrijving, dan is de inschrijfperiode nog niet begonnen of dan is er nog geen cursus gepland. Wil je een seintje krijgen zodra wij nieuwe cursussen gepland hebben? Meld je dan aan voor de Talencentrumnieuwsbrief.

Hoe weet ik of ik me succesvol heb ingeschreven voor een cursus?

Na een succesvolle inschrijving, ontvang je direct een bevestiging van inschrijving per e-mail.

Wat moet ik doen als de cursus waarvoor ik me wil inschrijven vol is?

Je kunt je aanmelden voor de wachtlijst door een mail te sturen naar talencentrum@rug.nl. Zodra er een plek vrijkomt of een extra groep wordt geopend, krijg je bericht van het Support Office van het Talencentrum.

Voorkom dat de cursus van je keuze vol zit en schrijf je zo vroeg mogelijk in. Via de Talencentrumnieuwsbrief krijg je een seintje zodra wij nieuwe cursussen gepland hebben.

Waar vind ik het cursusrooster van een volgende periode?

Op de cursuspagina's staan de standaard startmomenten per cursus aangegeven. In de webshop vind je de roosters van reeds geplande cursussen. Via de Talencentrumnieuwsbrief geven we je een seintje zodra we weer nieuwe cursussen gepland hebben.

Wat kan ik doen als ik op de wachtlijst sta?
  • Als de cursus van je keuze op meerdere tijdstippen wordt aangeboden, kun je je inschrijven voor een andere dag of tijd.
  • Als een ander tijdstip je niet uitkomt, kun je op de wachtlijst blijven staan. We nemen contact met je op als er een plek vrijkomt.

Cursusinformatie

Als ik ben ingeschreven voor een cursus, wanneer ontvang ik dan de informatie die ik nodig heb om aan de cursus te kunnen deelnemen?

Ongeveer een week voor aanvang van de cursus ontvang je een e-mail waarin alle voor de cursus relevante informatie is opgenomen.

Kan ik na de start nog overstappen naar een ander niveau als ik de cursus te makkelijk of te moeilijk vind?

Helaas niet. Daarom is het belangrijk om eerst je niveau te testen, voordat je je inschrijft voor een taalcursus. Alle relevante informatie over de intakeprocedure vind je hier.

Ik wil graag overstappen naar een andere dag/tijd of een andere taal.

Voor een cursus Nederlands kun je tot 14 dagen voor de start van een cursus jouw inschrijving aanpassen. Voor overige cursussen kun je tot 7 dagen voor de start van een cursus jouw inschrijving aanpassen. Na dit moment is het niet meer mogelijk om te wisselen van cursusgroep.

Zijn er studiepunten (ECTS) verbonden aan de cursussen bij het Talencentrum en tellen deze mee voor de te behalen studiepunten van mijn studie?

Nee, aan de cursussen van het Talencentrum zijn geen studiepunten (ECTS) verbonden die meetellen voor je studie.

Moet ik boeken aanschaffen voor de cursus?

Op elke cursuspagina staat aangegeven welke boeken nodig zijn voor de cursus. Ongeveer een week voorafgaand aan de cursus ontvang je een e-mail waarin de benodigde boeken en materialen nogmaals worden vermeld. We adviseren om de boeken aan te schaffen op het moment dat zeker is dat de cursus doorgaat. Boeken worden niet gerestitueerd door het Talencentrum.

Zijn de boeken bij de cursusprijs inbegrepen?

Voor de meeste cursussen zijn de boeken niet bij de cursusprijs inbegrepen. Op elke cursuspagina staat dit duidelijk aangegeven.

Waar kan ik de boeken aanschaffen?

Bij een aantal cursussen op locatie kun je het boek direct tijdens inschrijving aanschaffen, je ontvangt het boek dan voor of tijdens de eerste les van het Talencentrum. 

Indien je het boek niet kunt selecteren tijdens inschrijving, schaf je het boek zelf aan. Deze boeken zijn te koop bij het Support Office van het Talencentrum tijdens openingsuren. De boeken zijn ook te koop als e-book of regulier boek bij je lokale boekhandel, of online boekhandels zoals bijvoorbeeld Coutinho en Bol.com. Let bij het online aanschaffen van een regulier boek op de levertijd om ervoor te zorgen dat je het boek op tijd in je bezit hebt.

Voor iedere cursus is de verkrijgbaarheid van de benodigde boeken duidelijk aangegeven in de cursusbeschrijving.

In welke taal wordt mijn cursus gegeven?

Voor onze cursussen geldt: voertaal = doeltaal. Dat betekent dat wij onze cursussen en de bijbehorende materialen altijd proberen te verzorgen in de doeltaal (dus de taal die je wilt leren). Zo krijg je meer binding met de taal en leer je beter communiceren.

De cursussen Engels worden altijd in het Engels gegeven. In de andere taalcursussen kan waar nodig een uitleg in het Engels of Nederlands worden gegeven, afhankelijk van de samenstelling van de groep. Bij alle beginnerscursussen Nederlands, dus ook bij onze inburgeringsgroepen, wordt Engels als steuntaal gebruikt. Om deel te kunnen nemen aan deze cursussen is het verplicht om Engels te kunnen spreken.

Het materiaal voor de cursussen Chinees, Koreaans en Russisch is Engelstalig. Dit betekent dat je ook voor deze cursussen kennis van de Engelse taal nodig hebt om een cursus in een van deze talen te kunnen volgen.

Uit hoeveel deelnemers bestaat een groep?

Bij ons krijg je les in een kleine groep. Zo zorgen we ervoor dat we iedereen voldoende persoonlijke feedback kunnen geven. Het maximum aantal cursisten verschilt per type cursus van 10 tot en met 18 cursisten.

Waar vinden de lessen plaats?

Onze cursussen geven we zowel op locatie als online. Je leest hier alles over de locatie van onze cursussen.

Mijn colleges overlappen met mijn cursus.

Voor een cursus Nederlands kun je tot 14 dagen voor de start van een cursus je inschrijving aanpassen. Voor overige cursussen kun je tot 7 dagen voor de start van een cursus je inschrijving aanpassen. Na dit moment is het niet meer mogelijk om te wisselen van cursusgroep.

Ik kan de eerste les niet bijwonen. Kan ik voor één keer met een andere groep meedoen?

Eenmalig van groep wisselen is helaas niet mogelijk. Als je een les mist, kun je contact opnemen met je docent om te vragen naar het huiswerk.

Hoe weet ik of ik geslaagd ben?

Je krijgt na afloop van de cursus een certificaat van deelname als je ten minste 75% aanwezig bent geweest. De docent verstrekt daarnaast een advies voor de meest geschikte vervolgcursus. Dit is echter geen officieel bewijs van je behaalde niveau. Wil je dat wel, dan biedt het Talencentrum diverse niveautoetsen aan, waarvoor je je kunt inschrijven.

Kan ik ten behoeve van inburgering een cursus volgen bij het Talencentrum?

Ja, het Talencentrum verzorgt cursussen Nederlands voor inburgeraars. Sinds 2014 is het Talencentrum een door Blik op Werkgecertificeerd aanbieder van inburgeringscursussen en duale trajecten.

Om als inburgeraar een cursus bij het Talencentrum te kunnen volgen, moet je eerst een intakeprocedure doorlopen, zodat we kunnen vaststellen of het Talencentrum je een geschikte cursus kan aanbieden. Meer informatie over de intakeprocedure vind je hier.

Ons cursusaanbod voor inburgeraars vind je hier.

Ik heb een vraag over de online leeromgeving Brightspace.

Bekijk deze helppagina van Brightspace indien je vragen over het gebruik van het platform hebt of problemen met inloggen. Staat je vraag hier niet bij? Mail dan naar edusupport@rug.nl.

Annuleren

Kan ik mijn inschrijving annuleren?

Ja, dat kan. Je vindt onze annuleringsprocedure op deze pagina.

Kan ik mijn inschrijving voor een cursus Nederlands die wordt vergoed door de RUG annuleren?

Ja, dat kan. Je vindt onze annuleringsprocedure voor deze cursussen op deze pagina.

Wat moet ik doen als mijn cursus door het Talencentrum wordt geannuleerd?

Een cursus kan alleen doorgaan als het minimale aantal deelnemers is bereikt. Als zich niet genoeg mensen inschrijven, kan het zijn dat we de cursus annuleren.

Bij cursussen Nederlands laten we je dit uiterlijk tien werkdagen voor de start van de cursus weten. Bij overige cursussen laten we je dit uiterlijk vijf werkdagen voor de start van de cursus weten.

Indien mogelijk, bieden we je een plek in een cursus aan die wel doorgaat. In alle overige gevallen nemen we contact met je op om het cursusgeld terug te storen. Het terugstorten van het cursusgeld kan tot vier weken duren.

Het adviesgesprek

Hoe weet ik voor welk niveau ik mij moet inschrijven?

Wij omschrijven de niveaus van onze taaltrainingen volgens de indeling van CEFR. Omdat het belangrijk is dat je je voor de cursus op het juiste niveau inschrijft, bieden wij per taal een adviesgesprek aan, waarin je taalniveau kort wordt beoordeeld. Voor sommige cursussen is een bezoek aan het adviesgesprek verplicht. Tijdens een kort gesprek krijg je advies over het beginniveau en (indien van toepassing) de intensiteit van je cursus.

Lees alles over onze adiesgesprekken hier.

Ook kun je gemakkelijk zelf online je taalniveau testen middels de plaatsingstoets, de  DIALANG-toets  of de 'Self-evaluate your language skills tool'. Deze programma's vervangen het advies niet dat je tijdens een adviesgesprek ontvangt, maar dienen als globale indicatie van je niveau.

Waarom heb ik een adviesgesprek nodig?

Omdat wij het belangrijk vinden dat je je inschrijft voor een cursus op het juiste niveau, is het bezoeken van het adviesgesprek voor een aantal cursussen verplicht. Tijdens een kort gesprek krijg je je startniveau en eventueel de intensiteit van je cursus geadviseerd.

Indien je het adviesgesprek niet bezoekt of het gegeven advies negeert, en start met een cursus op het verkeerde niveau, zijn wij hier niet verantwoordelijk voor. Wij zullen proberen om je in een cursus op het juiste niveau te plaatsen, maar dit is vaak niet meer mogelijk. Als je in zo'n geval beslist om met de cursus te stoppen geldt onze annuleringsregeling.

Is het adviesgesprek verplicht?

Dit verschilt per taal en per niveau. Je vindt alle informatie op de pagina over onze adviesgesprekken en op elke cursuspagina.

Prijzen en betaling

Hoeveel kost een cursus?

Prijzen verschillen per cursus, deze vind je op elke cursuspagina.

Krijg ik korting op de cursusprijs?

Zie hier voor een overzicht van onze tariefgroepen en eventuele kortingen.

Kan ik online betalen?

Ja. Al onze betaalopties staan beschreven op deze pagina onder het kopje 'betaalprocedure'.

Kan ik bij de balie van het Support Office contant of met pin betalen?

Je kunt tijdens openingstijden van de balie betalen met je Maestro- of V PAY-kaart.

Je kunt bij de balie niet met een creditcard of contant betalen.

Kan ik het cursusgeld ook in termijnen betalen?

Helaas niet. Je moet het volledige cursusgeld in één keer voldoen.

Kan ik een factuur krijgen?

Ja, je ontvangt automatisch een factuur van ons per mail na inschrijving in de cursus.

Mijn werkgever/een overheidsinstantie betaalt mijn cursus. Hoe kan ik me inschrijven?

Indien je bent ingelogd via het account van je onderwijsinstelling of werkgever, dan zie je voor de volgende instanties tijdens betaling automatisch de optie voor het kopen van de cursus middels een betalingsgarantie:

  • Rijksuniversiteit Groningen
  • UMCG

Voor alle overige instanties hebben wij geen standaard afspraken ingeregeld. Wij vragen je daarom om de cursus zelf aan te schaffen, en de ontvangen factuur te declareren bij je werkgever.

Hoe kan ik me inschrijven en betalen met een lening van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)?

Je kunt betalen met een DUO-lening voor een cursus Nederlands ter voorbereiding op het Inburgeringsexamen of Staatexamen NT2. Lees hier welke stappen je hiervoor moet volgen.

Wanneer moet ik het cursusgeld via mijn DUO-lening betalen?

Met een DUO-lening mag je per kwartaal 2 cursussen volgen voor maximaal € 2.000. Wij brengen het totaalbedrag aan het eind van de cursus in rekening bij DUO. Zorg ervoor dat er op dat moment nog genoeg geld beschikbaar is van je kwartaallimiet. Is er niet genoeg geld beschikbaar? Dan moet je het volledige bedrag alsnog zelf betalen.

Algemene informatie

Op welke tijden is de balie van het Talencentrum geopend?

Bekijk onze contactpagina voor de huidige openingstijden.

Kan het Talencentrum mij aan een visum helpen?

Helaas is het niet mogelijk om een visum te krijgen door een taalcursus bij ons te volgen. Wij bieden geen langdurige intensieve cursussen aan en zijn daarom niet bevoegd (door de immigratiediensten) om uitnodigingsbrieven af te geven of op enige andere manier mensen te helpen een visum voor Nederland te verkrijgen.

Adviseert het Talencentrum over de toelating en toelatingseisen voor bachelor- en masteropleidingen?

Nee. Het Talencentrum verzorgt verschillende niveautests. Het resultaat van deze tests kun je gebruiken om je taalniveau aan te tonen. Je zult zelf, via de betreffende opleiding, moeten achterhalen aan welk niveau je dient te voldoen. Ook dien je zelf jouw officiele toetsresultaten met de betreffende opleiding te delen.

Biedt het Talencentrum ook op maat gemaakte cursussen aan?

Ja, we bieden ook individuele trajecten aan die speciaal op de wensen van de cursist worden afgestemd. Meer informatie over onze maatwerktrainingen vind je hier.

Ik heb een bewijs van mijn taalvaardigheid nodig (bijvoorbeeld voor een studie in het buitenland).

Het Talencentrum biedt voor een aantal talen taalvaardigheidstesten aan. Kijk voor ons volledige aanbod in toetsing op de pagina van de Testing Unit. Voor alle overige vragen: testingunit rug.nl.

Ik wil een klacht indienen.

Het Talencentrum streeft naar een optimale dienstverlening. Mocht het toch voorkomen dat je niet tevreden bent over een van de diensten van het Talencentrum, dan horen we dat natuurlijk graag.

Wat verstaan wij onder een klacht?

Onder een klacht verstaan wij een schriftelijke uiting van ontevredenheid over een dienst of personeelslid van het Talencentrum.

Probleem bespreken

Voordat je gebruikmaakt van de algemene klachtenregeling, raden we je aan het probleem te bespreken met de betrokkenen. Heb je bijvoorbeeld een klacht over de inhoud van je cursus, bespreek dit dan eerst met de docent. Wil je graag wisselen van groep, bespreek dit dan met de docent of met het Support Office. In veel gevallen kan direct al een oplossing gevonden worden. Bij een klacht over een vertaling of correctie van de Universitaire Vertaal- en Correctiedienst, raden we je aan eerst contact op te nemen met een van de medewerkers van deze dienst.

Procedure

  • Dien je klacht in via onderstaand klachtenformulier.
  • Het is niet mogelijk om een klacht anoniem in te dienen, want om een klacht correct af te handelen is hoor en wederhoor noodzakelijk.
  • Een klacht moet je binnen een redelijke termijn indienen, uiterlijk binnen een jaar nadien.

  • Je klacht wordt na ontvangst besproken door de klachtencommissie, die bestaat uit de directeur en het sectiehoofd van de sectie waarop je klacht betrekking heeft.

  • Mocht je een klacht over een sectiehoofd hebben, dan bestaat de klachtencommissie uit de directeur en het hoofd van een andere sectie. Bij een klacht over de directeur bestaat de klachtencommissie uit twee sectiehoofden.
  • Eventueel word je uitgenodigd om je klacht toe te lichten en samen te praten over een mogelijke oplossing. Indien je bij het indien van je klacht bovenstaande procedure volgt, wordt je klacht altijd in behandelding genomen. Uiterlijk 20 werkdagen na binnenkomst van de klacht krijg je een reactie.

Niet tevreden?

Mocht je na de behandeling van je klacht door de klachtencommissie niet tevreden zijn over de afhandeling, dan kan de klacht worden doorgezet.

Wij hopen echter dat wij er in een eerder stadium samen met je uit kunnen komen.

Laatst gewijzigd:12 januari 2024 14:17
View this page in: English