Skip to ContentSkip to Navigation

Groningen Digital Business Centre

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Groningen Digital Business CentreBlog
Header image Blog GDBC

Blog GDBC

Frank Blaauw aan zijn bureau in de Bernoulliborg

"Samenwerking tussen bedrijven en onderzoek vind ik belangrijk."

Datum:20 oktober 2018
Auteur:Bas Baalmans
Frank Blaauw is recentelijk gestart als postdoc bij het Groningen Digital Business Centre (GDBC).....
Marco de Jong en Viktor van der Wijk

GDBC verzorgt via NOO gastcolleges bij 1e jaars Marketing

Datum:17 oktober 2018
Marco de Jong (NOO) en Viktor van der Wijk (Storm) verzorgen gastcolleges bij 1e jaar Marketing studie
Campus Diner 2018

GDBC op Campus diner 2018

Datum:17 oktober 2018
Het GDBC was prominent aanwezig op het Campus Diner 2018......
Khoi Nguyen

Khoi Nguyen over zijn onderzoeksopdracht: 'De focus ligt op digitale readiness'

Datum:04 oktober 2018
Auteur:Bas Baalmans

[English version below] Khoi Nguyen (25) is geboren in Vietnam. Na zijn verblijf in Finland op de universiteit in Oulu, is hij in september in Groningen neergestreken als onderzoeker bij het Groningen Digital Business Centre. Dit is het samenwerkingsinitiatief...

Nicolai Fabian

Onderzoeksassistent GDBC Nicolai Fabian: 'We staan pas aan het begin van de digitale mogelijkheden'

Datum:04 oktober 2018
Auteur:Bas Baalmans

[English version below] Nicolai Fabian (26) is geboren en getogen in Duitsland en recentelijk gestart als onderzoeksassistent bij het Groningen Digital Business Centre (GDBC). Groningen was niet zijn eerste kennismaking met het studentenleven in Nederland,...

GDBC

Digitalisering vraagt om nieuwe vaardigheden en permanente educatie voor hoogopgeleiden

Datum:01 oktober 2018
Auteur:Peter Verhoef
Het hoger onderwijs zucht onder hoge werkdruk en de vraag of onderwijs in het Engels gegeven moet worden, is aan de orde van de dag. Maar juist de toenemende digitalisering van de economie zal op lange termijn essentieel zijn voor de maatschappelijke rol van het hoger onderwijs.....

EFMI-podcast: “Picnic gaat naar bereik van 80% of meer”

Datum:27 september 2018
EFMI-podcast: “Picnic gaat naar bereik van 80% of meer”. In de podcast komen diverse onderwerpen aan bod, zoals de visie op online retailing van Picnic, robotisering van de order pick en andere technologische uitdagingen, de rol van schaalbaarheid bij online boodschappen doen en de ontwikkeling van het concept sinds de start in 2015 en de verschillen tussen spelers als Picnic en bijvoorbeeld Ocado.
GDBC

Save the date: 13 november tweede GDBC-event in Dot Groningen!

Datum:24 september 2018
Auteur:Bas Baalmans
Voor in de agenda's: 13 november vanaf 14:30 uur staat het tweede GDBC-event op de agenda. Een vervolg op de GDBC-opening die we op 3 april hadden. We hebben voor u een inspirerend programma in een inspirerende omgeving: DOT Groningen. Blok daarom alvast uw agenda voor dinsdagmiddag 13 november om de laatste ins en outs rondom Digital Business te ontvangen.

Groningers lanceren digitaal kennisplatform

Datum:14 september 2018
Bernadette van den Hooven van Twinkle schreef een artikel over het expertisecentrum GDBC.
De Vrijbuiter

Vrijbuiter niet laatste keten die omvalt

Datum:14 september 2018
Auteur:Peter Verhoef
Vrijbuiter niet laatste keten die omvalt. De detailhandel blijft dynamisch en er wordt op het scherp van de snede geconcurreerd in deze digitaliserende wereld met ook weer steeds nieuwe succesvolle discountformules, zoals de Action. Voor huidige ketens is vooral noodzakelijk om concurrerend te blijven en te innoveren in nieuwe concepten. Stilstand is in de detailhandel al snel achteruitgang.
Online winkelen

Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

Datum:07 september 2018
Auteur:Peter Verhoef
Kans op bestelling 70% groter wanneer klant zoektocht begint op mobiel apparaat. De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen...
Bas Baalmans, projectleider Groningen Digital Business Centre

Drie maanden GDBC: bruggen bouwen & samenwerken

Datum:18 juni 2018
Auteur:Bas Baalmans

Dik drie maanden als projectleider aan de slag bij het Groningen Digital Business Centre en never a dull moment zeg maar! Ik dacht dat ik met mijn ervaringen en netwerk al wel redelijk zicht had op alle digitale en IT- gerelateerde ontwikkelingen in Noord-Nederland,...

Bredere visie op digitalisering nodig

Opinie: Bredere visie op digitalisering nodig

Datum:08 juni 2018

We hebben altijd gedacht dat je met voldoende opleiding in deze kenniseconomie wel een baan blijft houden maar geldt dat straks ook voor veel hbo- en wo-opgeleiden?

Amazon

Moeten we bang zijn voor Amazon?

Datum:31 mei 2018

Amazon is krachtig omdat het niet alleen een winkel is, maar ook een machtig data-bedrijf. RUG-hoogleraar Marketing Peter Verhoef geeft toelichting in een artikel in het Dagblad van het Noorden https://bit.ly/2ssxawy

RUG-hoogleraar Marketing prof. dr. Peter Verhoef

Hierom krijg je online overal op jou gerichte advertenties te zien

Datum:25 mei 2018
Auteur:Peter Verhoef, hoogleraar Marketing RUG, directeur University of Groningen Business School en directeur Groningen Digital Business Centre

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg gaf in een hoorzitting uitleg over het privacybeleid van zijn bedrijf. Aanleiding is de verhandeling van informatie van miljoenen Facebookgebruikers. Hoe komen bedrijven en websites eigenlijk aan die persoonlijke informatie?...

GDBC directeur prof. dr. Peter Verhoef

Wat te doen tegen ‘showrooming’?

Datum:24 mei 2018
Auteur:Best Paper Award voor onderzoek GDBC directeur prof. dr. Peter Verhoef

Schoenen passen in een schoenenwinkel en ze dan later thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder. ‘Showrooming’ - wel kijken en proberen, maar niet ter plekke kopen - is een serieus probleem voor fysieke winkels. Peter Verhoef, hoogleraar Marketing...

Digitalisering klantcontact

Vier voordelen & vier gevaren van digitalisering klantcontact

Datum:24 mei 2018
Auteur:Peter Verhoef, hoogleraar Marketing RUG, directeur University of Groningen Business School en directeur Groningen Digital Business Centre

Steeds meer bedrijven digitaliseren hun contacten met klanten. En klanten maken ook steeds meer gebruik van digitale kanalen, vooral mobiel, ten koste van andere manieren van contact. Ook banken zien het gebruik van mobiele betalings-apps alleen maar toenemen...

Prof. dr. Peter Verhoef | Hoogleraar Marketing RUG

Belang van tv-reclame neemt af

Datum:24 mei 2018
Auteur:Opinie prof. dr. Peter Verhoef | Hoogleraar Marketing RUG

Televisie staat onder druk. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) werd al geconfronteerd met bezuinigingen van de overheid, maar haalt nu ook minder op met reclame: een daling van 7 procent in het afgelopen halfjaar. Als deze trend zich doorzet, krijgt de NPO...

Jenny van Doorn is Associate Professor at the Faculty of Economics and Business at the University of Groningen, and Peter Verhoef is a professor and Director of the University of Groningen Business School

Who pays for organic products?

Datum:23 april 2018
Auteur:Jenny van Doorn and Peter Verhoef

Organic food production has become an increasingly salient issue. Retailers are increasingly focusing on organic products, and former US President Barack Obama funded a $50 million scheme to help farmers transition to organic methods. This reflects an increasing...