Skip to ContentSkip to Navigation

Groningen Digital Business Centre

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Groningen Digital Business CentreBlog
Header image Blog GDBC

Blog GDBC

MARUG conferentie

Bezoek met GDBC korting de MARUG Conference op 26 februari in de Martiniplaza

Datum:16 januari 2019
Auteur:Bas Baalmans
In het kader van de samenwerking tussen MARUG en GDBC kunnen leden van de Groningen Digital Business Center nu voor slechts €99,- excl. (in plaats van €199,- excl.) deelnemen aan de MARUG Marketing Conference.
Amazon building in Santa Clara, California. Fotograaf:  Ken Wolter

Digitale spelers zijn knuffelstatus voorbij

Datum:08 januari 2019
Auteur:Peter Verhoef
Digitale bedrijven zoals Google, Facebook en Amazon groeien als kool, maar dreigen tegen bedrijfseconomische, morele en politieke grenzen aan te lopen. De laatste jaren zijn vooral de digitale spelers, zoals Google, Facebook en Amazon, de winnaars in de Westerse economie. Ook in Nederland hebben digitale spelers de wind mee. Maar er zijn een aantal haarscheuren zichtbaar. De digitale bedrijven hebben hun status van knuffelbeer verloren.
Picnic

Peter Verhoef in Trouw: Picnic moet personeel gewoon volgens de cao betalen

Datum:21 december 2018
Auteur:Peter Verhoef
In de platform-economie mogen bedrijven als Picnic het personeel niet uitknijpen, stelt Peter Verhoef, directeur van het Groningen Digital Business Centre.
IBM Groningen

NOO bedrijf uitgelicht: IBM Client Innovation Center

Datum:19 november 2018
Auteur:Bas Baalmans
Loop binnen bij het pand van IBM aan de Gedempte Zuiderdiep en je bent om. Meteen bekruipt je dat heerlijke gevoel van ‘Wat een prachtige werkplek! Hier zou ik wel willen werken!’ Eén en al energie krijg je bij een wandeling door het vijf etages tellende pand. “Verdieping 5 is nog leeg en we willen uiteraard deze ook gevuld hebben”, licht Mariëlle Pronk, recruitment Lead toe. 
Wijnand Jongen (CEO van Thuiswinkel.org) met zijn presentatie over retail en digitalisering

Het tweede GDBC-event: een inspirerende middag op een prachtige locatie

Datum:15 november 2018
Het tweede event van het Groningen Digital Business Centre vond afgelopen week plaats en dit was wederom een inspirerende middag. Na de opening op 3 april hebben ze bij het GDBC namelijk allesbehalve stilgezeten. Het tweede event diende dan ook als de perfecte gelegenheid om de laatste ins en outs rondom Digital Business te bespreken.
Dr. Kannan

Dr. P.K. Kannan appointed Professor by Special Appointment of Digital Business & Analytics

Datum:09 november 2018
It is great pleasure to share the news that Dr. P.K. Kannan has recently been appointment as Professor by Special Appointment of Digital Business & Analytics at the Groningen Digital Business Centre. His focus will be on digital analytics in business, which he will also be exploring together with external Northern online companies. Besides that he will develop and contribute to new education.
ICT Congres 2018

Op bezoek bij het ICT Congres 2018: digitalisering in het MKB

Datum:02 november 2018
Auteur:Bas Baalmans
Donderdag 1 november stond het ICT Congres 2018 op het programma. Een congres voor en door MKB-ers, dit jaar tevens onderdeel van Let’s Gro en georganiseerd door AIESEC en DTC.....
De DOT Groningen

Zes redenen om een bezoek te brengen aan het 2e GDBC-event op 13 november in de DOT

Datum:31 oktober 2018
Auteur:Bas Baalmans
Zes redenen om een bezoek te brengen aan het 2e GDBC-event op 13 november in de DOT. Heeft u dinsdag 13 november nog vrij in de agenda? Mooi. Dan is namelijk het tweede GDBC-event en wij geven u zes redenen waarom u dit echt niet wilt missen...
ING en Marlies Dekkers

De overeenkomst tussen bankpassen en lingerie

Datum:31 oktober 2018
Wat hebben ING en Marlies Dekkers gemeen? Op het eerste gezicht niet veel. Immers, de twee bedrijven zijn actief in totaal verschillende markten en kennen qua strategie en organisatie grote verschillen. Er zijn echter ook verassende overeenkomsten: zo introduceerden zowel de bank als het modehuis een businessmodel dat zeer vernieuwend was voor hun industrie...
Hoogleraar Tammo Bijmolt

Hoe bedrijven een beetje korting geven in ruil voor onze data

Datum:31 oktober 2018
Loyaltyprogramma’s verleiden ons om na elke aankoop zo snel mogelijk terug te komen. Met ons snel veranderende aankoopgedrag verandert ook de manier waarop merken en winkels ons proberen te binden....
Frank Blaauw aan zijn bureau in de Bernoulliborg

"Samenwerking tussen bedrijven en onderzoek vind ik belangrijk."

Datum:20 oktober 2018
Auteur:Bas Baalmans
Frank Blaauw is recentelijk gestart als postdoc bij het Groningen Digital Business Centre (GDBC).....
Marco de Jong en Viktor van der Wijk

GDBC verzorgt via NOO gastcolleges bij 1e jaars Marketing

Datum:17 oktober 2018
Marco de Jong (NOO) en Viktor van der Wijk (Storm) verzorgen gastcolleges bij 1e jaar Marketing studie
Campus Diner 2018

GDBC op Campus diner 2018

Datum:17 oktober 2018
Het GDBC was prominent aanwezig op het Campus Diner 2018......
Khoi Nguyen

Khoi Nguyen over zijn onderzoeksopdracht: 'De focus ligt op digitale readiness'

Datum:04 oktober 2018
Auteur:Bas Baalmans

[English version below] Khoi Nguyen (25) is geboren in Vietnam. Na zijn verblijf in Finland op de universiteit in Oulu, is hij in september in Groningen neergestreken als onderzoeker bij het Groningen Digital Business Centre. Dit is het samenwerkingsinitiatief...

Nicolai Fabian

Onderzoeksassistent GDBC Nicolai Fabian: 'We staan pas aan het begin van de digitale mogelijkheden'

Datum:04 oktober 2018
Auteur:Bas Baalmans

[English version below] Nicolai Fabian (26) is geboren en getogen in Duitsland en recentelijk gestart als onderzoeksassistent bij het Groningen Digital Business Centre (GDBC). Groningen was niet zijn eerste kennismaking met het studentenleven in Nederland,...

GDBC

Digitalisering vraagt om nieuwe vaardigheden en permanente educatie voor hoogopgeleiden

Datum:01 oktober 2018
Auteur:Peter Verhoef
Het hoger onderwijs zucht onder hoge werkdruk en de vraag of onderwijs in het Engels gegeven moet worden, is aan de orde van de dag. Maar juist de toenemende digitalisering van de economie zal op lange termijn essentieel zijn voor de maatschappelijke rol van het hoger onderwijs.....

EFMI-podcast: “Picnic gaat naar bereik van 80% of meer”

Datum:27 september 2018
EFMI-podcast: “Picnic gaat naar bereik van 80% of meer”. In de podcast komen diverse onderwerpen aan bod, zoals de visie op online retailing van Picnic, robotisering van de order pick en andere technologische uitdagingen, de rol van schaalbaarheid bij online boodschappen doen en de ontwikkeling van het concept sinds de start in 2015 en de verschillen tussen spelers als Picnic en bijvoorbeeld Ocado.
GDBC

Save the date: 13 november tweede GDBC-event in Dot Groningen!

Datum:24 september 2018
Auteur:Bas Baalmans
Voor in de agenda's: 13 november vanaf 14:30 uur staat het tweede GDBC-event op de agenda. Een vervolg op de GDBC-opening die we op 3 april hadden. We hebben voor u een inspirerend programma in een inspirerende omgeving: DOT Groningen. Blok daarom alvast uw agenda voor dinsdagmiddag 13 november om de laatste ins en outs rondom Digital Business te ontvangen.

Groningers lanceren digitaal kennisplatform

Datum:14 september 2018
Bernadette van den Hooven van Twinkle schreef een artikel over het expertisecentrum GDBC.
De Vrijbuiter

Vrijbuiter niet laatste keten die omvalt

Datum:14 september 2018
Auteur:Peter Verhoef
Vrijbuiter niet laatste keten die omvalt. De detailhandel blijft dynamisch en er wordt op het scherp van de snede geconcurreerd in deze digitaliserende wereld met ook weer steeds nieuwe succesvolle discountformules, zoals de Action. Voor huidige ketens is vooral noodzakelijk om concurrerend te blijven en te innoveren in nieuwe concepten. Stilstand is in de detailhandel al snel achteruitgang.
Online winkelen

Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

Datum:07 september 2018
Auteur:Peter Verhoef
Kans op bestelling 70% groter wanneer klant zoektocht begint op mobiel apparaat. De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen...
Bas Baalmans, projectleider Groningen Digital Business Centre

Drie maanden GDBC: bruggen bouwen & samenwerken

Datum:18 juni 2018
Auteur:Bas Baalmans

Dik drie maanden als projectleider aan de slag bij het Groningen Digital Business Centre en never a dull moment zeg maar! Ik dacht dat ik met mijn ervaringen en netwerk al wel redelijk zicht had op alle digitale en IT- gerelateerde ontwikkelingen in Noord-Nederland,...

Bredere visie op digitalisering nodig

Opinie: Bredere visie op digitalisering nodig

Datum:08 juni 2018

We hebben altijd gedacht dat je met voldoende opleiding in deze kenniseconomie wel een baan blijft houden maar geldt dat straks ook voor veel hbo- en wo-opgeleiden?

Amazon

Moeten we bang zijn voor Amazon?

Datum:31 mei 2018

Amazon is krachtig omdat het niet alleen een winkel is, maar ook een machtig data-bedrijf. RUG-hoogleraar Marketing Peter Verhoef geeft toelichting in een artikel in het Dagblad van het Noorden https://bit.ly/2ssxawy

RUG-hoogleraar Marketing prof. dr. Peter Verhoef

Hierom krijg je online overal op jou gerichte advertenties te zien

Datum:25 mei 2018
Auteur:Peter Verhoef, hoogleraar Marketing RUG, directeur University of Groningen Business School en directeur Groningen Digital Business Centre

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg gaf in een hoorzitting uitleg over het privacybeleid van zijn bedrijf. Aanleiding is de verhandeling van informatie van miljoenen Facebookgebruikers. Hoe komen bedrijven en websites eigenlijk aan die persoonlijke informatie?...

Jenny van Doorn is Associate Professor at the Faculty of Economics and Business at the University of Groningen, and Peter Verhoef is a professor and Director of the University of Groningen Business School

Who pays for organic products?

Datum:23 april 2018
Auteur:Jenny van Doorn and Peter Verhoef

Organic food production has become an increasingly salient issue. Retailers are increasingly focusing on organic products, and former US President Barack Obama funded a $50 million scheme to help farmers transition to organic methods. This reflects an increasing...

CIT Smitsborg

Van Big Data naar Smart Data, en van Fake naar Facts

Datum:17 april 2018

De Target proeftuin Mining Big Data heeft een subsidie van 2 miljoen euro ontvangen van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), voor een periode van 3 jaar. In het project werken de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Target Holding BV samen aan het...

Prof. P.K. Kannan bij de launch GDBC

Geslaagde opening Groningen Digital Business Centre

Datum:05 april 2018

Geslaagde opening Groningen Digital Business Centre

GDBC in de startblokken

Details Programma lancering GDBC op 3 april

Datum:29 maart 2018

Op dinsdag 3 april is het zover en staat de officiële opening van het Groningen Digital Business Centre (GDBC) op het programma!

Peter Verhoef: keynote spreker op een symposium over detailhandelrelaties

Datum:23 maart 2018

Peter Verhoef, directeur van het Groningen Digital Business Centre (GDBC), is één van de keynote sprekers op een symposium over detailhandelrelaties, dat vandaag wordt gehouden aan de KU Leuven, campus Antwerpen. Verhoef zal spreken over het gebruik en toepassen...

Bas Baalmans, projectleider GDBC

Bas Baalmans nieuwe Projectleider/ Managing Director GDBC

Datum:19 maart 2018

Bas Baalmans is per 1 maart 2018 gestart als Projectleider / Managing Director bij het Groningen Digital Business Centre. Baalmans is geen onbekende met digital business, big data en onderwijs en is zijn hele carrière al werkzaam op het snijvlak van business...

GDBC in de startblokken

GDBC in de startblokken

Datum:15 maart 2018

Op dinsdag 3 april viert het Groningen Digital Business Centre (GDBC) haar opening. Het wordt een inspirerende middag met interessante en bekende sprekers waarin voldoende ruimte is voor discussie en interactie. Wij sluiten de middag af met een gezellige borrel...

Data Federation Hub

GDBC en CIT werken samen om digitaal ondernemen in Noord-Nederland te stimuleren

Datum:26 februari 2018

Het Groningen Digital Business Centre (GDBC) gaat samenwerken met het Centre for Information Technology (CIT) om digitaal ondernemen in Noord-Nederland te stimuleren. Het CIT zal innovatieve IT-oplossingen, -faciliteiten en -expertise leveren aan het GDBC....

Data Science in the Boardroom

De kracht van data voor de Maritieme en Logistieke sector

Datum:06 februari 2018

Big Data en Data Science zijn populaire begrippen die veel worden gebruikt door maritieme en logistieke professionals, maar waarvan nog maar weinigen weten hoe ze effectief in hun organisaties geïntegreerd kunnen worden. Hoe profiteert u van de mogelijkheden...

Digitalisering klantcontact

Vier voordelen & vier gevaren van digitalisering klantcontact

Datum:22 januari 2018

Steeds meer bedrijven digitaliseren hun contacten met klanten. En klanten maken ook steeds meer gebruik van digitale kanalen, vooral mobiel, ten koste van andere manieren van contact. Ook banken zien het gebruik van mobiele betalings-apps alleen maar toenemen...

Prof. dr. Peter Verhoef | Hoogleraar Marketing RUG

Belang van tv-reclame neemt af

Datum:12 januari 2018

Televisie staat onder druk. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) werd al geconfronteerd met bezuinigingen van de overheid, maar haalt nu ook minder op met reclame: een daling van 7 procent in het afgelopen halfjaar. Als deze trend zich doorzet, krijgt de NPO...

Vacature: Projectleider/Managing Director van ons Groningen Digital Business Centre

Datum:09 januari 2018

Voor het GDBC zoeken we een Projectleider/Managing Director (0,8 FTE).

GDBC directeur prof. dr. Peter Verhoef

Wat te doen tegen ‘showrooming’?

Datum:08 januari 2018

Schoenen passen in een schoenenwinkel en ze dan later thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder. ‘Showrooming’ - wel kijken en proberen, maar niet ter plekke kopen - is een serieus probleem voor fysieke winkels. Peter Verhoef, hoogleraar Marketing...

IT Academy Noord-Nederland

IT Academy en Groningen Digital Business Centre gaan samenwerking aan

Datum:19 december 2017

Als je de ambitie uitspreekt om in het noorden van Nederland een digitaal broeinest te creëren en om je heen kijkt welke partijen daarbij aan kunnen sluiten, kom je vanzelf initiatieven tegen die raakvlak hebben met jouw ambitie. Zo kwamen we vanuit het Groningen...

Sponsoren GDBC

Groningse digitale ondernemingen steunen GDBC

Datum:19 december 2017

Een aantal bedrijven dat lid is van de NOO, de Noordelijke Online ondernemers, ondersteunt het GDBC - naast hun lidmaatschap van de NOO - ook in financiele zin. Zowel de bestuurders van de NOO als de Faculteit Economie en Bedrijfskunde zijn blij met de ondersteuning...

Groningen Digital Business Centre krijgt anderhalve ton van provincie

Datum:05 december 2017

Provincie Groningen steunt impuls digitale sector

RUG en Noordelijke Online Ondernemers lanceren Groningen Digital Business Centre

Datum:21 november 2017

Nieuwe wetenschappelijke broedplaats om jong talent klaar te stomen voor de digitale sector