Alfabetisch literatuuroverzicht
A
- Aaron, Jane E. (2003), The little, brown compact handbook, 4th ed, Longman, New York.
- Ackerman, T.A. & Smith, P.L. (1988) A comparison of information provided by essay, multiple choice, and free-response writing tests. Applied Psychological Measurement 12: 117-128.
- American Psychological Association. (1994). Publication manual of the American Psychological Association. Washington D.C.: American Psychological Association.
- Andeweg, Bas en Wim Blokzijl (2003). Het recht op kopiëren. In: Tekst[blad], nummer 1, maart 2003, 46-55.
B
- Baarda, D.B. & de Groot, M.P.M. (1995). Methoden en technieken. Houten: Stenfert Kroese.
- Bean, J.C. (1998). Schrijvend leren en andere didactische werkvormen voor actief leren. Leiden: Spruyt, van Mantgem & de Does BV.
- Bereiter, C. & Scardamelia, M. (1987). The Psychology of Written Composition. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
- Björk, L. & Räisänen, C. (1997). Academic Writing. A University Writing Course. Lund: Bromley.
- Bolker, J.(1998). Writing your Dissertation in Fifteen Minutes a Day. A Guide to Starting, Revising, and Finishing Your Doctoral Thesis. New York: Henry Holt.
- van den Boomen, M. & van der Lans, J. (1991). Schrijfwerk. Een handleiding voor de non-profitsector Houten/Antwerpen: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Booth, W.C., Colomb, C.G. & Williams, J.M. (1995). The Craft of Research. Chicago/Londen: The University of Chicago Press.
- Braet, A. (1998). Het verhaal van de eindtermen argumentatie. Levende Talen 531: 329-333.
- Bremmer, Lydia (2004). Controle op plagiaat neemt toe. In: Trouw , 1 november 2004, p. 9.
- Bruffee, K.A. (1984). Peer tutoring and the "Conversation of Mankind".' In: Ch. Murphy, en J. Law. (1995). Landmark Essays on Writing Centers. Davis: Hermaporas Press, 87-98.
- de Buck, P., Mout, M.E.H.N., Musterd, C. & Talsma, J. (1996). Zoeken en schrijven. Handleiding bij het maken van een historisch werkstuk. Den Haag: Nijgh & Van Ditmar.
- Burger, P. & de Jong, J. (1997). Handboek stijl. Adviezen voor aantrekkelijk schrijven. Groningen: Martinus Nijhoff.
- Buuren, A.M.J., Gerritsen, W.P. & Paasman, A.N. (1983). Vermakelijk bibliografisch ganzenbord. De Nieuwe Taalgids Cahiers Groningen: Wolters-Noordhoff.
C
- Cito. (1988). Toetstechnische begrippenlijst. Arnhem: Cito.
- Commissie Universitair taalvaardigheidsonderwijs. (1994). Documenten met betrekking tot de conferentie Universitair taalvaardigheidsonderwijs op 4 en 5 juli 1994.
- Cooper, C.R. & Odell,L. (1997). Evaluating Writing. Describing, Measuring, Judging. Buffalo: State University of New York.
- Creighton, J. (1994). Effectief en creatief schrijven. Groningen: Boekwerk.
D
- Douma, P. & Geel,R. (1990). Schrijven voor een groot publiek. Handleiding voor het schrijven van teksten voor de media. Leiden: Martinus Nijhoff.
E
- Eco, U. (1994). Hoe schrijf ik een scriptie. Amsterdam: Bert Bakker.
- van Eemeren, F.H., Grootendorst, R. & Snoeck-Henkemans, H.F. (1995). Argumentatie. Inleiding in het analyseren, beoordelen en presenteren van betogen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Elbow, P. (1998). Writing with Power. Techniques for Mastering the Writing Process. New York/Oxford: Oxford University Press.
- Elling, R., Andeweg, B., de Jong, J. & en Swankhuisen, C. (1994). Rapportagetechniek. Schrijven voor lezers met weinig tijd. Groningen: Wolters Noordhoff.
- van Els, T., e.a.,. (1984). Applied Linguistics and the Learning and Teaching of Foreign Languages. Londen: Arnold.
- Examenprogramma’s profielen vwo/havo, Nederlands/moderne vreemde talen. (1998). Den Haag: Sdu.
F
- Flesch, R. (1990). Helder schrijven, spreken, denken. Stap voor stap naar betere communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
- Flower, L. (1989). Problem-Solving Strategies for Writing. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
- Flower, L. & Hayes, J. (1980). The dynamics of composing; making plans and jugling constraints. In: L.W. Gregg, en E.R. Steinberg (red.) Cognitive Processes of Writing. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 31-50.
- Flower, L. & Hayes, J.R. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication 32: 365-387.
- Fowler, H.R. & Aaron, J.E. (1998). The Little, Brown handbook. New York: Longman.
- Fragnière, J.P. (1986). Comment réussir un mémoire. Parijs: Bordas.
- Frie, L. (1998). Schrijfvaardigheid en de meting van voorkennis Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen 59: 89-98.
G
- Galbraith, D. & Rijlaarsdam, G. (1999). Effective strategies for the teaching and learning of writing Learning and instruction. The Journal of the European Association for Research on Learning and Instruction 32: 93-108.
- Geel, R. (1980). Wat opstelschrijvers moeten weten. Een praktische handleiding bij het schrijven van opstellen en verslagen. Muiderberg: Coutinho.
- Geel, R. (1991). Hoe zet ik mijn gedachten op papier. Het schrijven van essays, wetenschappelijke teksten, groepsverslagen en notulen. Muiderberg: Coutinho.
- van Gessel, H., van Kleef, B., Tromp, J. & Wirtz, J. (1997). Het nieuwe stijlboek. Den Haag: Sdu.
- Gibaldi, J. & Achtert, W.S. (1995). MLA Handbook for Writers of Research Papers, Theses and Dissertations. New York: Modern Language Association.
-
Gottschalk, Katherine & Keith Hjortshoj (2004). The Elements of Teaching Writing. A Resource for Instructors in All Disciplines. Boston / New York : Bedford/St.Martin’s.
- Groot, A.D. de. (1961). Methodologie. Grondslagen van onderzoek en denken in de gedragswetenschappen. ’s-Gravenhage: Mouton.
- Groot, A.D. de. (1966). Vijven en zessen: cijfers en beslissingen: het selectieproces in ons onderwijs Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Grossman, J.(ed.). (1994). The Chicago Manual of Style. Chicago: The University of Chicago Press.
H
- Haag, E. & Dirven, J. (2002). Schrijven in stappen. Handboek voor de verslaglegging van literatuuronderzoek. Utrecht: Lemma.
- Hayes, J.R. (1996). A New Framework for Understanding Cognition an Affect in Writing. In: C.M. Levy, S. Randell (red.). The Science of Writing. Theories, Methods, Individual Differences and Applications. Mayhwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
- Hayes, J.R. & Flower, L.S. (1980). Identifying the Organization of Writing Processes. In: L.W., Gregg & E.R. Steinberg (red.) Cognitive Processes in Writing. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
-
Hedengren, Beth Finch (2004). A TA’s Guide to Teaching Writing in All Disciplines. Boston / New York : Bedford/St.Martin’s.
- Heesters, K., Kramer, F., Kwakernaak, E. & I. Visser. (1999). Is dit een betoog, een beschouwing of een uiteenzetting? Tekstsoorten in het onderwijs. Levende Talen 541: 415-419.
- J. Heilbron, van Bottenburg, M. en Geesink, I. (2000). Wetenschappelijk onderzoek: dilemma’s en verleidingen. Amsterdam: KNAW.
- Hillocks, G. (1986). Research on Written Composition. New Directions for Teaching. Urbana: ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills.
- van der Horst, P.J. (1990). Leestekenwijzer. Praktische handleiding voor het gebruik van leestekens en andere tekens. 's-Gravenhage: Sdu.
J
- Jakobs, E.M. (1997). Textproduktion als domänen- und kulturspezifisches Handeln. Diskutiert am Beispiel wissenschaflichen Schreibens. In: K., Adamzik, G. Antos & E.M. Jakobs. Domänen und kulturspezifisches Schreiben. Frankfurt am Main: Peter Lang.
- Jakobs, E.M. & Knorr, D. (1997). Schreiben in den Wissenschaften. Frankfurt am Main: Peter Lang.
- Jongsma, H. e.a. (1998). Topniveau. Taalvaardigheid Nederlands voor de tweede fase. Havo/vwo informatieboek. Zutphen: Thieme.
K
- Kellog, R.T. (1987). Writing performance: Effects of cognitive strategies. Written Communication 4: 269-298.
- Kirszner, L.G.& Mandell, S.R. (eds.). (1997). The Holt Handbook. Fort Worth: Harcourt Brace.
- Kossmann, E.H. & Wells, C.B. (1971). Aanwijzingen voor tekstbewerking en annotatie. Utrecht: Nederlands Historisch Genootschap.
- Krekels, M.J.C.M. & Kooijman, P.H.G. (1998). Basiscursus Word 97. Schoonhoven: Academic Service.
- Kroll, B. (1998). Assessing writing abilities. Annual Review of Applied Linguistics 18: 219-240.
- Kruse, O, e.a. (eds.). (1999). Schlüsselkompetenz Schreiben. Konzepte, Methoden, Projekte für Schreibberatung und Schreibdidaktik an der Hochschule. Neuwied/Krifel: Luchterhand.
- Kussendrager, N.,van der Lugt, D. & Rogmans, B. Basisboek journalistiek. Achtergronden, genres, vaardigheden. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Kuypers, G. (1995). A B C van een onderzoeksopzet. Muiderberg: Coutinho.
L
- Lamers, H.A.J.M. (1993). Hoe schrijf ik een wetenschappelijke tekst? Een handleiding om scripties, onderzoeksverslagen, dissertaties en literatuurrapporten te schrijven. Bussum: Coutinho.
- Lamers, H.A.J.M. (1997). Handleiding voor beleidsteksten. Een handleiding om scripties, onderzoeksverslagen, dissertaties en literatuurrapporten te schrijven. Bussum: Coutinho.
- van Leeuwen, A. & Truijens, A. (1987). Een artikel schrijven. Compositiecursus voor aankomende journalisten. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Levy, C.M. & Ransdell, S. (red.). The science of Writing. Theories, Methods, Individual Differences and Applications. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
M
- Mast, N. van der, *tijdschrift Schrijven, titel, jaar, pagina onbekend.
- Maimin, Elaine P. & Janice H. Peritz (2003). A Writer’s Resource. A Handbook for Writing and Research. Boston : McGrawHill.
- Maureau, J.H. (1979). Goed en begrijpelijk schrijven. Een analyse van 40 jaar schrijfadviezen. Muiderberg: Coutinho.
- Mcleod, S.H.& Soven, M. (red.). (1992). Writing Across the Curriculum. A Guide to Developing Programs. Newbury Park: Sage.
- Mcleod, S.H., E. Miraglia e.a. (red.). (2001). WAC for the New Millenium. Strategies for continuing writing-across-the-Curriculum programs. Urbana: National Council of Teachers of English.
- Melse, L. (1990). Schrijftoetsen voor de moderne vreemde talen. Beschrijving en verantwoording van een toetsvorm. Apeldoorn: Van Walraven.
- Mentoren/Monitorenproject Aansluitingsprogramma VWO-UvA. (1997). Veranderingen in het voortgezet onderwijs. Profielen en studiehuis. Nieuwsbrief 2 april 1997. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
- Meuffels, B. (1994). De verguisde beoordelaar: Opstellen over opstelbeoordeling. Amsterdam: Thesis.
- Meuffels, B. (1996). Diagnostische schrijfvaardigheidstoetsen. De constructie van objectief of semi-objectief te scoren diagnostische schrijfvaardigheidstoetsen voor schrijvers van universitair niveau. Amsterdam: IFOTT.
- Mirande, M.J.A. & Wardenaar, E. (1997). Scriptieproblemen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- de Moor, W. (1993). De kunst van het recenseren. Bussum: Coutinho.
- Muth, Marcia F. & Karla Saari Kitalong (2004). Getting the Picture. A Brief Guide to Understanding and Creating Visual Texts. Boston / New York : Bedford/St.Martin’s.
N
- Nederlandse Taalunie. (1995). Woordenlijst Nederlandse Taal. Den Haag/Antwerpen: Sdu/Standaard.
- Nash, W. & Stacey, D. (1997). Creating Texts. London: Longman.
O
- van Ommen, H. & van Kuppenveld, E. (1995). Professionele bedrijfscommunicatie. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Onrust, M., Verhagen, A. & Doeve, R. (1993). Formuleren. Houten/Zaventhem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Oost, H. (1995). Hoe schrijf ik een betere scriptie? Een nieuwe methode voor het schrijven van scripties en andere teksten. Amsterdam/Antwerpen: Contact.
- Oosterbaan, W. (1995). Het schrijven van een leesbare scriptie. Rotterdam: NRC Handelsblad 1995.
- Oud-de Glas, M. & Withagen, V. (1994). Het taalvaardigheidsonderwijs in de universitaire talenopleidingen. Verslag van een onderzoek. Nijmegen: Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen.
- Overduin, B. (1990). Rapporteren. Het schrijven van rapporten, nota's, scripties en artikelen. Utrecht: Het Spectrum.
- Overmaat, M. (1994). Mogelijkheden voor effectiever en efficiënter schrijfonderwijs: Adviezen en voorbeelden Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut.
- Overmaat, M. (1996). Schrijfonderwijs: het kan veel efficiënter. Levende Talen 507: 60-64.
P
- Pander Maat, H. (1994). Tekstanalyse. Een pragmatische benadering. Groningen: Martinus Nijhoff.
- Peck Mac Donald, S. (1987). Problem definition in academic writing. College English 49: 315-331.
- Poenicke, K. (1989). Die schriftliche Arbeit. Materialsammlung ... mit vielen Beispielen. Mannheim: Dudenverlag.
- Procter,M. (2000, 22 December). How Not to Plagiarize. [11 paragrafen] Writing at the University of Toronto.[Online Writing Centre Handout].
- Procter, M.(2001, 16 Februari). Standard Documentation Formats. [25 paragrafen]. Writing at the University of Toronto. [Online Writing Centre Handout]. Beschikbaar: http://www.utoronto.ca/writing/document.html
R
- Renkema, J. (1995). Schrijfwijzer. Handboek voor duidelijk taalgebruik. 's-Gravenhage: Sdu.
- Renkema, J. (1987). Tekst en uitleg. Een inleiding in de tekstwetenschap. Dordrecht: Foris.
- Reynolds, Nedra, Patricia Bizzell & Bruce Herzberg (2004, 6th edition). The Bedfords Bibliography for Teachers of Writing. Boston / New York : Bedford/St.Martin’s.
- Reve, G. (1986). Zelf schrijver worden. Leiden: Nijhoff.
- Rijlaarsdam, G., van de Bergh, T.H. & Couzijn, M. (red.) (1996a). Effective Teaching and Learning of Writing Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Rijlaarsdam, G., van de Bergh, T.H. & Couzijn, M. (red.) (1996b) Theories, Models and Methodology in Writing Research. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- van Roon, J. (1990). Veelzeggend schrijven. Houten: Bohn Stafleu Van Loghem.
- Rubin, B. (1996). The writing of research texts: genre analysis and its applications. In: G. Rijlaarsdam, T.H. v.d. Bergh, en M. Couzijn (red.). Effective Teaching and Learning of Writing. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Ruhmann, G. (1997). Ein paar gedanken darüber, wie man wissenschaftliches Schreiben lernen kann. In: E.M. Jakobs en D. Knorr Schreiben in den Wissenschaften. Frankfurt am Main: Peter Lang.
- Russell, David. R. (2002, 2nd edition). Writing in the Academic Disciplines. A Curricular HistoryCarbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press.
S
- Schellens, P.J. & Steehouder, M. (1990). Vaste structuren en tekstmodellen als hulpmiddel bij het schrijven van een betogende tekst. Tijdschrift voor Taalbeheersing 12: 255-268.
- Schellens, P.J. & Verhoeven, G. (1988). Argument en tegenargument. Een inleiding in de analyse en beoordeling van betogende teksten. Leiden: Martinus Nijhoff.
- Schellens, P.J. & Verhoeven, G. (1994). Argument en tegenargument. Een inleiding in de analyse en beoordeling van betogende teksten. Groningen: Martinus Nijhoff.
- Schoonen, R. (1991). De evaluatie van schrijfvaardigheidsmetingen. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
- Schoonen, R. (1991). Facetten van schrijfvaardigheidsmetingen: taken, beoordelingsaspecten en beoordelingsmethoden. In: Bax, M. en W. Vuyk (red.) Thema's in de taalbeheersing. Dordrecht: ICG Publications: 194-203.
- Schoonen, R. & de Glopper, K. (1992). Toetsing van schrijfvaardigheid: problemen en mogelijkheden. Levende Talen 470: 187-195.
- van Schooten, E. & de Glopper, K. (1991). De constructie en interne validering van een meerkeuzetoets voor het meten van schrijfvaardigheid. Tijdschrift voor onderwijsresearch 16: 72-79.
- Schrijven. Tijdschrift. Amsterdam: Stichting Schrijven 1997-....
- Schrijven op niveau. (1997). Naar een gestroomlijnd en flexibel facultair schrijfvaardigheidsprogramma. Rapport van het K&S-project Academische Schrijfvaardigheid. Faculteit der Letteren, Rijksuniversiteit Groningen.
- Schumacher, G.M. & Nash, J.G. (1991). Conceptualizing and measuring knowledge change due to writing. Research in the Teaching of English 25: 67-96.
- Snoeck Henkemans, A.F. (1989). Schrijven. Handleiding voor het opstellen van zakelijke teksten. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- van der Spek, E. (1996). Schrijven met perspectief. Structuuradviezen voor schrijvers. Groningen: Martinus Nijhoff.
- Stanford University Letter on Teaching 3. (1992). Responding to Student Writing. No.3: 1-4.
- Steehouder, M. e.a. (1999). Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie. Groningen: Wolters-Noordhoff.
- Stuurgroep Profiel Tweede Fase Voortgezet Onderwijs. (1995). Examen in het Studiehuis. Den Haag.
- Stuurgroep Profiel Tweede Fase Voortgezet Onderwijs (1996). Tweede fase in vraag en antwoord. Den Haag.
- Swales, J.M. (1990). Genre Analysis. English in Academic and Rresearch Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
- Swales, J.M. & Feak, C.B. (1994). Academic Writing for Graduate Students. A Course for Nonnative Speakers of English. Ann Arbor, Michigan.
T
- Teunissen, F. (1998). Lesgeven op papier. Effectieve leerteksten schrijven. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Tilanus, C.B. (1988). Rapporteren, presenteren. Utrecht: Het Spectrum.
- Treebus, K.F. (1995). Tekstwijzer. Een gids voor het grafisch verwerken van tekst. ’s-Gravenhage: Sdu.
- Trimmer, J.F. (1997). Postcards: Inside/Out. In: Childress, P. Articulating: Teaching Writing in a Visual Culture: 22-33.
- Trimmer, J.F. (1998). Writing with a purpose. Boston/New York: Houghton Mifflin Company.
V
- Verschuren, P.J.M. (1996). De probleemstelling voor een onderzoek. Handleiding voor het maken van de probleemstelling voor een onderzoek, scriptie, nota of artikel. Utrecht/Antwerpen: Het Spectrum.
- Visser, I. (1998). Schrijfvaardigheid in de aansluiting VWO-WO. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen 58: 95-100.
- Visser, I., van Kruiningen, J., Kramer, F. & Nip, R. (1999). Towards a writing programme for the Faculty of Arts, University of Groningen: Exploring the possibilities of a faculty-wide writing programme within a pluriform academic world. In: Kruse, Otto, Eva-Maria Jakobs en Gabriela Ruhmann (red.) Schlüsselkompetenz Schreiben. Neuwied/Berlijn: Luchterhand.
- Vonk, W. & Noordman, L.G.M. (1991). Inferentieprocessen bij lezen. In: A.J.W.M. Thomassen e.a. (red.) Lezen en begrijpen. De psychologie van het leesproces. Amsterdam: Swets & Zeitlinger.
- Vroom, B. (1994). De tekst getest. Handleiding voor het pre-testen van schriftelijk materiaal. Assen: Van Gorcum.
W
- van der Weiden, M. (1996). VWO en WO: Wat weten ze van elkaar? Onderzoek van Onderwijs 25: 73-75.
- Wesdorp, H. (1981). Evaluatietechnieken voor het moedertaalonderwijs. Een inventarisatie van beoordelingsmethoden voor de stelvaardigheid, het begrijpend lezen, de spreek-, luister- en discussievaardigheid. ’s-Gravenhage: Staatsuitgeverij.
- Wesdorp, H. (1974). Het meten van de productief-schriftelijke taalvaardigheid. Directe en indirecte methoden: ‘opstelbeoordeling’ versus ‘schrijfvaardigheidstoetsing’. Purmerend: Muusses.
- Withagen, V.W. e.a. (1996). Vernieuwingen in het vreemde-talenonderwijs. Spreken is zilver, zwijgen is goud Nijmegen/Enschede: ITS/NaB-MVT.
- de Wolf, H. (1998). Toekomstgericht onderwijs en het gebruik van informatie- en communicatietechnologie. Hoe te komen tot verantwoorde keuzen? Alphen aan den Rijn: Samsom.
Z
- Zirinsky, H.B. (1987). An investigation of student awareness of teacher criteria for evaluating writing as an element in the composing process. Dissertation Abstracts International 39: 186-A.
Laatst gewijzigd: | 05 april 2019 13:34 |