Skip to ContentSkip to Navigation
TalencentrumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Talencentrum
Talencentrum Ontwikkel jezelf Academische taal

Academische taal

Welkom op de portal Academische taal! Hier vind je als student uitgebreide informatie over academische vaardigheden die je nodig hebt tijdens je studie. Hoe structureer je bijvoorbeeld je tekst, hoe verwijs je op de juiste manier naar je bronnen en hoe presenteer je een onderzoeksvoorstel? Kies hieronder de vaardigheid waar jij mee aan de slag gaat en vind het antwoord op je vraag.

Lezen
Lezen van academische teksten

▸Welke academische tekstgenres zijn er?
▸Hoe lees je een academische tekst?
Spreken
Spreken op academisch niveau

▸Hoe leer je presenteren, argumenteren, discussiëren en interviewen op academisch niveau?
▸Welke gesprekstechnieken kun je toepassen?
Schrijven
Schrijven op academisch niveau

▸Hoe begin je met schrijven?
▸Hoe structureer je je tekst?
▸Hoe gebruik je academische taal en kies je heldere woorden en zinnen?
▸Hoe verwijs je naar bronnen?
Luisteren naar academische bijdrage
Luisteren naar academische bijdrage

▸Hoe haal je het meeste uit je hoorcolleges?
▸Hoe bereid je je tentamens voor?

Leer beter schrijven en presenteren op academisch niveau

Op deze portal vind je informatie in het Nederlands over Nederlandse academische vaardigheden. Op zoek naar academische vaardigheden Engels? Bekijk onze tips en video's over academisch schrijven en presenteren in het Engels!

Informatie voor docenten

In dit gedeelte voor docenten vind je allerlei hulpmiddelen voor academisch schrijfvaardigheidsonderwijs. Krijg tips om teksten te beoordelen, plagiaat te voorkomen en herkennen en meer.

Colofon

Deze website bevat uitleg- en instructiemateriaal dat kan worden gebruikt ter bevordering van de academische schrijf- en spreekvaardigheid van studenten. Delen van deze website zijn gebaseerd op of zijn overgenomen uit vorige versies van het Handboek Academische Communicatieve Vaardigheden (HACV), voorheen Noordster. Zie colofon.

Laatst gewijzigd:04 september 2025 16:15