TalencentrumOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Talencentrum Ontwikkel jezelf

Gerrit Krolprijs

Essaywedstrijd
Hanna Végh wint de Gerrit Krolprijs 2023!
Gepubliceerd op:15 juni 2023

De derde editie van de Gerrit Krolprijs is gewonnen door Hanna Végh met haar essay Taal als breekijzer. Zij wint hiermee € 2.000 en publicatie van haar essay op literair weblog Tzum. De jury noemt haar essay innemend, koersvast en zeer overtuigend.

De Gerrit Krolprijs is een tweejaarlijkse Nederlandstalige essaywedstrijd georganiseerd door het Talencentrum en de studie Nederlandse Taal en Cultuur van de Rijksuniversiteit Groningen. De prijs is in 2019 in het leven geroepen om het gebruik van het Nederlands in de academische wereld te stimuleren. Winnaars van de Gerrit Krolprijs zijn Zito Ysenbaert (2019), Pamela Wolters (2021) en Hanna Végh (2023).

Studenten van alle universiteiten in het Nederlands taalgebied en van allerlei studierichtingen worden uitgenodigd om een in het Nederlands geschreven essay in te zenden van maximaal 2000 woorden. Voorwaarde is dat het essay nog niet eerder is gepubliceerd en dat het door de jury gekozen thema wordt verwerkt in het essay. De winnaar ontvangt een geldbedrag en publicatie van het essay op literair weblog Tzum.

We organiseren de eerstvolgende editie in 2025!

Gerrit Krol

De prijs is genoemd naar Gerrit Krol vanwege het buitengewoon indrukwekkende oeuvre waarmee de schrijver de Nederlandse literatuur heeft verrijkt. Zijn literaire stemgeluid is uniek te noemen in het Nederlands taalgebied.

Als dichter, romancier én essayist was hij een radicale vernieuwer, die in staat bleek om ook binnen zijn eigen oeuvre steeds weer nieuwe wegen in te slaan. Uit elke tekst die hij geschreven heeft, spreekt de liefde voor het denken en het formuleren en voor de moedertaal als de taal van het hart. In zijn essays toont hij zich consequent een begenadigd stilist met een hartstocht voor literatuur, kunst, filosofie en wetenschap en met een scherp oog voor maatschappelijke en psychologische thema’s.

De winnaars van 2019 en 2021

Zito Ysenbaert
Zito Ysenbaert wint de eerste editie in 2019 met zijn essay 'Over de collagekunstenaar, of hoe er aan opruimen maar geen einde komt'. In zijn essay zet hij de Nederlandse taal op meesterlijke wijze in om iets heel essentieels duidelijk te maken van de menselijke aard, te weten: er zal altijd angst bestaan voor diversiteit. Zito Ysenbaert laat de chaos plaatsmaken voor een kunstwerk, voor compositie, voor een nieuw verhaal en voor inclusiviteit van alles wat eerder onverenigbaar leek.
Lees het essay op Tzum.
Pamela Wolters
Pamela Wolters wint in 2021 met haar essay ‘Cad a dhéanfaimid feasta gan adhmad?’ (Wat moeten we doen zonder bomen?). Het thema ‘scenario’s voor de toekomst’ wordt in dit essay op een kritische doch hoopvolle wijze benaderd. De toekomst wordt geschetst als een harmonisch oord waarin de tegennatuurlijke neiging om te snoeien op creatieve wijze wordt teruggedrongen. De jury noemt het winnende stuk ‘een mooi geschreven, kunstig gestructureerd, literair essay’ waarin ‘te midden van de wanhoop perspectief werd geschetst’.
Lees het essay op Tzum.

Ontwikkel je academische taalvaardigheid

Ook beter leren schrijven? Het Talencentrum helpt je graag! Neem eens een kijkje op onze portal academische vaardigheden of bij ons cursusaanbod.