Groningen Digital Business Centre

Geslaagde themabijeenkomst Digital van GDBC bij FC Groningen

Datum:17 maart 2020
Themabijeenkomst FC Groningen - GDBC

Het was een drukte van belang, zondagmiddag 8 maart in de Top Dutch Lounge van het Hitachi Capital Mobility Stadion, in de volksmond beter bekend als de Euroborg, thuishaven van FC Groningen. De provincie Groningen organiseert om de zoveel tijd een themabijeenkomst voorafgaand aan een competitiewedstrijd van de plaatselijke FC en deze keer was het onderwerp 'Digital'. GDBC was in deze de partner waarmee de provincie en FC Groningen deze bijeenkomst organiseerden. En met succes, want het thema 'digital' slaat aan in het noorden. Met ruim 100 aanwezigen en ook nog een wachtlijst was de interesse overweldigend.

FC Groningen directeur Wouter Gudde trapte af en gaf ook aan dat ook FC Groningen druk doende was met een digitale transformatie. Meer inzet van data analyse op de zogenaamde fan journey staat hoog op de agenda bij de voetbalclub. Gedeputeerde Mirjam Wulfse nam het stokje over en benadrukte hoe blij ze was met alle activiteiten in het noorden op het gebied van digital business en data analytics en de connectie daarin tussen overheden, ondernemers en opleidingsinstituten. Tammo Bijmolt was vervolgens de eerste in een mooie rij van sprekers. Bijmolt, hoogleraar RUG en directeur van het GDBC lichtte kort de activiteiten van het Centre toe en de nut en noodzaak van het kenniscentrum. ZIjn college Jaap Wieringa ging daarna dieper in op hoe ondernemers met inzet van data-analyse klantenbehoud kunnen realiseren. De volgende stap was die naar de praktijk. Jan Hofstra, mede oprichter van Preadyz lichtte samen met de studenten Martijn Sparrius en Daan van der Schot hoe de uitgevoerde consultancy opdracht vanuit de RUG bij zijn bedrijf was verlopen. GDBC en Career Services van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde organiseren deze Business Research and Consultancy opdrachten waarin een groep studenten onder begeleiding van een universitair docent met een aangeleverd bedrijfskundig vraagstuk aan de slag gaat, en dat zijn vandaag de dag meer en meer digitaal gerelateerde vraagstukken cq uitdagingen. Mike Sants en Max Kloosterman gaven vervolgens nog meer inzicht in hoe dergelijke consultancy opdrachten verlopen want zij zijn momenteel bezig met een onderzoek naar een voorspelmodel voor FC Groningen omtrent toeschouwersaantallen. Marja Doedens, programmamanager Noorden Digitaal en Erik Rutkens van Cyber Security Noord Nederland gaven tenslotte aan hoe beide programma's er uit zien en wat er aan zit te komen. Op het gebied van Noorden Digitaal heeft de werkelijkheid ons ingehaald zoals we allemaal inmiddels weten in deze onzekere tijden.

Daarna was het tijd voor een borrel, een hapje en gesprekken onderling met als afsluiting de wedstrijd FC Groningen - PSV (0-1). De uitslag was de enige smet op de verder geslaagde zondagmiddag waar een ieder het concept van korte pitches, connectie tussen en met ondernemers en de balans tussen inhoud en vertier zeer geslaagd vond.

De aftermovie van het event hier.

De presentatie van Cybersecurity Noord-Nederland vind u hier.
De presentatie van Preadyz vind u hier.
De presentatie van Mike Sants & Max Kloosterman vind u hier.
De presentatie van Prof. dr. Jaap Wieringa vind u hier
De presentatie Marja Doedens vind u hier.
De presentatie van Tammo Bijbolt vind u hier