Wiskunde D nu met de R-U-G
Sinds deze maand kunnen leerlingen uit 4 VWO Wiskunde D lessen volgen via de RUG. Docenten van deelnemende scholen verzorgen videocolleges, de RUG zorgt voor een digitale leeromgeving en begeleiding.
‘Het idee kwam uit een bijeenkomst met wiskundedocenten’, vertelt wiskunde-didacticus Jan van Maanen van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG. Maandelijks komen wiskundedocenten een dag naar de universiteit voor overleg en bijscholing binnen het ‘Studiestijgers’ programma van Science LinX. ‘Vaak hebben scholen maar weinig Wiskunde D leerlingen en het is dan lastig om voldoende lesuren te krijgen van de schoolleiding’, vat Van Maanen het probleem samen. Zonder voldoende uren kan het vak niet worden aangeboden. Leerlingen die het vak zouden willen kiezen, kunnen het dan toch niet in hun pakket opnemen.
Daarom zijn deze maand zes scholen en de RUG als proef begonnen met een gezamenlijk lesprogramma. De projectnaam is ‘Doe Wiskunde D met de R-U-G’. Scholen die meer dan zes leerlingen inschrijven verplichten zich een docent voor een lesuur per week in te roosteren. Deze docenten verzorgen korte video-lessen (opgenomen aan de RUG) die via de digitale leeromgeving van de RUG (Nestor) worden aangeboden.
Een student assistent (Van Maanen: ‘Ze is bijna afgestudeerd aan de educatie/communicatiemaster hier’) beantwoordt vragen van leerlingen en kijkt het huiswerk na. Proefwerken worden gelijktijdig op alle scholen afgenomen en nagekeken door de student. ‘Maar de eigen docent kent het cijfer toe’, zegt Van Maanen. Alle contacten lopen via Nestor, maar de leerlingen komen ook drie keer naar de universiteit voor een speciale Wiskunde D middag.
Het gaat om een proef, die begin 2013 zal worden geëvalueerd. ‘Dan gaan scholen bezig het met lesprogramma voor het volgend schooljaar, dus moeten we de knoop doorhakken of de proef doorgaat.’ Van Maanen voorziet drie mogelijkheden: ‘We stoppen direct, we gaan alleen nog door met deze groep of we laten een nieuwe 4 VWO groep instromen.’ In principe zou het programma tot aan het eindexamen kunnen doorgaan.
Waarom biedt de RUG dit eigenlijk aan? ‘Door het lage leerlingenaantal dreigt Wiskunde D teloor te gaan, en dat vind ik jammer’, is de eerste reactie van Van Maanen. ‘Maar het is ook zo dat leerlingen die Wiskunde D gevolgd hebben, het bij een latere bètastudie beter doen.’ En daarmee is het experiment goed voor aansluiting tussen middelbare school en universiteit.
Meer informatie: Jan van Maanen j.a.van.maanen@rug.nl ; 050-3633293
Laatst gewijzigd: | 21 december 2018 11:06 |
Meer nieuws
-
13 mei 2024
‘De kleurrijke cellen van bloemen vervelen nooit!'
Iedereen kan genieten van kleuren in de natuur, maar bij evolutiebioloog Casper van der Kooi gaat dat veel verder: hij onderzoekt hoe bloemen, vogels, vlinders en kevers aan hun kleuren komen. Bovendien bestudeert hij hoe die kleuren gebruikt...
-
13 mei 2024
Moleculen stilzetten
In zijn laboratorium bouwt natuurkundige Steven Hoekstra aan een opstelling die bestaat uit twee delen: een apparaat dat moleculen van barium-fluoride maakt, en een ander apparaat dat deze moleculen bijna stilzet om ze te kunnen onderzoeken.
-
07 mei 2024
Lezing met aanstaand Eredoctor Gerrit Hiemstra op 24 mei
Ter ere van zijn eredoctoraat heeft FSE Hiemstra uitgenodigd een lezing te geven met de titel 'Science, let's talk about it' in de ochtend van 24 mei