Groningen Digital Business Centre

Datum:02 november 2018
Auteur:drs. ing. Bas Baalmans
ICT Congres 2018

Donderdag 1 november stond het ICT Congres 2018 op het programma. Een congres voor en door MKB-ers, dit jaar tevens onderdeel van Let’s Gro en georganiseerd door AIESEC en DTC.

De locatie was fraai. Martiniplaza, de zaal waar Jarno Duursma met regelmaat zijn SMC050 presenteert was nu het decor voor de key-note sprekers van het ICT Congres, te weten Erwin Blom en Rik Vera. Zelfs de glazen bol waar tijdens SMC050 het traditionele tientje in gedoneerd kan worden was present. Nu overigens niet voor tientjes maar voor tips & tops voor het congres in 2019. Alvorens Blom het woord kreeg was het dagvoorzitter Marja Doedens die op haar eigen enthousiaste en aanstekelijke wijze het congres opende. Blom moest vervolgens nog heel eventjes wachten, maar na de woorden van wethouder Joost van Keulen was het toch zijn tijd.

Blom, van Fast Moving Targets en in een nog verder verleden van de VPRO, trakteerde de bijna 150 toeschouwers, op een grote opsomming van apps, tools en allerhande ditjes en datjes op digitaal gebied. Hij kwam hierop na een wat langere aanloop hoe de grotere jongens als Spotify – met daarin enige aandacht voor zijn muzikale dochter Pip in allerlei getoonde playlisten - , Netflix en Picnic acteren en werken. Daarna werd het één optocht van allerlei tips & tricks waar de aanwezigen per direct - volgens Blom - mee aan de slag kunnen. Dat werd keer op keer benadrukt en aan het einde van zijn relaas gaven inderdaad een dikke tiental vingers aan dit ook te zullen doen. Het blijft echter de vraag of Kissflow en Appsheets ook daadwerkelijk zijn geïnstalleerd op deze eerste dag in november. De rode draad van Blom? 1) Automatiseer, 2) Optimaliseer en 3) Innoveer. Dat lukt, per direct en ook zonder een groot budget. Doen dus. Stasher, Humhub en het ook in Groningen uitermate populaire Swapfiets kwamen aan het einde van Bloms presentatie nog voorbij als succesvolle digitale initiatieven.

De privacy bij al deze apps kwam in de vragenronde aan de orde en de tip vanuit het publiek om toch maar vooral anoniem te surfen via bijvoorbeeld een VPM verbinding was zekers een waardevolle voor de aanwezigen. Blom was klaar en ergens waande ik mij toch weer in het provinciehuis van Groningen waar ik zo’n tien jaar eerder een Ambtenaar 2.0 sessie bijwoonde waarin toentertijd David van Bierlo de show stal met ook een grote opsomming van allerhande applicaties en websites die o zo handig zijn in de praktijk.

Hierna was het tijd voor de workshops met een grote diversiteit en voor elk wat wils. AVG, security, online marketing, pumping up websites en nog een paar andere onderwerpen waar het publiek uit kon kiezen. Afgewisseld met een kop koffie en de tweede workshopronde op naar de 2egrote spreker van deze middag: Rik Vera.

Rik Vera, wat een held. Befaamd om zijn blik op de digitale wereld en hij stelde het publiek in Groningen niet teleur. Enerzijds een feest van herkenning voor velen met de cassetebandjes (in combinatie met het potlood J, de Kodak horror stories en het strandstoelen model. Anderzijds een blik naar voren met de CEX, de WTF:WhatAboutTheFuture en de C2MxEi. Zelfs de hapering in het duizelingwekkende aantal sheets van Vera werd hem door het publiek binnen no-time vergeven. Het gaf louter een welkom adempauze momentje om het gepasseerde even te laten bezinken. In één zo’n momentje zelfs even een gedachte versus Vera’s opinie. Die stelde dat empathie, passie en emotie never nooit digital zouden worden. Een mening die een uurtje eerder toch stevig tegengesproken werd in een workshop van Jorn de Vreede (The Factor E) die van mening was dat de Japanse robot Pepper meer en meer al als een maatje gezien werd in plaats van een koel en kil stuk metaal..

Hoe dan ook: een meer dan plezierige en onderhoudende middag in de Martiniplaza bij het ICT Congres 2018. Digitalisering in het MKB was de ondertitel. Echter zoals je vaak ziet bij bijeenkomsten van het onderwijs waarin de student de grote afwezige is, waren nu de MKB-ers bij dit congres allesbehalve in de meerderheid.

drs. ing. Bas Baalmans
Projectleider Groningen Digital Business Centre (GDBC)

Link: /staff/b.s.baalmans/

Reacties laden...