Skip to ContentSkip to Navigation

Centre for Operational Excellence (COPE)

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Centre for Operational Excellence (COPE)ProjectenE-Global

E-Global bestanden

E-Global Eindcongres

Klik hier hier voor meer informatie over het E-Global Eindcongres!


E-Global updates


2018-06-25
Slimmer verpakken? Zo doe je dat
De pakketbezorger belt aan met een enorme doos. Bij opening rolt er een piepklein voorwerp uit, omhuld door plastic met lucht. Iedereen die weleens online bestelt, kent het fenomeen. Kan dat nou niet slimmer? Jazeker, dat kan minstens 20 procent slimmer, vertellen Danny Jonker en Ken Zschocke (beide Fontys Hogeschool Venlo) aan logistiek.nl.

2018-06-22
Districon seminar: "Logistiek 4.0"
Donderdag 14 juni was het jaarlijkse Districon Seminar! Met als thema Logistiek 4.0, verleg de focus van kosten verlagen naar waarde vermeerderen, heeft het evenement een recordaantal bezoekers weten te trekken. Hierbij een verslag van deze inspirerende middag.

2018-06-21
Sneller schakelen voor online succes
De markt voor e-commerce groeit jaarlijks met dubbele cijfers, maar slechts weinig retailers maken winst met hun online activiteiten. Toch liggen er veel kansen voor online succes, zeggen retailexperts Kees Jan Roodbergen van de Rijksuniversiteit Groningen en Peter Bocken van Slimstock. Maar dan moeten retailers wel de juiste keuzes maken en sneller leren schakelen.

2018-06-21
E-commerce: Laat een ander doen wat je zelf kunt
Zelf doen als je het zelf kunt, lijkt niet de juiste strategie voor de toekomst. Alles uitbesteden, behalve als je er zelf extreem goed in bent, lijkt beter. Er worden aan de lopende band nieuwe concepten geïntroduceerd. En winst maken lijkt voor niemand belangrijk. Dit vertelt Kees Jan Roodbergen (Rijksuniversiteit Groningen) in zijn blog op logistiek.nl.

2018-06-20
Presentaties: E-commerce sessie: Vijfde Internationale Physical Internet Congres
In de afgelopen jaren is het aantal pakketten, webwinkels, pakketbezorgers, bezorgvoertuigen en bezorgopties toegenomen. Pakketten worden afgeleverd waar en wanneer de klant het wil. Onderlinge afstemming wordt essentieel, daarom biedt het Physical Internet mogelijkheden. In de e-commerce sessie van het Vijfde Internationale Physical Internet Congres (IPIC 2018) zijn enkele van deze nieuwe initiatieven uitgelegd en besproken vanuit een industrieel en academisch perspectief. Nick Bond (Cubee) heeft bijvoorbeeld uitgelegd hoe een open netwerk van pakketkluizen een ideale gelegenheid is om het gebruik van kluisjes te optimaliseren. De vijf presentaties worden binnenkort beschikbaar gesteld op website van IPIC 2018 (https://www.pi.events/).

2018-06-20
Presentatie: E-commerce & Physical Internet
Een aantal concepten die nu worden geïntroduceerd in de e-commerce lijken erg geschikt te zijn voor het gebruik van het Physical Internet. In deze presentatie toont Kees Jan Roodbergen (Rijksuniversiteit Groningen) enkele recente ontwikkelingen in e-commerce logistiek en wordt er toegelicht hoe deze concepten passen in een Physical Internet context. (Beschikbaar voor Consortiumpartners)

2018-06-18
Presentatie: Reinforcement learning in scheduling immediate orders
Terwijl machine learning in andere gebieden al succesvol wordt gebruikt, zijn er nog weinig toepassingen van machine learning binnen de logistiek. Iris Meesters (Districon) heeft haar afstudeeronderzoek gericht op de toegevoegde waarde van machine learning in een specifieke logistieke praktijk case; spoedorders die opgehaald en binnen 90-minuten bezorgd moeten worden. (Beschikbaar voor Consortiumpartners).

2018-06-18
Presentatie: Last-Mile Solutions
Om de leefbaarheid in de binnensteden te behouden worden nieuwe distributie systemen bedacht waarbij minder transportvoertuigen in de binnensteden vereist zijn. David Enthoven (Rijksuniversiteit Groningen) presenteert zijn afstudeeronderzoek waarin hij in kaart heeft gebracht wat de toegevoegde waarde is van een model waarbij pakketten bezorgd worden via stadshubs en service lockers.

2018-06-18
Presentatie: Trends in E-Commerce
In deze presentatie vertelt Nicol Saaltink (Rijksuniversiteit Groningen) over trends in e-commerce en de invloed daarvan op logistieke en omnichannel logistieke processen. (Beschikbaar voor Consortiumpartners).

2018-06-11
Terugblik Nationale Voorraaddag 2018
Werk samen met ketenpartners op basis van de product levenscyclus, maak gebruik van data en ga bij vakgenoten op stage. Dat waren een paar lessen die de deelnemers aan de Nationale Voorraaddag dit jaar mee naar huis kregen. Harm Beerens (IMCC) schreef een verslag over deze inspirerende en zonnige dag.

2018-06-07
De toekomst van omnichannel e-fulfilment
De omnichannel gedachte is er bij veel partijen vooral op het vlak van klantbeleving en marketing. Op het gebied van service en logistiek staat omnichannel nog in de kinderschoenen. Daar gaat de ShoppingTomorrow expertgroep “Innovation & Omnichannel E-Fulfilment” verandering in brengen.

2018-06-07
Presentatie: Voorraadbeheer voor E-commerce (Nationale Voorraaddag)
Op 7 juni tijdens de Nationale Voorraaddag heeft Nicol Saaltink (Rijksuniversiteit Groningen) trends in e-commerce en de invloed daarvan op het voorraadbeheer gepresenteerd. Het belang van analytische vaardigheden, flexibiliteit, durf om te experimenteren en de samenwerking met onder andere de marketingafdeling is toegelicht.

2018-06-05
Presentatie: Food & E-commerce
Wat betekent het als logistiek het verschil maakt en hoe is deze kennis te gebruiken in food retail? Met concrete voorbeelden heeft Kees Jan Roodbergen (Rijksuniversiteit Groningen) zijn kennis gedeeld tijdens het Food & E-Commerce congres. (Beschikbaar voor Consortiumpartners)

2018-05-31
Presentatie ShoppingTomorrow expertgroep bijeenkomst 2
Wat willen we kunnen op omnichannel e-fulfilment gebied als we alles zouden kunnen doen? Experts zijn uitgedaagd om ambitieus te denken. Welke kansen kunnen er ontstaan? En worden deze kansen groter in de toekomst als het online aandeel stijgt en er meer schaalgrootte in de e-commerce is? Door uitdagingen, problemen, kansen en dromen in kaart te brengen legt de ShoppingTomorrow expertgroep “Innovation & Omnichannel E-Fulfilment” de basis voor het ontwikkelen van toekomstvisies. (Beschikbaar voor Consortiumpartners).

2018-05-16
Presentatie: Kick-Off ShoppingTomorrow expertgroep bijeenkomst 1
Afgelopen woensdag was de kick-off en is het onderzoek gestart naar de meerwaarde van fysieke winkels voor e-commerce logistiek. De groep bestaande uit 36 experts heeft een enquête (n=24) ingevuld om een eerste schets te maken van het omnichannel toekomstbeeld. (Beschikbaar voor Consortiumpartners).

2018-05-08
Physical Internet kan e-commerce helpen stroomlijnen
Nu de e-commerce consument steeds meer snelheid en maatwerk wenst, is een open netwerk een ideale mogelijkheid om transport te optimaliseren en middelen in magazijnen beter te benutten. Physical Internet kan die openheid geven, legt Nicol Saaltink (Rijksuniversiteit Groningen) uit aan logistiek.nl.

2018-04-05
Waarom logistiek pure marketing is
Van Nederlanders ouder dan 15 jaar heeft 95 procent het aflopen jaar een aankoop online gedaan. Nu de e-commercemarkt de startupfase ontgroeit, verhoogt de aandacht voor e-fulfilment. Een ontdekkingstocht is gaande om de geleverde service aan te sluiten bij de wensen van de consument. Nu is logistiek onderdeel van het marketingplan en bepaalt het mede de overlevingskans van webwinkels.

2018-04-03
Afstudeeronderzoek: The Added Value of reinforcement learning in scheduling immediate orders (Taal: Engels)
Thema: Last-Mile Distributie
Auteur: Iris Meesters

2018-03-28
Presentatie: Wat het verleden ons leert van de toekomst (Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Op het E-Delivery Congres beschrijft Kees Jan Roodbergen (Rijksuniversiteit Groningen) het patroon van de ontwikkeling van bedrijfstakken in het verleden “de industry-life-cycle”. Er wordt ingegaan op de vraag of ook de ontwikkeling van de e-commercemarkt zich naar dit patroon gaat schikken.

2018-03-28
E-Fulfilment Hub en Fontys lanceren e-fulfilment model
De e-fulfilment sector moet meer volwassen worden. Om dit te realiseren is meer theoretische kennis nodig. E-Fulfilment Hub, het collectief van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen uit de regio Venlo en Fontys Hogescholen lanceren daarom het maturity model.

2018-03-23
Blog: Last-Mile problematiek vraag om een integrale aanpak
Wat verklaart het huidige belang van stadslogistiek en hoe kunnen we zorgen voor een duurzame stadslogistiek op lange termijn? Volgens Roy Lenders (Fontys Hogeschool Venlo) is de drie-eenheid “innovatie, samenwerking en regelgeving” de oplossing.

2018-03-15
Blog: E-Global - Logistiek is marketing
Nu de e-commercemarkt de startup fase ontgroeit, verhoogt de aandacht voor e-fulfilment. Een ontdekkingstocht is gaande om de geleverde service aan te sluiten bij de wensen van de consument. Anno 2018 is logistiek onderdeel van het marketingplan en bepaalt het mede de overlevingskans van webwinkels.
Lees ook de versie op EMERCE (2018-04-05) en DINALOG (2018-04-09)

2018-03-13
Spelers met veel winkels kunnen logistieke rol pakken
Consumenten houden de behoefte om producten te proberen, maar e-commerce wordt de dominante vorm van kopen. Door de groeiende populariteit van online winkelen, wordt het steeds moeilijker om winkels in stand te houden. “Daarvoor moet een beter businessmodel worden bedacht”, legt Kees Jan Roodbergen (Rijksuniversiteit Groningen) uit aan RetailTrends.

2018-03-07
Presentatie: De industry-life-cycle van de e-commercemarkt
De ‘industry-life-cycle’ beschrijft het patroon van de ontwikkeling van bedrijfstakken in het verleden. De grote vraag is natuurlijk of ook de ontwikkeling van de e-commercemarkt zich naar dit patroon gaat schikken. Kees Jan Roodbergen (Rijksuniversiteit Groningen) presenteert de verwachtingen en legt uit!

2018-03-07
Presentatie: Slimme en efficiënte logistiek voor 'first/last mile'
Tijdsverlies door congestie in de binnenstad wordt steeds groter. Zeker als de vervoerder maar een paar adressen te bezoeken heeft. Een stadshub kan dan uitkomst bieden. Birgit Hendriks (Goederenhubs Nederland) legt uit en presenteert op welke drie vlakken de stadshub een koppeling moet leggen.

2018-03-07
Presentatie: Livelabs voor mini-ondernemingen in e-commerce
“De economie vraagt om ondernemende werknemers en baanbrekende ondernemers”, vertelt Sander Hak (NV Industriebank LIOF) tijdens zijn presentatie over de oprichting van een live-lab voor startups in de e-commerce. Hij vertelt hoe jongeren hiermee hun ondernemende kant kunnen ontdekken en hun e-commerce talent kunnen ontplooien.

2018-03-07
Presentatie: Dynamische batchplanning in e-commerce magazijnen
In batchplanning wordt de vraag van meerdere klantorders gecombineerd tot één Pick-instructie. Jelmer van der Gaast (Rijksuniversiteit Groningen) presenteert zijn framework ontwikkelt voor het analyseren van dynamische batchplanning en toont resultaten.

2018-03-07
Presentatie: Van Pijplijn naar Platform: Hoe doe je dat?
Platformen zoals Bol.com, Zalando en Amazon zijn in opkomst. Iedereen kent ze wel, de websites waarop ook andere bedrijven hun producten kunnen verkopen aan consumenten. Maar hoe verandert een traditionele supply chain in een platform? Robert van Kalsbeek (The Next Practice) legt het uit.

2018-03-07
Presentatie: De impact van op-maat-verpakkingstechnologie op pakketnetwerken
Danny Jonker en Ken Zschocke (Fontys Hogeschool Venlo) presenteren de resultaten van hun onderzoek gericht op het volume van pakketten. Gemiddeld blijkt maar 39.4% van het volume van een pakket benut te zijn. Wat kan er in het netwerk bespaard worden als we op maat gemaakte pakketten gaan gebruiken?

2018-03-07
Presentatie: Artificial Intelligence en Supply Netwerk Strategieën
(Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Mark Basten (Amway Supply Chain Solutions) presenteert hoe er geëxperimenteerd wordt met Artificial Intelligence oplossingen op het gebied van voorraadbeheer en vraagvoorspelling.

2018-03-06
Danny Jonker, geselecteerd om zijn onderzoek te presenteren tijdens het World Cargo Symposium in Dallas
Danny Jonker werkte de afgelopen maanden voor Fontys Hogeschool Venlo, binnen het E-Global project, aan het onderzoek ‘Verpakken op maat’. Hij is geselecteerd om op donderdag 15 maart in Dallas (VS) zijn afstudeeronderzoek te presenteren tijdens de World Cargo Symposium.

2018-02-26
E-Fulfilment in Beweging
Consumenten krijgen keuze uit meerdere aflevermogelijkheden en transporteurs bundelen goederenstromen. De wereld van e-fulfilment is volop in beweging. Roy Lenders (Fontys Hogeschool Venlo) en Nicol Saaltink (Rijksuniversiteit Groningen) vertellen aan het maandblad “ Elsevier” welke trends zij zien.

2018-02-26
Afstudeeronderzoek: Cross-channel integration: exploring which elements are relevant for collaboration between the franchisee and the franchisor (Taal: Engels - Beschikbaar voor Consortiumpartners).
Thema: Omni-Channel Logistiek
Auteur: Meike Mulder

2018-02-26
Werkgroep E-commerce buigt zich over forecasting bij promoties
Op 26 februari kwam de IMCC-werkgroep ‘voorraadbeheer in e-commerce’ voor de tweede keer bij elkaar. Doel van de bijeenkomst: uitdiepen van het thema ‘forecasting en het reageren op fluctuaties’. Lees hier het verslag geschreven door Harm Beerens (IMCC).

2018-02-19
Twinkle: Hoe ziet de e-fulfilment van de toekomst eruit?
Twinkle vat de uitkomsten van de ShoppingTomorrow expertgroep samen.

2018-02-01
ShoppingTomorrow Expertgroep 2018: Innovatie & Omnichannel E-Fulfilment
Dit voorjaar starten wij vanuit het E-Global Project via het ShoppingTomorrow platform met de expertgroep: “Innovatie & Omnichannel E-Fulfilment”. Aanmelden is nog mogelijk!

2018-01-31
Afstudeeronderzoek: Empirical study on cost components of E-com product returns in footwear industry (Taal: Engels - Beschikbaar voor Consortiumpartners).
Auteur: Xingni Chen

2018-01-31
Afstudeeronderzoek: Integrating deliveries to consumers and businesses and returns using microhubs in city distribution. A design science approach to create efficient and sustainable e-commerce logistics (Taal: Engels - Beschikbaar voor Consortiumpartners).
Thema: Last-Mile Distributie
Auteur: Anouk Oude Vrielink

2018-01-31
Omnichannel Logistiek: Kansen voor de fysieke winkel
Door de logistiek van online aankopen te faciliteren vanuit fysieke winkels creëer je niet alleen meerwaarde voor fysieke winkels, webwinkels en consumenten, maar ook voor de maatschappij en het milieu. De kracht van omnichannel wordt onderschat. Online aankopen faciliteren vanuit fysieke winkels heeft meerwaarde. Nicol Saaltink licht 5 kansen voor fysieke winkels toe op logistiek.nl

2018-01-31
Automatic recognition of product category based on product title
Bedrijven besteden veel tijd aan master data management. Het creëren van een nieuw product kost een bedrijf vaak wel 30 minuten of meer. In dit onderzoek is gekeken of het mogelijk is om Artificial Intelligence (AI) technologieën te gebruiken om dit proces te ondersteunen.        

2018-01-30
Logistiek is katalysator groei e-commerce        
Logistiek.nl is aanwezig bij de presentatie “Alles wordt anders in de e-commerce logistiek” en vat deze samen. Kees Jan Roodbergen liet tijdens een lezing op de Webwinkelvakdagen aan de hand van een industriële levenscyclus de verschillende fases zien………..”

2018-01-29
Afstudeeronderzoek: Integrating B2C Parcel Delivery with B2B City Distribution A design science approach (Taal: Engels - Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Thema: Last-Mile Distributie
Auteur: Arie Bijl


2018-01-25
Alles wordt anders in de e-commerce logistiek

Tijdens deWebwinkel Vakdagen zijn de eindresultaten ShoppingTomorrow Expertgroep Innovatie & E-Fulfilment door Kees Jan Roodbergen gepresenteerd.
In deze presentatie laten we zien welke verschuivingen wij verwachten in het e-commerce landschap, met name toegespitst op de logistiek. Wat zijn historisch gezien goede strategieën in een markt die zo snel groeit als e-commerce nu groeit? Welke logistieke concepten verwachten we de komende jaren? En welke ontwikkelingen in afleveropties en de last-mile?

2018-01-24
ShoppingTomorrow Expertgroep – Bluepaper: Hoe ziet de e-fulfilment van de toekomst eruit? Over vervoer en ontvangst van e-commerce pakketten
Hoe worden e-commerce pakketten in de toekomst vervoerd, afgeleverd en ontvangen en wat gaat er eigenlijk gebeuren met de winkels in de binnenstad? De veranderingen in de e-commercemarkt doen grenzen vervagen. Veel nieuwe soorten partijen treden toe en de markt versnippert. Welke partijen gaan de concurrentiestrijd overleven, en als de online verkopen de offline verkopen gaan overtreffen, welke logistieke concepten zijn dan nog houdbaar? De groei van e-commerce beïnvloedt ook de beslissing van bedrijven om logistieke processen wel of niet uit te besteden. Wie gaat met wie samenwerken, en in welke samenwerkingsvorm? Gedreven door deze vragen zijn wij als expertgroep aan de slag gegaan om de toekomst van de e-fulfilment in kaart te brengen.

De Bluepaper is ook onderdeel van het ShoppingTomorrow boek:Verander Vandaag

2018-01-24
Samenvattende Presentatie: Marketing Onderzoek "Bedrukken op Maat" (Taal: Engels)
Een analyse van consumentenbevindingen omtrent bedrukte pakketten. Welke voorkeuren hebben consumenten? Dit onderzoek geeft inzicht in de financiële en competitieve proposities van gepersonaliseerd bedrukken.

Lees het volledige rapport: Ermittlung des Interesses von Endkunden an individualisierba ren Paketen im Online-Handel (Taal: Duits)

2018-01-23
IMCC Werkgroep “Voorraadbeheer en E-Commerce” komt tot drie onderzoeksthema’s
De kickoff: Met een groep van twintig supply chain professionals en experts werden de topics geclusterd, de onderzoeksthema’s bepaald en de vervolgstappen ingepland.

2018-01-21
Blog: Digitalisering toepassen in E-Logistics processen: vijf tips
Wat is de rol van digitalisering op E-logistics? Waar kan digitalisering helpen om het gehele proces sneller, efficiënter en beter te maken? Roy Lenders geeft vijf tipsvia Logistiek.nl.

2018-01-05
ShoppingTomorrow Expertgroep in het nieuws: https://twinklemagazine.nl/2018/01/kluisjeswanden_doorbraak_afhalen/index.xml
Al jarenlang wordt onbemande kluisjeswanden een gouden toekomst voorspeld. Handig toch, 24/7 afhalen? Toch komt die toekomst maar niet dichterbij.

2017-12-14
Paper: Invloed (van) op maat verpakken in transportnetwerken (Taal: Engels)
Artikel gericht op thema (2): Verpakken en Bedrukken op Maat, geschreven door Danny Jonker en Ken Zschocke.

2017-12-04
E-Global: De Achtergrond
Het E-Global project is gepresenteerd op het NWO-Congres door Kees Jan Roodbergen.

2017-12-04
ShoppingTomorrow Expertgroep in het nieuws: https://twinklemagazine.nl/2017/12/postnl-pakket-automaat/index.xml


2017-11-21
ShoppingTomorrow Expertgroep in het nieuws: https://twinklemagazine.nl/2017/11/e-commerce-voorspelling/index.xml

2017-11-14
ShoppingTomorrow Expertgroep – Folder: Hoe worden in 2022 e-commercepakketten vervoerd, afgeleverd en ontvangen?
De experts hebben vijf jaar in de toekomst gekeken. Hoe worden in 2022 onze e-commercepakketten vervoerd, afgeleverd en ontvangen? Om inzicht te krijgen in de verwachtingen voor de toekomst heeft de expertgroep een enquête uitgezet. De resultaten van de enquête zijn verwerkt in een folder en geven weer wat de verwachtingen zijn.

2017-10-25
Werkgroep E-commerce en Voorraadbeheer
IMCC roept een nieuwe werkgroep in het leven. Deze gaat in januari 2018 van start onder leiding van Harm Beerens.

2017-10-09
Retailers maken zich op voor tweede e-commercegolf
Het Retailcongres “It’s in the Mix” georganiseerd door IMCC heeft in oktober plaats gevonden. Harm Beerens heeft over deze dag een verslag geschreven.

2017-09-21
ShoppingTomorrow Expertgroep – Presentatie: The l(o)st Mile: Een van de laatste, maar ook moeilijkste hordes in e-commerce.
Presentatie over de last-mile van de bezorging van e-commerce bestellingen. Gepresenteerd door Stefan Vanluyten tijdens het Shopping Today Event.

2017-09-10
De impact van Artificial Intelligence op logistiek
De termen “Artificial Intelligence (AI)”, “Kunstmatige Intelligentie” en “Machine Learning” veroveren meer en meer terrein. Wat is het, wat zijn de verschillen en wat is de impact op de logistiek? Roy Lenders (Fontys Hogeschool Venlo) legt het uit in zijn blog op logistiek.nl.

2017-09-01
Afstudeeronderzoek: The added value of e-commerce and e-fulfilment platforms for Dutch e-tailers in Europe (Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Thema: (6) Supply Netwerk Strategieën
Auteur: Kelly Verstegen

2017-09-01
Afstudeeronderzoek: Development of a decision model to enhance distribution strategies for Dutch multichannel cross-border retailers within Europe (Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Thema: (6) Supply Netwerk Strategieën
Auteur: Mathijs Franssen

2017-07-10
Afstudeeronderzoek: On-hexagonal tilings in logistics (Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Thema: (5) Last-Mile Distributie
Auteur: Dominique Munten

2017-07-01
Afstudeeronderzoek: A Two-Level Distribution System using Freight Bicycles: Mixed Integer Formulation and Cost Analysis (Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Thema: (5) Last-Mile Distributie
Auteur: Nina Francke

2017-06-08
Omnichannel, enkele modellen gepresenteerd
Modellen voor Omnichannel. Gepresenteerd door Kees Jan Roodbergen op “De Nationale Voorraaddag 2017” georganiseerd door IMCC.

2017-05-08
Warehouse Logistiek: Het verleden, heden en de toekomst (Taal: Engels) (Beschikbaar voor Consortiumpartners)
Keynote Optimization Days (Montreal, Canada) door Kees Jan Roodbergen.

2017-03-01
ShoppingTomorrow Expertgroep Innovation & E-Fulfilment in het leven geroepen
Aan de hand van de centrale vraag “hoe ziet de e-fulfilment van de toekomst eruit en waar moet je morgen al mee aan de slag gaan”, heeft deze expertgroep naar verschillende onderwerpen uit het e-fulfilment programma van de Topsector Logistiek gekeken.


Laatst gewijzigd:09 juli 2018 10:51