Skip to ContentSkip to Navigation
Centre for Operational Excellence (COPE)
Faculty of Economics and Business
Centre for Operational Excellence (COPE) Projecten Onderwijslogistiek

Onderwijslogistiek

Onderwijslogistiek

Projectleiders:

Prof. dr. I.F.A. Vis, dr. Ilke Bakir, dr. Nicky van Foreest and dr. Jose Lopez Alvarez,

Consortium:

Rijksuniversiteit Groningen en Zo.Leer.Ik! scholennetwerk, een netwerk van middelbare scholen die gepersonaliseerd leren invoeren in het onderwijs

Samenvatting:

In het project 'Onderwijslogistiek voor Gepersonaliseerd Leren' wordt gezamenlijk gewerkt aan nieuwe logistieke technieken om gepersonaliseerd leren te organiseren. Inzichten uit de logistiek zijn ook in een onderwijscontext te plaatsen. Dat biedt bijvoorbeeld inspiratie voor het ontwikkelen van technieken om clusters van leerlingen vast te stellen op basis van bijvoorbeeld de leersnelheid en de voortgang. Vervolgens kun je aan zo’n groep de juiste docent koppelen.

Dit onderzoeksproject is een samenwerking met het Zo.Leer.Ik!-scholennetwerk, waarin middelbare scholen zijn vertegenwoordigd die gepersonaliseerd leren invoeren in het onderwijs. Bij gepersonaliseerd leren gaat het om de vraag: hoe kunnen we het leren beter afstemmen op de leerling? De vragen van de scholen onderstrepen het belang van nieuw fundamenteel onderzoek naar het ontwikkelen van logistieke modellen waarin de mens centraal staat, omdat het onderwijsvraagstuk over leerlingen gaat. Een goed voorbeeld daarvan is het meenemen van het keuzegedrag van leerlingen bij het doen van voorspellingen over welke les een leerling wil gaan volgen.

De invoering van gepersonaliseerd onderwijs vereist een onderwijskundige en organisatorische verandering. Voor de organisatie van gepersonaliseerd leren is een nieuw paradigma voor onderwijslogistiek nodig om zo leervragen van leerlingen te kunnen koppelen aan een aanbod van leeractiviteiten. In dit onderzoeksproject analyseerden onderzoekers hoe gepersonaliseerd leren kan worden gefaciliteerd door het creeëren van flexibiliteit in het plannen van leeractiviteiten, het samenstellen van groepen, het inzetten van docenten en het kiezen van werkmethoden. Belangrijke bouwstenen uit dit onderzoek zijn de conceptualisatie en visualisatie van gepersonaliseerd leren, analyses van data en leervragen, en de simulatie en het ontwikkelen van nieuwe planningsconcepten. De conclusies tonen dat gepersonaliseerd leren te organiseren lijkt en dat logistieke kennis daarbij kan helpen. Veel antwoorden zijn al gevonden, maar er blijven nog genoeg vragen over voor vervolgonderzoek in een samenwerking met scholen in het VO.

View this page in: English