Skip to ContentSkip to Navigation
Centre for Operational Excellence (COPE)
Faculty of Economics and Business
Centre for Operational Excellence (COPE) Activities Congres 2016

De logistiek van internet-verkopen

1. Trends in e-commerce logistiek

Trends in e-commerce logistiek (Raymond Cools)

Inhoud: In de afgelopen vijf jaar is de logistiek voor e-commerce drastisch veranderd. Een product in een doosje stoppen en afleveren is tegenwoordig niet meer voldoende om de concurrentie aan te gaan. In deze sessie kijken we naar trends die in de afgelopen jaren ingezet zijn en hoe deze zich ontwikkeld hebben sindsdien. Bovendien kijken we vooruit naar ontwikkelingen die in de nabije toekomst verwacht kunnen worden.

Kort CV spreker: Raymond Cools was tot voor kort directeur bij Media Logistics, het logistieke bedrijf van uitgeefconcern Audax, dat ook voor andere uitgevers en voor Nedac Sorbo en Hallmark logistieke activiteiten uitvoert. In 2005 werd hij de eerste Logistiek Manager van het Jaar. Hij maakt tegenwoordig deel uit van de jury van deze jaarlijkse verkiezing.


2. Sterktes en zwaktes onder de loep nemen

Uitbesteden of zelf doen in de e-commerce (Tom Steffens - Dubistr)

Inhoud: Webwinkels maken verschillende keuzes in de uitvoering van hun logistiek. Sommige partijen, zoals wehkamp.nl, voeren een groot deel van de logistieke processen in eigen beheer uit. Anderen, zoals bol.com, hadden een traditie van uitbesteden. Maar dat kan ook opeens veranderen. In deze lezing wordt gekeken naar de achterliggende factoren die leiden tot de keuzes die webwinkels maken met betrekking tot de uitbesteding. Inzicht wordt gegeven in de afwegingen van webwinkels bij deze complexe beslissingen en het belang van logistiek ten opzichte van andere disciplines, zoals marketing.

Kort CV spreker: Tom Steffens heeft vier jaar aan de Rijksuniversiteit Groningen gewerkt, als projectleider van het Dinalog project ‘Cross Chain order Fulfilment coordination for Internet Sales’. Nu doet hij freelance consultancy werk in innovatiemanagement. Momenteel organiseert hij voor zijn voormalig werkgever het vak 'Data-driven Business Innovation' voor Master-studenten Technology and Operations Management. Daarnaast is Tom founder van Dubistr, een tech-startup in B2C retailbezorging.

E-commerce logistiek werkt beter door gebruik big data (Jack Pool - Districon)

Inhoud: Het retail landschap verandert snel. Het is voor partijen daarom van groot belang om adequaat in te kunnen spelen op veranderingen in de markt. Same-day delivery, dropshipping, er zijn genoeg ideeën, maar wat werkt wel en wat werkt niet? Hoe kun je de logistiek zo inrichten dat deze blijft aansluiten op de steeds veranderende wensen van de klanten? In deze lezing gaat managing director Jack Pool van Districon in op mogelijkheden om met slimme algoritmes en prescriptive analytics op een nieuwe, flexibele en geïntegreerde wijze de logistiek voor meerdere verkoopkanalen tegelijk aan te pakken. Aan de hand van recente projecten wordt zo de toekomst van voorraadbeheer, planning en netwerkontwerp belicht.

Kort CV spreker: Jack Pool is managing director van Districon, een consultancy bedrijf dat zich onder meer toelegt op het ontwikkelen van IT-tooling voor de aansturing en optimalisatie van supply chains. Eerder werkte hij als Regional Supply Chain Director bij Danone en in diverse logistieke functies bij onder meer Procter & Gamble, Gillette en Ikea.


3. Achter de schermen van e-commerce logistiek

Samen werken aan innovatie door universiteit en bedrijfsleven (Kees Jan Roodbergen - Rijksuniversiteit Groningen)

Inhoud: In verschillende projecten vanuit de topsector logistiek wordt er samengewerkt door bedrijven en universiteiten om innovatieve oplossingen te vinden voor de uitdagingen van de toekomst. Ook voor e-commerce logistiek wordt er zo samengewerkt. Een van de vele onderdelen van zo'n samenwerking bestaat uit stages die door studenten van de universiteit worden uitgevoerd bij bedrijven. In deze sessie worden innovaties voor magazijnprocessen voor de e-commerce behandeld waarbij tegelijkertijd het perspectief van universiteit, het bedrijf en de student aan bod komen.

Kort CV spreker: Prof. dr. Kees Jan Roodbergen is hoogleraar Logistiek en directeur van het Center for Operational Excellence aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast vervult hij een adviesfunctie bij de World Food Logistics Organization en eerder bij de Material Handling Industry of America. Hij is actief in de e-commerce logistiek, onder meer via het Dinalog-project "Cross-chain order fulfillment coordination for internet sales" en nam plaats in jury's voor de "Logistieke Webshop van het Jaar" en de "PostNL Dynamic Delivery Award" van Thuiswinkel.org.

Aansturing processen in magazijn steeds belangrijker in e-commerce (Jeroen Bouman - Centric)

Inhoud: Het aantal online bestellingen stijgt nog ieder jaar en de eisen aan de logistiek stijgen ook. Orders moeten steeds sneller worden afgehandeld. Om dit te bereiken kunnen bestaande magazijnen de organisatie van de processen verfijnen. In deze lezing wordt ingegaan op een aantal mogelijkheden.

Kort CV spreker: Jeroen Bouman is werkzaam als Business Consultant Supply Chain (LocusWMS) bij Centric. Daarvoor werkte hij onder meer bij Secon Group BV, TRW Automotive en Albert Heijn.

Orderverzamelen in een magazijn (Willem Scherphof - Reasult)

Inhoud: Een grote uitdaging bij het orderverzamelen in de e-commerce is het grote aantal orders die elk bestaan uit slechts enkele stuks. In handmatige magazijnen waarbij orderverzamelaars met een kar rondlopen, is het moeilijk om dat proces efficient te krijgen door de relatief grote loopafstanden die moeten worden afgelegd. In deze lezing wordt ingegaan op een nieuwe methode waarmee op slimme wijze gebruik wordt gemaakt van bestaande mogelijkheden.

Kort CV spreker: Willem Scherphof studeerde Econometrie en Operations Research aan de Rijksuniversiteit Groningen en verdiepte zich in de aansturing van magazijnprocessen voor e-commerce tijdens een stage bij Centric. Sinds zijn afstuderen in 2015 is hij werkzaam bij Reasult BV.


4. De toekomst van e-commerce zit in netwerken

Van webwinkel naar verkoopplatform (Robert van Kalsbeek - the next practice)

Inhoud: In deze lezing gaat de voormalige Director Logistics van bol.com in op de complexe samenwerking tussen webwinkels, leveranciers en partners. In het klassieke model, koopt de webwinkel goederen van een leverancier en probeert deze vervolgens door te verkopen. Er wordt in de praktijk steeds meer gebruik gemaakt van alternatieven, bijvoorbeeld een model waarbij een webwinkel een verkoopplatform biedt en de leverancier feitelijk rechtstreeks levert aan de consument met bemiddeling door de webwinkel. Dergelijke platforms (zoals amazon.com en bol.com) vragen om een andere vorm van organiseren van de samenwerking en de logistiek. In deze sessie bieden we inzichten in deze vorm van samenwerking en benoemen de belangrijkste succesfactoren.

Kort CV spreker: Robert is partner bij "the next practice": een bureau gericht op organisatievernieuwing. Robert ziet mensen als de kracht achter succesvolle veranderingen. Denken en doen, inspireren, enthousiasmeren en realiseren, dat is wat hem typeert. Met zijn eigentijdse visie op ketens helpt hij klant- en leveranciersrelaties anders in te richten en operationeel effectief te maken. In diverse eindverantwoordelijke lijnfuncties in de supply chain bij drie grote multinationals (DSM, Akzo Nobel, Heineken) heeft hij het klappen van de zweep leren kennen. Als partner bij "the next practice" heeft hij als adviseur en interim manager diverse opdrachten vervuld binnen handels- en productiebedrijven, in de retail (food & non food) en etail. Meest recent werkte Robert aan een transitieproces als Director Logistics a.i. bij bol.com. Robert is opgeleid als bedrijfskundig ingenieur aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Laatst gewijzigd:01 februari 2019 13:12