Groningen Digital Business Centre
Groningen Digital Business Centre Blog
Header image Blog GDBC

Blog GDBC

"Samenwerking tussen bedrijven en onderzoek vind ik belangrijk."

Datum:20 oktober 2018
Auteur:drs. ing. Bas Baalmans
Frank Blaauw aan zijn bureau in de Bernoulliborg

Frank Blaauw is recentelijk gestart als postdoc bij het Groningen Digital Business Centre (GDBC). Hij is aangesteld vanuit de Faculty of Science and Engineering (FSE), want het GDBC is een gezamenlijk initiatief van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) en FSE.

“Wat we precies gezamenlijk allemaal kunnen doen met FEB en FSE in het GDBC zal de nabije toekomst gaan uitwijzen natuurlijk, maar ik vind samenwerking tussen onderzoek en bedrijven belangrijk en dat is precies waar het GDBC voor staat”, aldus Frank vanaf zijn werkplek in de fraaie blauwe Bernoulliborg op het Zernike park in Groningen. Naast de activiteiten voor het GDBC, ter ondersteuning van professor Alexander Lazovik, doet Blaauw onderzoek in opdracht van het waterbedrijf Vitens: data analyse op het water dat door de leidingen van Vitens loopt.

Blaauw deed zijn bachelor aan de Hanzehogeschool en zijn master aan de Rijksuniversiteit Groningen. Software engineering & Distributed Systems bij Marco Aiello. Daarna zijn PhD bij het UMCG, op de afdeling psychiatrie en ook nog een half jaar studie in de Verenigde Staten, in Berkely. Daarna ging hij aan de slag als postdoc bij Ontwikkelingspsychologie waar hij op zich goed op zijn plaats zat, maar toch wel de wat ‘hardere’ informatica kant miste. Die heeft hij nu wel gevonden in deze postdoc functie bij FSE, gelieerd aan het GDBC en voor een periode van twee jaar.

“Wat mij boeit is de combinatie van de complexiteit van de ingewikkelde en meer fancy modellen vanuit machine learning die heel goed kunnen voorspellen met de relatief simpelere modellen vanuit de statistiek. Daar geloof ik heilig in, want onze wereld wordt meer en meer non-lineair en er moet op een veel lossere manier naar gekeken worden. Dat kan je realiseren met deze nieuwe technieken. De combinatie tussen statistische inferentie en computer learning wordt targeted learning genoemd, een brug tussen statistiek en machine learning”, aldus de in Assen woonachtige Blaauw die naast zijn postdoc activiteiten verknocht is aan zijn andere grote passie: volleyballen.

Waar Frank Blaauw zichzelf uiteindelijk ziet in de toekomst? “Ik word zeer vrolijk van toepassingen in de medische wereld. Mensen helpen is mooi en waar ik dit dan kan doen, universiteit of in een bedrijf, dat maakt mij dan minder uit en dat zien we dan wel.”

drs. ing. Bas Baalmans
Projectleider Groningen Digital Business Centre (GDBC)

Link: /staff/b.s.baalmans/

Reacties laden...