Groningen Digital Business Centre
Groningen Digital Business Centre Blog
Header image Blog GDBC

Blog GDBC

GDBC-studenten van all over the world aan de slag met FC Groningen-challenges in digitale hackathon

Datum:17 november 2021
Vincent Kammermeier, Ebby Shirazi and (online) Margarita Panayotova.

Meer dan vijftig studenten vanuit de hele wereld en vanuit een diversiteit aan universiteiten gingen aan de slag met twee door FC Groningen aangeleverde business challenges. Een verslag.

Verdeeld over liefst veertien groepen sloegen de studenten drie dagen lang aan het werk in de gezamenlijke door IBM, GDBC en FC Groningen georganiseerde online hackathon. De omgeving was Gathertown, een virtuele wereld met meeting spaces, collegezalen, projectruimtes, game rooms en meer.

De drie stagiairs Ebby Shirazi, Vincent Kammermeier en Margarita Panayotova stonden voor de organisatie, als onderdeel van hun stage bij het GDBC. De laatste taak van de drie was het vertalen van de opbrengst van de hackathon naar concrete actieprogramma’s voor de (nabije) toekomst. Zoals gesteld was het een internationaal gezelschap, met uiteraard het merendeel van de deelnemende studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Maar, zo was bijvoorbeeld ook Billy Byiringiro, student AI en computer science vanuit Edinburgh aanwezig, net als Daniel Self uit Australië en Abdullah Alsulaim uit Saoudi-Arabië.

De veertien teams werden verdeeld over twee challenges van FC Groningen. De eerste challenge was gerelateerd aan connectie met de fans; de tweede met sponsoren. De studenten konden tijdens de hackathon adviezen inwinnen bij diverse partijen (KNVB, Sportfive, IBM en Rabobank, onder andere). Zij waren virtueel aanwezig voor spreekuren.

Ook gaf Tim Velthuis een specifieke pitchtraining richting de beslissende vrijdag. Vrijdagmiddag stonden in twee groepen de afsluitende pitches op het programma. Daarin presenteerden alle veertien teams aan twee jury’s hun ideeën. De jury bestond uit afgevaardigden van de RUG, IBM en FC Groningen.

Het ‘pauzenummer’ op de finaledag - terwijl de jury zich beraadde over de uitslag - werd verzorgd door Wijnand Aalderink van Samenwerking Noord. Hij gaf de studenten tips and tricks over netwerken en in de zoektocht naar een mooie baan.

Saskia Schoep-Pybus van IBM en Edwin Froma van FC Groningen maakten de winnaars van de hackathon bekend. De eerste challenge werd gewonnen door Team 2, van studenten Vitor Fazio, Freek Hobbenshot, Shashank Chakravarthy en Jorge Garcia Ortega. De tweede uitdaging werd een prooi voor Team 14, met studenten Luca de Bortoli, Abdullah Alsulaim en Gerjan Zwiers). Beide teams stelden multifunctionele applicaties voor, met veel verschillende mogelijkheden om een betere connectie te creëren tussen enerzijds de club en fans en anderzijds de club en sponsoren.