Groningen Digital Business Centre

Datum:18 februari 2019
Auteur:drs. ing. Bas Baalmans
Kantoor van Frank

Een groep studenten is in het afgelopen blok aan de slag gegaan met een student consultancy opdracht bij Frank, een online bedrijf uit Groningen dat vele webshops runt, verdeeld over een aantal markten. Een breed aanbod, overzichtelijk en eenvoudig, dat is waar Frank voor staat. Waar zijn de studenten, onder begeleiding van een opdrachtgever binnen Frank, HR manager Emmie Carabain, en een universitair docent, Gert Haanstra, mee aan de slag gegaan? Carabain licht toe: "Binnen Frank zijn de verloopcijfers onder het personeel hoog. Net afgestudeerden werden aangenomen, leerden ontzettend snel maar gingen ook redelijk vlot weer weg naar een nieuwe baan. Hoog verloop resulteert onder andere in hogere kosten voor recruitment en het inwerken van nieuwe werknemers. Hoe kunnen we dit verbeteren waardoor er een duurzamere arbeidsrelatie ontstaat?" Daar zijn de studenten van de RUG tijdens de course Business Research & Consulting mee aan de slag gegaan.

Carabain vervolgt: "Er zijn in het verleden erg veel mensen aangenomen, waardoor er weinig focus was op het ontwikkelen van de kennis en kunde van de medewerkers. Uiteraard leerden ze in een korte tijd ontzettend veel en zijn ze van toegevoegde waarde maar door de snelle groei van Frank werden er eerder mensen bij aangenomen dan dat er stil werd gestaan bij de ontwikkeling om meer uit de huidige medewerkers te halen."

Hoe zijn vervolgens de studenten aan het werk gegaan? Annerie Veldsema, student Change Management van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en één van de studenten die bij Frank aan de slag ging licht toe: "We hebben een enquete uitgezet onder de huidige en voormalige medewerkers, kregen alle output uit de eindgesprekken die in het verleden zijn gevoerd en overige informatie welke van belang was om een kwalitatief waardevol onderzoek neer te zetten. Met al deze gegevens en een uitgebreid literatuuronderzoek zijn we tot een advies gekomen welke bestond uit vier scenario’s. Drie van de vier konden gecombineerd worden en waren een top down aanpak over de ontwikkelmogelijkheden toepassen, meer taken en verantwoordelijkheden bij medewerkers neerleggen en meer zogenaamde gemiddelde mensen aannemen die nog veel kunnen doorgroeien in plaats van high potentials. Het laatste scenario stond hier compleet los van; dit was een scenario waarin werd geadviseerd om het HR beleid dusdanig om te gooien dat er juist werd gestuurd op een tweejarig dienstverband en in die periode het maximale uit de medewerker te halen." De studenten adviseerden uiteindelijk om de eerste drie scenario’s te combineren om zo tot een duurzamere arbeidsrelatie met de medewerker te komen en het verloop terug te dringen.

Na afloop louter tevreden gezichten. Een tevreden HR manager van Frank: "De ervaring met de projectgroep was zeer aangenaam. Het zijn serieuze studenten die echt hun best deden om een waardevol onderzoek neer te zetten en werkten als een team uitstekend samen. De communicatie richting mij als opdrachtgever was altijd goed en ik werd op de hoogte gehouden van wijzigingen en andere zaken indien van belang." Ook studente Veldsema blikt tevreden terug: "Een geweldige kans om alles te leren. Tijdens het project leerde ik hoe te communiceren en samenwerken op een professioneel niveau en hoe ik echte live problemen bij een bedrijf kan oplossen. Ik heb zo inzicht gekregen in hoe complex en divers een probleem kan zijn. Dit kan een uitdaging zijn, maar hoe meer je leert. Daarnaast is het heel leuk om met een projectgroep studenten te werken die dezelfde passie hebben om het probleem op te lossen, maar met andere inzichten." En docent Haanstra kan dan ook louter tevreden terug kijken op de consultancy opdracht bij Frank: "Een goed verlopen project dat interessante inzichten heeft opgeleverd!"

drs. ing. Bas Baalmans
Projectleider Groningen Digital Business Centre (GDBC)

Link: /staff/b.s.baalmans/