Groningen Digital Business Centre

Learning Community Agile 2019: een groot succes

Datum:23 januari 2020
Learning Community Agile GDBC

Vanuit het Groningen Digital Business Centre (GDBC) brengen we talentvolle studenten in contact met digitale ondernemingen. Zo creëren we stageplekken, zetten we student consultancy opdrachten op en ontwikkelen we zogeheten learning communities. Binnen een learning community wisselen studenten, docenten en bedrijven kennis en expertise uit door het uitvoeren van gezamenlijke opdrachten. In het voorjaar van 2019 organiseerde het GDBC in samenwerking met consultancypraktijk Quintop de Learning Community Agile. Een groot succes, volgens de betrokken partijen.

Projectleider van het GDBC Bas Baalmans en Wilco Bontenbal, partner van Quintop, bundelden hun kennis en ervaring en hebben samen het programma rondom de Agile community ontwikkeld. “In vier bijeenkomsten hebben we de studenten kennis laten maken met de theorie en tegelijkertijd wilden we ze ook laten zien hoe Agile wordt toegepast in de praktijk”, aldus Bontenbal. Zodoende zijn er twee bedrijfsbezoeken gepland naar DUO en ING.

Bachelorstudent Thijs Becker nam deel aan de learning community en vindt dit een erg waardevolle toevoeging aan zijn studie: “Het interessante aan de bijeenkomsten vond ik de interactie. De stof over Agile is behoorlijk droog, maar met behulp van de oefeningen en praktische voorbeelden kreeg ik een duidelijk idee van wat het precies is.” Zo gingen de studenten in teams aan de slag met een case waarbij het ene team een traditionele werkwijze hanteerde en het andere team de Agile manier toepaste. Dat laatste bleek een stuk efficiënter te zijn. “Ik ging er kritisch in en vroeg mij af wat Agile een organisatie nou echt kon brengen, maar het heeft mij positief verrast.”

“Dankzij de learning community ben ik erachter gekomen in wat voor bedrijf je Agile kan toepassen en wanneer deze werkwijze effectief is en wanneer niet”, aldus masterstudent Julius Jelsma. Bovendien kregen de studenten de mogelijkheid om hun Professional Scrum Master certificaat te halen. “Het kunnen behalen van een dergelijk certificaat is enorm handig en motiverend. De kans is namelijk groot dat wij als FEB-studenten straks in een positie komen waarin je met een Agile team moet samenwerken.”

Niet alleen de studenten hebben baat gehad bij de learning community. Bontenbal geeft aan dat de discussies hem ook op nieuwe inzichten hebben gebracht. “Studenten stellen toch andere vragen dan mensen in het bedrijfsleven en dat helpt mij om dingen weer in goed perspectief te plaatsen.” Voor bedrijven kan het daarnaast erg gunstig zijn om op deze manier een directe aansluiting te vinden bij de studenten, legt hij uit. “Ik kan het andere organisaties dan ook zeker aanraden om deel te aan een learning community.”

Daar sluit Richard Procee, Agile Coach bij ING, zich bij aan. Hij kwam tijdens een van de bijeenkomsten uitleggen hoe Agile wordt toegepast binnen de ING en de studenten konden dit zelf aanschouwen tijdens een bezoek aan het kantoor in Leeuwaren. Daarnaast voerden twee studenten een opdracht uit in samenwerking met Procee en dat leverde een gewenst resultaat op. “Wij hadden behoefte aan een theoretisch kader vanuit de RUG en de studenten waren bijzonder goed in het doorleven van deze theorie. Dat was erg interessant, want hier staan wij zelf niet altijd meer bij stil.”

In het voorjaar van 2020 gaat de tweede Learning Community Agile van start. Hiervoor is deze keer tevens een samenwerking met Politie Noord-Nederland opgestart die een vraagstuk klaar hebben liggen voor de studenten. Geïnteresseerd om deel te nemen aan een learning community met uw onderneming? Dan kunt u contact opnemen met Marjan van Ittersum (Projectleider Learning Communities) of Bas Baalmans (Projectleider Groningen Digital Business Centre).