Skip to ContentSkip to Navigation
Customer Insights Center (RUGCIC)
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Customer Insights Center (RUGCIC) Samen onderzoeken

Whitepapers

Jaarlijks ontwikkelt het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUGCIC) drie whitepapers met wetenschappelijke klantinzichten over actuele en relevante thema's voor marketingmanagers.

Momenteel werken we aan drie whitepapers die in het komende jaar zullen uitkomen:

  • Conspicuous consumption van Prof. dr. Bob Fennis
  • Artificial intelligence van Prof. dr. Jochen Hartmann en Jaap Wieringa
  • De toekomst van Privacy van Prof. dr. Jaap Wieringa en Gilian Ponte

Verschenen onderzoeksrapporten

De korte managementsamenvattingen en inhoudsopgaven van eerder verschenen onderzoeksrapporten zijn hieronder in de tabel voor iedereen gratis te downloaden. Mocht je meer willen, dan kun je de complete versies bij ons opvragen, mits je bedrijf lid is. De managementsamenvattingen zijn ook in het Engels beschikbaar, kijk daarvoor op de Engelstalige pagina.

Rapportinhoud en -samenvattingen

Hoe COVID-19 menselijk gedrag en marketing beslissingen beïnvloedt

Nieuwe inzichten van geschreven Big Data

Succesvolle productontwikkeling en innovatie

B2B Prijsvorming, welke prijsprocessen onthullen verborgen winsten?

Kunstmatige Inteligentie en Robots in Marketing

Marketing Attributie: welk kanaal levert hoeveel toegevoegde waarde?

Customer Experience (CX): voel jij het ook?

Loyaliteitsprogramma's: nieuwe inzichten

Machine Learning: wat is het en hoe kunnen we het toepassen?

Nudges: hoe kleine subtiele aanwijzingen klanten verleiden om jouw merk te gaan kiezen

Retour afzender: oorzaken en gevolgen van productretouren

Ook altijd zo ontevreden: hoe hechtingsstijlen medewerkers-, klanten- en bedrijfsrelaties bepalen

Customer management in een veranderende omnichannel wereld

Psychologie van de wanbetaler: inzichten om debiteuren te motiveren om te betalen

Ongestructureerde data: hoe laten we de krachten daaruit los?

Mobiele marketing: hoe mobiele apparaten de rol van marketing veranderen

Hoe reclame werkt en wat het oplevert

Privacy: bedreigingen en kansen voor bedrijven en consumenten

Sport als marketinginstrument: oranjekoorts. goud waard?

Subtiele beïnvloeding: wanneer verantwoorde keuzes geen moeite kosten

Klantenfeedback: de voorspellende kracht van klanttevredenheid, NPS en andere metrics

Prijs van de crisis: hoe omgaan met toegenomen prijsgevoeligheid?

Spanningsvelden in digitale marketing: strategieën, cases, kansen en meer

Neuromarketing: ontdek en benut de mening van het brein

Online branding: het nieuwe meten van merken via sociale media

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Sociale netwerken en nieuwe media

Churn: welke klanten dreigen weg te lopen?

Personalisatie: klantspecifieke aanbiedingen op het juiste moment

Klantexpansie: meer resultaten uit bestaande klanten

Analytische concurrentievoordelen: status quo van customer intelligence

Recessiemarketing: interessante kansen in minder zonnige tijden

Implementatiesucces: waarom slagen of falen marketingprojecten?

Laatst gewijzigd:15 februari 2023 17:50
View this page in: English