Skip to ContentSkip to Navigation

Customer Insights Center (RUGCIC)

Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Customer Insights Center (RUGCIC)Over RUGCIC

Topstages

Ben jij een ouderejaars student (marketing) aan de Rijksuniversiteit Groningen en wil jij ook een topklasse stage via het Customer Insights Center?

studentenstage

Extra werkervaring

Een succesvolle stage is precies waarmee jij je echt kunt onderscheiden van andere studenten in de zoektocht naar een baan na je studie. En waarom zou jij je ervaring niet willen verrijken bij een toonaangevend bedrijf?

Wat houdt het in?

Het Customer Insights Center (RUGCIC) biedt voortdurend stageplekken bij topbedrijven aan, waarvoor niet via de reguliere kanalen wordt geworven. Dit betekent dat je niet op een stapel terechtkomt, maar dat je echt een grote kans maakt! Zodra een bedrijf iets in jou ziet, wordt rechtstreeks contact met jou opgenomen voor een persoonlijk sollicitatiegesprek. Geïnteresseerd? Wacht dan niet langer en grijp nu je kans! Vaak zijn deze stages flexibel en op maat te maken wat betreft aantal werkdagen per week, de locatie en het onderwerp, mits je aan alle onderstaande voorwaarden voldoet...

Wie zoeken we?

1. Om in aanmerking te komen voor deze stages dien je over een bovengemiddeld organisatietalent te beschikken en kunt dit aantonen aan de hand van besturen, commissies en/of (bij)banen.

2. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt en dat je je afspraken altijd tijdig nakomt.

3. Ook dien je in je 3ejaar van je bachelor of master aan de Rijksuniversiteit Groningen te zitten.

Voldoe je aan al het bovenstaande?

Kies dan één tot maximaal drie van de onderstaande bedrijven en stuur nu per bedrijf je motivatiebrief (waarom jij?) en CV (ervaring?) naarj.t.bouma@rug.nl. Daarna nodigen we je even uit voor een kort kennismakingsgesprek, waarna je documentatie bij een positieve indruk wordt doorgestuurd naar de verantwoordelijke manager. Dus je komt niet op een stapel terecht, maar maakt echt een grote kans. Zodra een bedrijf iets in jou ziet, wordt rechtstreeks contact met jou opgenomen voor een persoonlijk sollicitatiegesprek. Grijp nu je kans!

Een aantal stages uitgelicht...


RUGCIC overleg
a.s.r. (Utrecht): Hallo marketing intelligence topper

Ik ben Bob. Ik werk ongeveer vijf jaar bij a.s.r. Ik ben daar gaan werken omdat ik graag de financiële industrie een beter imago gun, met nuttige producten en diensten voor mensen. Bij a.s.r. geloven wij dat er voor een verzekeraar een nuttige rol is weggelegd in de Nederlandse samenleving. Dat begint bij het helpen van mensen. Dat kan bijvoorbeeld in geval van schade, maar ook als je een duwtje in de rug nodig hebt. Zo hebben wij de Diergaarde Blijdorp geholpen door ze het Feyenoord podium te geven, helpen wij ondernemers met campagnes en crowdfunding op doorgaan.nl en hebben we ons tv budget van Ditzo ter beschikking gesteld voor het onderzoek naar genezing van kanker.

Bij a.s.r. ben ik verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van a.s.r., De Amersfoortse en Ditzo. De rol van verzekeraar als helper past helemaal bij onze strategie en wordt steeds relevanter om de juiste doelgroepen in de Nederlandse samenleving te kunnen bereiken. Bij a.s.r. en De Amersfoortse werken wij actief samen met adviseurs om verbinding te maken met deze doelgroepen. We ontwikkelen proposities en strategie op basis van sterke analyses in een marketing intelligence team, als onderdeel van de marketingafdeling.

We zijn op zoek naar een marketing intelligence topper voor dit analyseteam in de vorm van een stageplaats. Begrijp jij onze markt enigszins, ben je een doener die proactief en pragmatisch is ingesteld en een kei in het maken van analyses en ben je er trots om de Nederlandse samenleving te helpen? Heb je ervaring in het maken van data-analyses en bouw jij de brug van inzichten naar resultaat door goede presentaties met actiegerichte adviezen? Ga je daarover makkelijk de dialoog aan en spoor je aan tot actie? En ben je handig met SPSS of SAS? Dan nodigen wij je graag uit om verder kennis te maken. Stuur nu je motivatiebrief (waarom jij?) en CV (ervaring?) naar j.t.bouma@rug.nl.


KLM (Amstelveen): Vergroot jij de klantwaarde?

De KLM Commercial Organization zorgt ervoor dat passagiers elke keer weer voor KLM kiezen. Voor onze afdeling Customer Marketing van KLM Nederland zijn we op zoek naar een stagiair. De afdeling streeft naar optimale klantenkennis en spant zich in om deze kennis strategisch in te zetten en te exploiteren. Daarbij zijn klantrelaties, de Gift Cards, het loyaliteitsprogramma Flying Blue, e-mail marketing, social media en database marketing cruciaal.

Werk met ons mee aan de volgende onderwerpen:

  • Interne communicatie en positionering van de afdeling.
  • Opzetten en bouwen van een Customer Report over feedback die we van klanten ontvangen.
  • Analyse van samenhang tussen service conformity (mystery shopper results) en klanttevredenheidsscores of procesmetingen.

Je bent een gemotiveerde en proactieve RUG-student met affiniteit voor marketing intelligence. Je vindt het leuk om allerlei verschillende werkzaamheden uit te voeren en je kunt goed presteren onder druk. Je bent goed in het motiveren van anderen, je hebt ervaring met probleemanalyses en je hebt overtuigingskracht. Daarnaast ben je vakkundig, communicatief vaardig in Nederlands en Engels, optioneel ook Frans (maar dat is niet noodzakelijk). Wij vragen verder van jou dat je gewoon op de afdeling meewerkt aan relevante onderwerpen, terwijl jij ervoor kunt kiezen om deze te combineren met het schrijven van bijvoorbeeld een scriptie of deze stage puur voor de werkervaring te doen zonder scriptie. Stuur nu je motivatiebrief (waarom jij?) en CV (ervaring?) naar j.t.bouma@rug.nl.


Shell (Rotterdam): Work and study internship

Shell is a global group of energy and petrochemicals companies with far-reaching and wide business interests, from oil exploration to power generation to consumer services. With 93,000 employees in more than 90 countries, we play a key role in helping to meet the world’s growing demand for energy in economically, environmentally and socially responsible ways. A career with Shell is more than just a day job. It’s an opportunity to join a company who tackle real world problems. Also, joining Shell means getting more out of your working life than you thought possible. We need students to provide support on different retail projects and on the implementation of different marketing campaigns.

At the Retail Marketing department of Shell Nederland Verkoopmaatschappij we are looking for an enthusiastic intern for the Loyalty & Payment team. The team’s scope is on the loyalty & payment activities of the Shell petrol sites within the Netherlands. Early in 2012 Shell made the switch from the stamp saving program to Shell Bonus Miles. Our new loyalty program, “Regular customers save more with Shell Bonus Miles”, rewards customers extra when they fill up more at Shell. Besides this, there are several promotions and there is, of course, the possibility to redeem your Air Miles for products or a discount.

Your job as an intern will primarily consist of analysing loyalty data. You’re not only responsible for analysing the data, you will also have to retrieve the data from the database system. Of course you will not only retrieve the data, but you will also analyse the data and build conclusions based on the data. The goals of the analyses vary from investigating the success of a promotion to mapping customer movements within different segments. You will always discuss your results with your manager and together you’ll think of follow up questions, insights and possible solutions. Next to analysing loyalty data, you are responsible for developing and sending out weekly and/or monthly updates with regard to awarded Air Miles, targets and results of promotions. Yet another aspect of the internship is developing mailings to customers. With this, you arrange the request, check the content and the layout and take care of the communication between the requesting account manager, the printer and Air Miles. We require the following competences: Analytical skills, Dutch and English communication skills, structured way of working, stakeholder management skills. You will work alongside with our employees in our office approximately fulltime. Send your motivational letter (why you?) and resume (experience?) to j.t.bouma@rug.nl.


Noordhoff Uitgevers (Groningen): Verbeter de marketing

Noordhoff Uitgevers is de grootste educatieve uitgeverij van Nederland. Met +/- 350 medewerkers ontwikkelen we verdeeld over twee locaties (Groningen en Houten) producten en diensten voor de basisschool, het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs, het hoger onderwijs en de bij- en nascholing voor zorginstellingen en ziekenhuizen. En we geven natuurlijk ook de Bosatlas uit – inmiddels uitgegroeid tot een hele Bosatlasfamilie.

De exacte stage- of afstudeeropdracht mag door jou zelf geformuleerd worden, waarbij we graag zien dat de volgende onderwerpen aan de orde komen:

  • Je brengt de positie van Noordhoff Uitgevers Voortgezet Onderwijs ten opzichte van de concurrentie in kaart.
  • Je stelt een criteriumlijst op, op basis waarvan concurrenten gevolgd dienen te worden.
  • Je ontwikkelt een dashboard voor systematische en continue concurrentieanalyse.
  • Je adviseert ons over veranderingen, trends en ontwikkelingen met betrekking tot de ontwikkelingen in het Voortgezet Onderwijs.
  • Je inventariseert en brengt advies uit ‘hoe’ dit binnen Noordhoff Uitgevers geïmplementeerd kan worden als een continu te monitoren proces.

Wat kun je verwachten?

  • Je kunt tijdens je stage rekenen op professionele begeleiding.
  • Je werkt in een team samen met o.a. de marketing- en salesmanager en de productmanager.
  • Je krijgt alle ruimte voor je eigen ontwikkeling en het inbrengen van jouw ideeën.

We zoeken een zelfstandige student op WO-niveau met goede mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden. Ben jij ondernemend en onderzoekend, wil je veel leren en jouw kennis met ons delen? Dan nodigen wij je uit om je interesse kenbaar te maken! Stuur nu je motivatiebrief (waarom jij?) en CV (ervaring?) naarj.t.bouma@rug.nl.


NUON (Amsterdam): Breng je marketing intelligence skills in de praktijk

Nuon is onderdeel van Vattenfall en een van de grootste energiebedrijven van Nederland. Op de Marketing Intelligence afdeling zoeken wij iemand die zijn of haar analytische vaardigheden in de praktijk wil brengen.

Vereisten: marketing intelligence achtergrond, uitstekende analytische vaardigheden, uitstekende statistische kennis, je vindt het echt leuk om patronen te ontdekken in grote hoeveelheden data.

Stuur nu je motivatiebrief (waarom jij?) en CV (ervaring?) naar j.t.bouma@rug.nl.


Centraal Beheer Achmea (Apeldoorn): Big data, omnichannel marketing... zet je kennis om in praktijkervaring! Ga stage lopen bij de nummer één verzekeraar van Nederland!

In het verleden zijn al meerdere RUG-studenten met veel succes afgestudeerd bij Centraal Beheer op de afdeling Marketing Intelligence (MI). Dit MI-team heeft een grote uitdaging, namelijk het benchmark MI-team worden van Nederland. Dit doet zij door het verzilveren van statistische modellen en het gebruikmaken van klant- en marktinzichten. Dit alles om fijnmaziger, effectiever en meer accountable marketing te bedrijven. MI wil daarbij de autoriteit zijn op het geven van (omni-channel) inzichten en voorspelbare marketing. Analisten en marktonderzoekers werken daarbij als Marketing Intelligence Specialisten gezamenlijk aan het (pro)actief creëren van deze inzichten.

Afstudeeropdrachten kunnen op diverse vlakken liggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan trendidentificatie, geavanceerde modeltoepassingen maar ook aan praktische Big Data vraagstukken. Centraal Beheer gaat graag met jou in overleg om een tailor-made opdracht voor jou neer te leggen. Stuur nu je motivatiebrief (waarom jij?) en CV (ervaring?) naar j.t.bouma@rug.nl.


MetrixLab (Rotterdam): Kans op een baan als marktonderzoeker

MetrixLab is met meer dan 120 medewerkers in Rotterdam, Utrecht, London, Hamburg, Parijs en Madrid Europa's snelst groeiende zelfstandige Online Marktonderzoekbureau. Voor toonaangevende opdrachtgevers zoals Philips, Siemens, Unilever en Microsoft voert MetrixLab nationale en internationale onderzoeksprojecten uit. Meerdere studenten hebben hier na hun stage een goede baan als marktonderzoeker aan overgehouden.

Wie we zoeken? Je bent momenteel bezig met je master in bij voorkeur marketing, beschikt over een goed analytisch denkvermogen, zowel in teamverband als zelfstandig functioneer je uitstekend, laat zien niet tevreden te zijn met een gemiddelde prestatie, kunt langdurig en effectief omgaan met detailinformatie, werkt hard en met enthousiasme, beschikt over kennis van onderzoeksmethoden en-technieken, bent goed thuis in SPSS, Excel en Powerpoint. Qua persoonlijkheid ben jij bovendien extravert, positief aanwezig en krachtig in communicatie met collega's en klanten. Herken jij jezelf hierin? Stuur nu je motivatiebrief (waarom jij?) en CV (ervaring?) naar j.t.bouma@rug.nl.


aarnaast zijn soms stages mogelijk bij de overige bedrijfsleden van het Customer Insights Center, vraag gerust naar de mogelijkheden.
Laatst gewijzigd:13 december 2017 14:35
printOok beschikbaar in het: English