Skip to ContentSkip to Navigation

Customer Insights Center (RUGCIC)

Faculty of Economics and Business
About RUGCIC

Internships

Are you a senior student (marketing) at the University of Groningen and are you interested in a top class internship via the Customer Insights Center?

Would you like to gain professional work experience?

That is exactly what sets you apart from many other students. Why wouldn't you want to enrich your experience at a well-known company from the list below?

Entry requirements for internship students

The Customer Insights Center (RUGCIC) continuously offers top-class internships that are not available through the regular channels. Most often you can decide for yourself how many days per week you work, where you work and which topic you will research. To qualify for an internship, you must meet all of the following requirements:

  • You have an above-average organisational talent and can demonstrate this with board, committee and/or work experience.
  • You are reliable and responsible and always keep your promises.
  • You have both time and motivation.

Do you meet all those requirements?

Then select no more than three of the companies below and send a cover letter per company together with your CV to cic@rug.nl. We will invite you to a short interview. If we are impressed, we will send your application to the responsible manager at the company. This means your application won’t end up on a stack of applications, but that you actually stand a chance of getting the internship. If the company thinks you are a good fit, they will contact you directly for an interview. Why not try it?

Internships

VodafoneZiggo

Please switch to the Dutch version of the website as this internship is only offered in Dutch.

OHRA

Please switch to the Dutch version of the website as this internship is only offered in Dutch.

Achmea/FBTO
Stageplaats Achmea Customer Centric Interactions

Zie je virtuele sterren, gekloonde dieren en wil je werken aan Generative adversarial networks? Laat jij ons de waarde zien van Generative adversarial networks en deep neural net architectures in je afstudeerstage?

Wat doe je?

De vakgroep Customer Centric Interactions (CCI) biedt jou de mogelijkheid om te bewijzen dat het gebruik van Generative adversarial networks (GANs) in het modeleerproces van een conversie of uitstroommodel preciezer wordt. We kunnen dus de elasticteit of churn nauwkeuriger voorspellen, waardoor we in staat zijn om datadriven commerciële vitaliteit van FBTO en CB verder te verhogen.

Je werkt met veel data en maakt gebruik van regressie- en attributiemodellen. Je werkt samen met je collega’s van CCI en de marketingcollega’s van FBTO en CB.

Binnen Achmea staat klantbelang centraal. Dit betekent dat wij alleen producten en diensten aanbieden met toegevoegde waarde voor de klant op de lange termijn. Het is daarom belangrijk dat je in deze functie de belangen van de klant onderkent en zichtbaar afweegt, of je nu direct of indirect klantcontact hebt. Je geeft de klant wat hij/zij werkelijk nodig heeft.

Vakgroep Customer Centric Interactions

De vakgroep Customer Centric Interactions (CCI) telt 60 collega’s en is opgesplitst in de teams Consulting, Datascience, Omnichannel, Personalisatie, Analytics & Insights en Data-engineering. De vakgroep werkt voor de merken Centraal Beheer en FBTO. Je bent onderdeel van het Datascience team (6 collega’s) en werkt nauw samen met het team consulting (14 collega’s). Je werkt voornamelijk voor FBTO in Leeuwarden. Binnen de afdeling FBTO marketing werk je samen met ruim 30 collega’s. In verschillende disciplines zijn ze iedere dag bezig aan de doorontwikkeling van FBTO als dé e-commerce verzekeraar van Nederland. Wij zijn vooruitstrevend als het gaat om data en gaan door waar anderen stoppen. Wij zijn trots op ons merk en zetten de klant centraal.

Jouw achtergrond
  • Je bent op dit moment bezig met je bachelor of master op het gebied van Econometrie, Marketing Intelligence of Natuurkunde of vergelijkbaar;
  • Ervaring met cross-sell en churnmodellen;
  • Ervaring met analysesoftware Python en R;
  • Programmeerervaring in SQL,SAS of R;
  • Affiniteit met marketing.

Je houdt van pionieren en durft te experimenteren in het kader van ‘digital first’. Je bent een doorzetter met focus en weet daardoor ingewikkelde analyses & oplossingsrichtingen op een praktische manier te vertalen.

Wat wij bieden

Ook als stagiair-Hartloper zet jij je elke dag in voor een gezonde, veilige én duurzame toekomst. En daar belonen we je natuurlijk graag voor! Lees je mee? 

  • Een uitdagende meewerkstage in een impactvolle omgeving; 
  • Een passende stagevergoeding van €650 op basis van een 34-urige werkweek; 
  • Een laptop tijdens je stageperiode én indien nodig een telefoon. Wel zo gemakkelijk; 
  • Reiskostenvergoeding als je geen studenten OV hebt; 
  • Gratis lidmaatschap Jong Achmea; 
  • Bij Achmea is een 34-urige werkweek de standaard! Je werkt dan bijvoorbeeld 4 dagen van 8,5 uur. Zo heb je nóg meer tijd voor je studieopdrachten, vrienden/familie, Netflix óf jouw favoriete sport! 
  • De mogelijkheid om thuis te werken. Fijn als je dingen wilt uitwerken. 
Geïnteresseerd in deze stage?

Stuur een mail naar cic rug.nl

Wehkamp

Wehkamp

Stageplaats Wehkamp Marketing Analytics

De ontwikkelingen in (online) retail gaan razendsnel. Daarom vinden we onszelf keer op keer opnieuw uit voor onze klant En dat al bijna 70 jaar!

We hebben meer dan 400.000 verschillende producten van meer dan 2.500 merken op het gebied van mode en wonen. Met dagelijks meer dan 600.000 bezoekers op onze website en app bedienen we 2,9 miljoen vaste klanten.

Elke dag zijn we er voor gezinnen in Nederland. Voor de bijna gezinnen en de uitgevlogen gezinnen. Voor de traditionele gezinnen en de samengestelde zinnen. Kortom, we zijn er voor elk gezin, ongeacht de fase, samenstelling of afkomst. Met onze persoonlijke shopervaring, relevante collecties, inspirerende content en ongeëvenaarde service helpen wij hen dagelijks om alles uit hun leven te halen.

Een succesvol merk is een merk dat inspireert. En achter dit inspirerende merk staan ruim 900 betrokken collega’s in een transparante organisatie. Wehkamp heeft dan ook een open bedrijfscultuur waar veel ruimte is voor creativiteit, ontwikkeling en eigen inbreng.

Onze uitdaging

Wehkamp heeft als doel om de nummer één te worden in de hoofden en harten van alle gezinnen. Om dit te realiseren zullen we altijd precies moeten weten wie onze (potentiële) klanten zijn en hoe we ze het beste kunnen bedienen. Data staat hierbij centraal. Onze marketing analisten zorgen ervoor dat we met de juiste analyses de customer journey van onze klanten nog beter weten te begrijpen en kunnen voorspellen.

Jouw uitdaging

Als stagiair vind je het uitdagend om inzichten te verwerven uit de enorme hoeveelheid beschikbare data. Je bent op de hoogte van de nieuwste analysetechnieken en weet die goed toe te passen. Samen met ons definieer je een onderzoeksopdracht die jou de mogelijkheid geeft je talenten uit te nutten en die voor ons actionable inzichten oplevert, maar het meest belangrijke, waarmee jij je Master succesvol weet af te ronden. En als de tijd het toelaat zullen we je op ad hoc basis betrekken bij de lopende opdrachten van onze marketing analisten.

Wat verwachten wij van jou

Als stagiair binnen onze afdeling, Marketing Analytics, verwachten we een gezonde nieuwsgierigheid naar onze activiteiten, een sterke eigen discipline bij het volgen van de opeenvolgende stappen om je stageperiode tot een succes te maken, maar bovendien ook de kunst er een voor jezelf plezierige tijd van te maken op een afdeling met een uitermate jong werknemers profiel.

Wat mag je van ons verwachten

Je zult door je collega’s op een betrokken wijze begeleid worden. Wij helpen je met het ontdekken van onze data omgeving, het uitvoeren van je concrete analyses en de interpretatie van de uitkomsten. En met morele steun als het even wat tegenzit. Maar uiteraard zit je zelf het meest aan het stuur om van deze periode een succes te maken. De financiële vergoeding bedraagt € 500,- per maand.

Geïnteresseerd in deze stage?

Stuur een mail naar cic rug.nl

Noordhoff
Internship Data Analytics Noordhoff

Education is on the move. Digitization, flexibility and flipping the classroom are being accelerated even more by the corona pandemic. A challenge for schools, but also for Noordhoff. Noordhoff is a publisher of educational materials (including Number & Space and the Bosatlas). Every day, more than 2 million people, young and old, work and learn with Noordhoff's educational resources, technology and services. How can Noordhoff make the transition from traditional publishing to a company that makes digital learning solutions? Noordhoff is in the middle of the digital transformation. Every day we discover how learning can be even better. With smart methods and personal attention. With current teaching materials and new technology. Always with the knowledge of now. Curiosity about tomorrow's learning.

We see that the competitive field is broadening. There are many tech initiatives from startups, but also from larger parties such as Google and Amazon, which fit in well with what customers want in terms of ease of use. Startups have the right technology, but they lack high-quality content. The traditional customer has strong content, but less knowledge of technology. There is a lot of data available on various matters such as digital use, contact with customer service, online marketing activities. Will you help us use this data for the future of education and help teachers teach more efficiently and effectively?

Various use cases jump to our attention to tackle with the help of quantitative research (data science). Previous interns have dealt with questions such as “Does contact with customer service increase or decrease the likelihood that customers will leave Noordhoff?”, “Is there a relationship between digital use and study results?”, “Which teachers appreciate which teaching methods?”. These and other questions remain relevant and we were happy to explain in more detail in a job interview with suitable candidates.

What do we expect from you:
  • Passion for and experience with quantitative (big) data analysis
  • Motivation, independence, and a down to earth personality
  • Knowledge of R is a requirement, experience with Python is a plus.
  • SQL knowledge is a plus
  • Full-time availability (1 day per week, 4 days research)
  • We also have internships for students from Belgium, Portugal and Sweden
What you can expect from Noordhoff:
  • Getting acquainted with practice: attending meetings, getting acquainted with tooling that is used in practice (for example PowerBI), discovering business processes
  • Introduction to marketing automation (for example (near) real time reporting in Power BI, data warehousing in Azure and Snowflake)
  • Access to big data sets
  • Experienced (internship) supervisor(s) who offer intensive guidance and can offer a bridging function between university and business due to their background
  • Generous internship allowance
  • A workplace at our office in Groningen within the Business Intelligence Team (we work hybrid)
  • Time and space for completing any courses still to be taken at the university
More information
  • www.noordhoff.nl
  • www.werkenbijnoordhoff.nl
Interested in this internship?

Send an email to cic@rug.nl

DPG Media
Literatuuronderzoek Creatie vs. Effectiviteit

Voor Ad Alliance en DPG Media

Achtergrond

Reclame is een vorm van communicatie dat tot doel heeft om producten of diensten aan te prijzen, veelal via advertenties in media. Aannemelijk is dat creatief onderscheidende reclame effectiever is, maar ondanks een enorme hoeveelheid onderzoek is de precieze werking nog altijd ongrijpbaar. Het staat echter vast dát creatie belangrijk is. Lager beoordeelde uitingen worden bijvoorbeeld slechter herkend en krijgen minder aandacht, dan helpt meer mediadruk niet.

Creativiteit lijkt echter enigszins in een crisis te zitten. Hoewel er nog steeds creatieve advertenties gemaakt worden, blijkt uit langetermijnanalyses dat reclame de afgelopen 15 jaar zijn menselijkheid en het vermogen om te entertainen, verleiden en ontroeren heeft verloren; het is zuurder geworden - vlak, abstract, ontwricht en gedevitaliseerd, op de korte termijn gericht in plaats van op lange termijn-merkbouwen. Precies de elementen die tegenwoordig minder worden toegepast, zoals verhalen, metaforen en muziek, blijken het meest effectief te zijn voor merkgroei.

Onderzoeksvraag

Zowel adverterende bedrijven als media-exploitanten, maar ook consumenten, hebben belang bij het hervinden van creativiteit in reclame: het is leuker én effectiever. Ad Alliance en DPG Media willen adverteerders daarbij helpen, indien nodig ook onderzoek initiëren om meer inzichten te verkrijgen. Zeker omdat al zoveel gepubliceerd is over dit onderwerp, achten we het noodzakelijk om de bevindingen uit de beschikbare literatuur overzichtelijk in beeld te brengen.

Een aantal vragen waar we antwoord op zouden willen krijgen: hoe kunnen we creativiteit het beste definiëren? welke grijpbare factoren maken creativiteit meetbaar? welke kenmerken beïnvloeden reclame-effectiviteit? Enzovoort. Doel is niet om aan te tonen dát creatieve reclame werkt, wel hóé effectiviteit bevorderd kan worden. Het gaat ons in dezen om breed toepasbare learnings over reclame in media, maar uitdrukkelijk met de focus op digitale reclamevormen zoals online video en display advertising, waar mogelijk gerelateerd aan verschillende platformen en verschillende proposities.

We vragen een afstuderende student van de RUG om een literatuurstudie op te zetten, vergelijkbaar met wat Sisca Spijkstra in 2021 voor DPG heeft gedaan in haar scriptie How to grab involuntary attention in today’s crowded advertising landscape. Deze moet leiden tot begrip van de materie, eventueel ook tot een model en/of ‘gouden regels’ om in de praktijk toe te passen. Ook zijn we benieuwd welke vragen nog níet beantwoord zijn, dat zou de insteek van vervolgonderzoek kunnen zijn.

Dit is een gezamenlijke opdracht van Ad Alliance en DPG Media. De begeleiding zal ook vanuit beide organisaties gedaan worden.

Over Ad Alliance

Ad Alliance is hét video powerhouse voor adverterend Nederland, waarin de krachten van sterke merken als RTL, Disney, Discovery, Videoland, Twitter en Viacom samenkomen.

Met al onze merken bieden we een breed scala aan crossmediale inkoopmogelijkheden voor campagnes op TV, online en via licensing en partnerships. Samenwerking is daarbij ons uitgangspunt, samen met jou zoeken we naar de meest optimale mediaformule voor jouw merk en verhaal. Van impactvolle bereikscampagnes tot creatieve influencers die een specifieke doelgroep bereiken, ons productaanbod sluit bij iedere doelstelling aan.

Over DPG Media

DPG Media is het grootste mediabedrijf van Nederland. Onze media komen al decennia lang dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse huishoudens. Ons portfolio bestaat uit sterke nationale, regionale en lokale merken. Van AD en NU.nl, tot Donald Duck, Libelle en Flow. Van Het Parool en de Volkskrant, tot Qmusic en Independer. Merken die zowel onze lezers als adverteerders een prachtig platform bieden. Vooral digitaal, maar ook op papier en op de radio. Hiermee willen we informeren, inspireren en entertainen.

Wat kun je verwachten van DPG Media?
  • Een stagevergoeding van €350 per maand bij een werkweek van 5 dagen.
  • Op locatie werken hoeft niet, maar dat is wel mogelijk.
Geïnteresseerd in deze stage?

Stuur dan een mail naar cic@rug.nl

DVJ Insights
Stageplaats DVJ-insights

DVJ Insights is an ambitious, innovative and fast-growing marketing research agency located in the Netherlands, the UK and Germany with the ambition to be the best global agency for brand growth. We add value by helping our clients to better understand consumer behaviour, improve their brand positioning, realise more successful product introductions, and increase the effectiveness of their media campaigns. At DVJ Insights, almost 80 passionate colleagues from 3 different locations work for clients such as Philips, Samsung, Beiersdorf, Heineken, Cloetta, Domino’s, Nestlé, ING, Rituals, and the Dutch Central Government. We are a dynamic and informal place to work with people from different cultures.

What can we offer?

The opportunity to write your thesis at DVJ and be able to work with our data. We are conducting internal meta-analyses on a regular basis but want to learn even more from all the data we gather. By conducting research on our databases, we can gather a lot of general learnings on why some innovations are successful, how advertising becomes more effective, why brands grow and why they don’t, and the way media deployment can be optimised.

Therefore, you get the opportunity to work with data that is interesting, very rich and practically relevant. Furthermore, you will be able to use sophisticated econometric modelling to find interesting insights, both from an academic as well as a practical perspective.

You have the option to work on one of the following topics:

  1. RPS. Because there are many shortcomings around using media expenditures in analyses, we developed a new KPI for determining media effectiveness; the Reality Performance Score (RPS). RPS represents the real number of contacts that brands have with consumers. The RPS takes into account the following: it weighs all media based upon the opportunity people have to get exposed to a medium and thus notice ads, it takes into account decay (postponed) effects, and it contains the possibility to take into account the strength of the creative. If you are looking for more information on the RPS and its effectiveness, see here: https://www.dvj-insights.com/article-the-holy-grail-in-media/ or: https://www.dvj- insights.com/a-new-kpi-for-effectiveness/. This specific project aims to evaluate the current way the different media are weighted and how this weighting can be optimised. For this we have data on media deployment of many different brands including outcome measures.
  2. Effectiveness of advertising. At DVJ we conduct a lot of pre-tests for creatives (https://www.dvj-insights.com/products/pre-test/), for different channels, many different brands and countries. This research project would require the coding of commercials on different elements (think about brand cues, people/celebrities, use of colour, music, etc.) and examining whether commercials with these elements are more effective. For example, one of the things that is being used for advertising purposes more and more are influencers. We have recently conducted some pre-tests where influencers have been used, but we know relatively little about this subject yet. When does using an influencer help your brand? And when does it hurt?
  3. Innovation. At DVJ we have conducted many different concept tests, a test specifically designed to test the potential for new advertising or product concepts, for different clients. Over the years we have gathered a large database with a lot of information on different types of concepts and evaluation thereof. What are characteristics of successful concepts? This project would also require the coding of the different innovations on several elements and examining which elements are more effective than others.
Who are we looking for?

A master student (M/F) with a strong methodological background or a background in data science. Do you recognise yourself in these points? We are looking for someone who:

  • Is studying econometrics, data science, computer science, marketing (research), psychology, (technical) business studies, or anything related.
  • Loves (marketing) data and modelling
  • Knows how to handle big data from multiple sources
  • Can identify interesting research topics based on (patterns in) the available data
  • Has excellent knowledge of different statistical software packages such as SPSS or R
  • Has excellent knowledge of MS Office
  • Is fluent in English and Dutch
  • Is willing to go the extra mile
  • Has high quality standards
Geïnteresseerd in deze stage?

Stuur dan een mail naar cic@rug.nl

Members RUGCIC
Members RUGCIC
Last modified:18 May 2022 2.37 p.m.
printView this page in: Nederlands
Follow us onlinkedin facebook twitter