Skip to ContentSkip to Navigation
Customer Insights Center (RUGCIC)
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Customer Insights Center (RUGCIC) Waarom een Customer Insights Center?

Wat vinden onze leden van CIC?

Tientallen toonaangevende bedrijven zijn al lid en hebben onze activiteiten sinds 2013 consistent gewaardeerd met een 9,1 gemiddeld.

Hieronder staan een aantal verhalen van directieleden en marketingmanagers, met concrete voorbeelden van wat zij waarderen aan onze samenwerking, aangevuld met anekdotes en persoonlijke ervaringen.


Paul Otter - Syncasso

decoratieve afbeelding
Paul Otter, Gerechtsdeurwaarder en Design Researcher bij Syncasso

Al meer dan tien jaar werken Syncasso en het RUG CIC samen om het gedrag van mensen met schulden te onderzoeken. Een incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor en de Rijksuniversiteit Groningen, een bijzondere samenwerking. Samen ontwikkelen en testen we nieuwe interventies om schulden duurzaam op te lossen.

Met onze onderzoeken naar de taalvaardigheid van mensen met schulden, hun barrières om contact op te nemen of hulp te zoeken en de inzet van motivatietechnieken hebben we de toon gezet. We hebben laten zien dat er veel kansen zijn om succesvol contact tot stand te brengen. Soms om schulden op te lossen, soms om door te verwijzen naar schuldhulp. Het onderzoek dat we samen doen ligt op het interessante snijvlak tussen data-onderzoek en psychologie. Precies dat is waar het RUG CIC goed in is: data omzetten in bruikbare gedragsbeïnvloedingstechnieken. En dan ook nog bij een ingewikkeld thema als schulden, dat door taboes is omgeven en ervoor zorgt dat het vinden van geschikte respondenten vaak complex is.

Ons huidige onderzoek gaat over duurzaam betaalgedrag. We willen meer leren over hoe we mensen met schulden kunnen helpen om nooit meer nieuwe schulden te maken en wat daarvoor nodig is. Voor dit onderzoek werken Syncasso en het RUG CIC samen met de Hogeschool Utrecht. Alle partijen leveren hun eigen unieke bijdrage met betrekking tot data-onderzoek of kennis rondom schulden waarmee we onderzoeken of, en zo ja hoe, we duurzaam betaalgedrag kunnen beïnvloeden.


Ewald Hoppen - Wehkamp

decoratieve afbeelding
Ewald Hoppen, Senior Digital Analist bij Wehkamp

Vanaf de start van het Customer Insights Center is Wehkamp al lid. Gegeven de customer focus en de kennis van klanten die voor een bedrijf als Wehkamp van levensbelang is, leek het lid worden bijna een no brainer. Het feit dat we na al die jaren nog steeds lid zijn toont aan dat de belofte die bij het begin van het CIC is neergelegd ook is waargemaakt.

In al die jaren hebben wij als Wehkamp met meerdere researchers binnen het CIC kunnen en mogen samenwerken aan onderzoeken die voor Wehkamp relevante kennis over onze klanten en de bezoekers aan onze websites en app heeft opgeleverd. Hierbij gaat het onder andere over de waarde van verschillende kanalen in de customer journey; attributiemodellering. Ook de stap daarna, wat de toegevoegde waarde voor onze klant en voor Wehkamp is van de verschillende onderdelen van onze website, hebben wij samen met CIC onderzocht. Recent hebben we in een groot onderzoek samen met een promovendus gekeken naar retouren en de rol van elementen als prijszetting, klantgedrag, promoties en kosten bij de beslissing om al daar niet tot een retour over te gaan. In al deze projecten hebben we het CIC en haar onderzoekers leren kennen als betrouwbare partners die kritisch meedenken en de tijd en de moeite nemen om het bedrijf en haar kenmerken te leren kennen. 

Via het CIC en de activiteiten die vanuit het CIC ontplooid worden, hebben we in al die jaren meerdere waardevolle contacten opgedaan met andere bedrijven en professionals binnen die bedrijven. Daar zaten ook meer dan veertig young professionals bij die mede door het lidmaatschap van en de samenwerking met het CIC hun carriere zijn begonnen binnen Wehkamp. Op meerdere vlakken is het CIC dus een waardevolle partner, voor Wehkamp en voor mijzelf.


Jan Zwang - Vodafone-Ziggo

decoratieve afbeelding
Jan Zwang, marketingmanager Vodafone - Ziggo

Het CIC biedt ons natuurlijk talent door middel van de stages, maar wij zijn met name lid doordat het CIC ons de laatste kennis en inspiratie weet te brengen. Als organisatie willen we altijd openstaan om nieuwe dingen te leren. We willen op de hoogte blijven van de nieuwste marketinginsights en staan open voor de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Het CIC is als een soort gids voor ons, die de juiste kennis aanreikt.


Ook graag samenwerken?

Wilt u met uw marketingafdeling ook profiteren van onze kennis en expertise? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of maak een afspraak met onze directeur.

Laatst gewijzigd:18 juli 2023 12:14
View this page in: English