Skip to ContentSkip to Navigation
Centre for Operational Excellence (COPE)
Faculty of Economics and Business
Centre for Operational Excellence (COPE) Projecten Ontwerp van LNG netwerken

Ontwerp van LNG netwerken

LNG netwerken

Projectleider(s):

Prof.dr. Iris F.A. Vis, dr. Paul Buijs,

Consortium:

Rijksuniversiteit Groningen, Ecos-Energy BV, Stichting Energy Valley, Feederlines, Gasunie, GDF Suez, Groningen Seaports, IMS, Jan de Rijk Logistics, Oliehandel Klaas de Boer BV, TU Eindhoven, Vopak

Gesubsidieerd door: 

Dinalog: 50%, universiteiten: 25%, bedrijfsleven: 25%

Samenvatting

Om brede acceptatie van (bio)LNG (liquified natural gas) mogelijk te maken is een nieuw netwerk van distributiepunten nodig, zoals bunkerterminals voor schepen en tankstations voor het zware vrachtverkeer. In de huidige situatie constateren alle stakeholders echter een klassiek “kip en ei” probleem; gebruikers kunnen niet overstappen op (Bio)LNG als er geen infrastructuur is terwijl investeringen in die nieuwe infrastructuur nog weinig worden gemaakt, omdat er onduidelijkheid bestaat over toekomstig gebruik.

LNG is een van de schonere brandstoffen die vooral voor de scheepvaart en het zware wegtransport grote kansen lijkt te bieden. Vrachtauto’s rijden zuiniger en produceren bovendien minder geluid, waardoor ze ook buiten de venstertijden de binnensteden in mogen. Voor zeeschepen is LNG eigenlijk momenteel de enige alternatieve brandstof om te voldoen aan strenge emissienormen. Ook de Nederlandse overheid onderkent de potentie van LNG. Om de ambitieuze doelstellingen en de kansen die LNG biedt te realiseren dient de benoemde "kip en ei" situatie te worden doorbroken.

In het Dinalog project ‘Design of LNG networks’, een samenwerking tussen COPE, kennisinstellingen en bedrijfsleven, werd getracht deze dreigende impasse te voorkomen, middels werk aan netwerkontwerpen en het analyseren van mogelijke business modellen. Het prrroject had als doel om inzicht te geven in de marktvraag en modellen te ontwikkelen waarmee bedrijven een business case kunnen opstellen. Daarnaast heeft het project tools opgeleverd die deze bedrijven in staat stellen LNG-netwerken optimaal te plannen en aan te sturen. Concrete voorbeelden van onderzoeksvragen die aan bod kwamen:

  1. Wat zijn goede locaties voor LNG-bunkerterminals en tankstations?

  2. Is het efficiënter om schepen via vaste bunkerterminals, via tankauto’s of al varende via LNG-transportschepen van brandstof te voorzien?

  3. Hoe kunnen we LNG-netwerken zo organiseren dat de juiste voorraad op het juiste moment op de juiste locatie is?

Daarnaast richtte het onderzoek zich op het ontwerpen van synchromodale LNG-netwerken. Dat betekent dat de terminals via verschillende transportmodaliteiten kunnen worden bevoorraad: via weg, water of per spoor. Dat verkleint de kans op verstoringen in de keten en vergroot de robuustheid van de netwerken. Ook werden mogelijke technologische innovaties onder de loep gehouden, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om LNG via containers te vervoeren zodat eenvoudig tussen modaliteiten kan worden gewisseld.

Download het eindverslag "De rol van logistiek in een duurzame en efficiënte LNG distributieketen"

View this page in: English