Opbrengsten uit de minor More Healthy Years
De minor More Healthy Years heeft de afgelopen zes jaar met veel succes gedraaid, maar is inmiddels beëindigd. In dit artikel blikken we terug op wat de minor heeft opgeleverd: waardevolle maatschappelijke impact, onderwijsinnovaties en blijvende lessen voor studenten en betrokkenen.
Wanneer we terugkijken op zes jaar minor More Healthy Years, zien we een periode vol leerzame samenwerkingen, creatieve innovaties en persoonlijke ontwikkeling bij alle betrokkenen, waarin de minor stond voor een multidisciplinaire, praktijkgerichte benadering van volksgezondheid en het gezamenlijk ontwikkelen van effectieve oplossingen voor maatschappelijke gezondheidsvraagstukken.
Het waren dynamische jaren. Zelfs een coronapandemie kwam tussendoor. Enkele vertrouwde gezichten vormden de rode draad. Tegelijkertijd stroomden steeds nieuwe mensen in, zoals opdrachtgevers, mentoren en docenten uit verschillende faculteiten. Dankzij de vele perspectieven van stakeholders uit het werkveld, Design Thinking-experts, coördinatoren, onderwijsontwikkelaars, docenten uit acht faculteiten en de studenten zelf, groeide een uitdagend programma. Dit programma werd voortdurend verder doorontwikkeld.
Waardevolle resultaten voor publieke gezondheid
De minor leverde waardevolle inzichten en innovaties op voor meer dan dertig challenges binnen het domein van publieke gezondheid. Interdisciplinaire studententeams werkten aan oplossingen voor complexe vraagstukken, ingebracht door noordelijke stakeholders. Zo brachten zij luier- en menstruatiearmoede onder de aandacht, vestigden ze meer focus op gezondheidsvaardigheden van patiënten en bedacht ‘The Bean Team’ een plan om de consumptie van plantaardige voeding te bevorderen. Hoewel een half jaar vaak te kort is om zulke complexe problemen volledig op te lossen, leverden de teams nieuwe perspectieven en toetsing van onderliggende aannames op, wat voor opdrachtgevers van grote waarde was.
Broedplaats voor interdisciplinair en challenge-based onderwijs
Naast maatschappelijke impact was de minor ook een proeftuin voor onderwijsinnovatie. Door het interdisciplinaire karakter, de diversiteit aan perspectieven en de semesterlange challenge-based aanpak werd de minor een rijke leeromgeving voor studenten, docenten, mentoren én stakeholders. De opgedane inzichten vonden hun weg naar andere innovaties, zoals de minor Expeditie het Gezonde Noorden, Honours College-modules en bredere kennisdeling via de Teaching Acadamy Groningen (TAG). Daarnaast werden nieuwe ondersteunende materialen ontwikkeld, waaronder een handleiding voor opdrachtgevers, een mentor manual en rubrics voor professioneel gedrag en interdisciplinaire competenties.
Succesfactoren: één geïntegreerd traject en Design Thinking
Het ‘all or nothing’-karakter van de 30 EC-minor en het gebruik van Design Thinking waren belangrijke succesfactoren. Doordat de minor één samenhangend traject vormde, bleven studenten gedurende het hele semester actief betrokken en gemotiveerd. De langdurige samenwerking in teams maakte dat conflicten niet konden worden ontweken, maar juist actief werden aangepakt; een realistische voorbereiding op de praktijk.
Design Thinking bood daarnaast een creatieve en gestructureerde methode die houvast gaf in het soms rommelige proces van innovatie. De methode nodigde uit tot kritisch denken, het bevragen van aannames en het steeds opnieuw richten op de behoeften van eindgebruikers. Met steun van DT-experts werd de aanpak verfijnd en werd een Design Thinking Teachers Training ontwikkeld, waarvan het werkboek en de trainingsmaterialen blijvende opbrengsten vormen.
Wat studenten vooral leerden
In zes jaar tijd rondden bijna 140 studenten de minor succesvol af. Evaluaties laten zien dat zij vooral veel leerden door te werken aan een echte complexe uitdaging, door de tijd en ruimte voor verdieping, en door de samenwerking met studenten uit andere disciplines. Voor velen was de minor een belangrijke stap in hun ontwikkeling tot professionals binnen publieke gezondheid en preventie. Een alumna beschreef de minor zelfs als het hoogtepunt van haar studie, onder andere door de samenwerking met een ziekenhuis in het Noorden. Sommige studenten kozen door de minor bewust een andere master- of loopbaanrichting, terwijl anderen waardevolle vaardigheden meenamen naar geheel andere domeinen.
Ervaringen van studenten:
“Mijn eigen opleiding focuste heel erg op details, maar door de minor ben ik veel breder gaan kijken. Dat komt ook door de samenwerking met studenten uit totaal andere opleidingen.”
“Ik heb heel erg geleerd hoe samenwerking werkt, hoe alles samenhangt, hoe mensen connecten… Dat vond ik zelf heel erg leuk.”
Blijvende lessen voor onderwijs en publieke gezondheid
Een van de belangrijkste lessen uit zes jaar More Healthy Years is het belang van tijd en ruimte voor dialoog. De minor bood een formele en fysieke ontmoetingsplek waar studenten met verschillende achtergronden een half jaar lang samenwerkten en met begeleiding door de complexiteit van maatschappelijke uitdagingen heen gingen. De uitdagingen zelf bestaan al in overvloed; het is vooral essentieel om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin studenten leren omgaan met die complexiteit. De ruimte om te wennen aan deze manier van werken maakte dat studenten hun oude gewoontes durfden los te laten en echte leerstappen konden zetten.
Meer weten?
Wil je meer weten over de minor More Healthy Years of over de ontwikkelde materialen? Neem dan contact op met Marline Lisette Wilders (m.l.wilders@rug.nl) of Hedwig Boer (h.j.boer@rug.nl).


