Aletta Jacobs School of Public Health
Together for more healthy years
Aletta Jacobs School of Public Health Over ons

Strategie

De Aletta Jacobs School of Public Health (AJSPH) is in maart 2018 opgericht door de faculteiten van de Rijksuniversiteit Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Hanzehogeschool. Met haar centrale missie “meer gezonde jaren” geeft de AJSPH invulling aan het strategische thema healthy ageing van de drie moederorganisatie en beoogt verbinding te bevorderen tussen onderzoekers en docenten binnen de kennisinstellingen enerzijds en tussen de kennisinstellingen en de samenleving anderzijds. Op deze manier draagt de AJSPH bij aan het realiseren van Sustainable Development Goal 3 (SDG)1, wat voor de Nederlandse context nader is uitgewerkt in de Gezondheidsmissie van het Missiegedreven Innovatiebeleid.2 In de Noord-Nederlandse context sluit de AJSPH aan bij de Regionale Innovatiestrategie (RIS3) waar de overgang van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag centraal staat.

De operationele strategie van de AJSPH kenmerkt zich door het invullen en concretiseren van de strategieën van de moederorganisaties. Concreet betekent dit dat de AJSPH in de periode 2021 - 2026 binnen de Universiteit van het Noorden zal fungeren als de school die invulling geeft van het gezondheidsthema, zoals beoogd in de voorbereidende documenten van de nieuwe RUG strategie. Daarnaast zal de AJSPH bijdragen aan de uitwerking van het NFU plan Onderzoek en Innovatie met en voor de Gezonde Regio en draagt de AJSPH bij aan het strategisch plan van de Hanzehogeschool dat de RIS3 als uitgangspunt neemt. De operationele strategie vertaalt zich ook door in andere terreinen, zo draagt de AJSPH in het kader van internationalisering bij aan het invullen van het gezondheidsdeel van strategische allianties (bijv. Enlight, Oldenburg, Copenhagen en Latijns Amerika) en aan het concretiseren van interfacultair en -institutionele onderwijssamenwerking. Hierbij blijft de formele verantwoordelijkheid altijd bij de oorspronkelijke partijen.

Als netwerkorganisatie tussen haar moederorganisaties in, fungeert de AJSPH als paraplu over de verschillende gezondheidscentra en -instituten bij de instellingen en de faculteiten (bijv. Center for Public Health in Economics & Business, Center of Expertise Healthy Ageing, Center for Health & Humanities etc.). AJSPH verbindt de centra en instituten aan elkaar in het kader van onderzoek en onderwijs en faciliteert gezamenlijke valorisatie en innovatie met maatschappelijke partners, zowel publiek, privaat als vanuit burgers.

In de aanloop naar de zomer 2020 heeft het College van Decanen en het College van Bestuur van de RUG verdere financiering van de AJSPH toegezegd voor de periode 2021 - 2026. Tegen deze achtergrond schetst dit plan op hoofdlijnen de ontwikkelstrategie van de AJSPH voor de komende periode. Het gaat in op de gebieden onderwijs, onderzoek, innovatie en maatschappij, beschrijft de financiële onderlegger van de strategie en schetst het proces van verdere aanscherping van de strategie.

Laatst gewijzigd:26 april 2022 14:21