Aletta Jacobs School of Public Health
Together for more healthy years
Aletta Jacobs School of Public Health
Header image AJSPH

AJSPH

Winnaar Nationale Leefkracht Award bekend

Datum:08 december 2021
Overhandiging van prijs

Wedde dat ’t lukt is de winnaar van de Nationale Leefkracht Award met het initiatief van de Dorpsondersteuner. De vakjury koos dit initiatief als overduidelijke winnaar uit de in totaal 15 aanmeldingen.

Stichting Wedde dat ’t lukt zorgt dat inwoners van Wedde/Wedderveer, Veelerveen en Vriescheloo binnen de Groningse gemeente Westerwolde op een aangename wijze zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen. Dit wordt gerealiseerd door de informele- en formele zorg met elkaar te verbinden. Wedde dat ’t lukt is een bottum-up project van de dorpen, voor het dorpen en door de dorpen en werkt met een dorpsondersteuner. Zij signaleert, adviseert en weet verbindingen te leggen tussen verschillende mensen en/of organisaties.

“De Dorpsondersteuner laat zien hoe vanuit een burgerinitiatief via een wetenschappelijke evaluatie toegewerkt kan worden naar een schaalbaar en herhaalbaar programma”,  aldus één van de juryleden. "De basis daarvoor is nu gelegd en in de komende jaren zal het verder opgewerkt kunnen worden naar een landelijke dekkend initiatief.”

Naast de erkenning voor de impact van het initiatief wint de stichting een begeleidingspakket van de PreventieVersneller met een maatschappelijk waarde van € 25.000,- . Dit pakket bestaat uit support op het gebied van wetenschappelijke en economische validatie.

De PreventieVersneller, een initiatief van UMCG, Aletta Jacobs School of Public health en Menzis, organiseert de Nationale Leefkracht Award. Doelstelling van de PreventieVersneller is op kleine schaal bewezen interventies en initiatieven te ondersteunen bij het komen tot impactvolle en structurele inbedding in de maatschappij waardoor het aantal gezonde levensjaren toeneemt.

Lees het volledige juryrapport.