Aletta Jacobs School of Public Health
Together for more healthy years
Aletta Jacobs School of Public Health
Header image AJSPH

AJSPH

Mini-college 'De nacht overbelicht': de effecten van lichtvervuiling

Datum:18 januari 2021
Lichtvervuiling NL

Op zondag 24 januari is er in Forum Groningen onder de titel De nacht overbelicht een online mini-college van Govert Schilling en Roelof Hut over de pracht van de sterrenhemel en de effecten van lichtvervuiling. Het college wordt live gestreamd via Platform F en is een opmaat naar de volgende meetactie van het burgerwetenschapsproject CurioUs? dat Forum Groningen samen met Science LinX en de Aletta Jacobs School of Public Health vorig jaar lanceerde.

De nacht overbelicht
Onze wereld baadt in het kunstlicht, echt donker is het vrijwel nergens meer. Zeker niet in Nederland, een van de meest lichtvervuilde landen ter wereld. Wat missen we eigenlijk, nu we nog maar op een paar plekken de sterrenhemel in volle glorie kunnen bewonderen? En wat gebeurt er nu het nooit meer écht donker is en de biologische klok van mens en natuur in de war raakt? Welke relatie heeft lichtvervuiling met verdwijnende diersoorten, anders groeiende planten of met ziektes als Alzheimer of kanker?

Wetenschapsjournalist Govert Schilling en prof. Dr. Roelof Hut, chronobioloog van de Rijksuniversiteit Groningen, nemen je in deze online mini-colleges mee in de steeds lichter wordende wereld van de nacht. De middag staat onder leiding van Jetse Goris.

Livestream
Het programma is als gevolg van de lockdown volledig online. Je kunt de livestream volgen of het programma later terugkijken op Platform F, dé plek waar je de online programma’s van Forum Groningen vindt.
Vanwege de coronamaatregelen is er een beperkte capaciteit in de zalen en tijdens een lockdowns is er nog minder mogelijk. Daarom biedt het Forum steeds meer programma’s gratis online aan. Sommige programma’s worden live gestreamd, andere worden opgenomen en kun je op een later moment terugkijken of -luisteren. Tune in!

Lichtvervuiling meten? Sterren tellen!
Wil je weten hoe groot de lichtvervuiling bij jou in de buurt is? Het is eenvoudig te meten door met het blote oog sterren te tellen. Nieuwsgierig? Doe dan mee met de meetacties die we in februari en maart houden. Meer informatie vind je op de Curious-pagina op de Forum-website.

Mini-college De nacht overbelicht met Govert Schilling en Roelof Hut
Zondag 24 januari 16.00 – 17.30 uur
Live te volgen, of terug te kijken op Platform F (platform.forum.nl)

Het mini-college en de meetacties zijn onderdeel van het burgerwetenschapsproject CurioUs, een initiatief van Science LinX, Aletta Jacobs School of Public Health en Forum Groningen.