Aletta Jacobs School of Public Health
Together for more healthy years
Aletta Jacobs School of Public Health
Header image AJSPH

AJSPH

Hoop op toekomst zonder corona op de voorpagina

Datum:24 december 2020
Jochen Mierau

In het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant van donderdag 24 december staat een persoonlijke column van Jochen Mierau, één van de initiatiefnemers van het Lifelines Corona-onderzoek.

Dit jaar begon heel gewoon. Voorpagina’s gingen over de roektoeter, taalhelden Henk en Henk en de teleurstelling over natuurijsbanen. Nagenoeg niemand vermoedde dat dit alles behalve een normaal jaar zou worden. Eind januari kwamen de eerste berichten over het coronavirus ons land binnen, op 27 februari de eerste officiële besmetting, op 15 maart werd de eerste lockdown afgekondigd.

Net als miljoenen anderen ging ik thuis werken, begon ik onwennig aan het videobellen en was ik ineens de leraar voor mijn kinderen. Tegelijkertijd voelde ik de roeping om aan de slag te gaan. Dit virus was nieuw en niemand had de benodigde kennis in pacht. En dus gingen we aan het werk. We maakten grote plannen die we ook nog eens in korte tijd tot uitvoering brachten in de vorm van het Lifelines Corona-onderzoek, één van de grootste corona-onderzoeken in Europa.

Ons streven was helder en ambitieus: we willen meer leren over dit onbekende virus, over de risicofactoren, over de impact op ons leven. Dat hebben we ook zeker gedaan. De verzamelde data worden wereldwijd gebruikt door onderzoekers, beleidsmakers zoals het RIVM en de veiligheidsregio’s. Ook worden ze veelvuldig in de media gebruikt om cijfermatig te onderbouwen wat we om ons heen zien. Bovenal heb ik van ons onderzoek geleerd hoe we met elkaar in het Noorden en in Nederland grote uitdagingen gezamenlijk kunnen oplossen. Wetenschap, beleid en samenleving zijn dit jaar bij elkaar gekomen en hebben elkaar verder geholpen. Meer dan 75.000 noorderlingen hebben een van de corona-vragenlijsten ingevuld, we kregen vragen en tips van de deelnemers die de vragenlijsten weer hebben verbeterd en beleidsmakers kwamen met kennisvragen om beleid te kunnen ontwikkelen. Samen hebben we bijgedragen aan de bestrijding van het Coronavirus, samen kunnen we straks de volgende uitdaging, de grote gezondheidsverschillen en de sluimerende leefstijlpandemie bijvoorbeeld, te lijf.

Corona zal nog een lange periode het nieuws beheersen, maar ik hoop dat de berichten korter  worden. Misschien over een jaar nog een klein hoekje op pagina 4. Om dat te bereiken blijft kennis en samenwerking nodig. De nieuwe lockdown en de komst van de vaccins roepen allerlei nieuwe vragen op. Ik wil blijven bijdragen aan het vinden van antwoorden, om samen nog sneller het einde van de pandemie in te luiden. Ik hoop daarom dat u het onderzoek blijft steunen. Als Lifelines-deelnemer, als donor voor de crowdfunding, en bovenal als Noord-Nederlander met een hart voor een ander.

Ik wens u een gelukkig en vooral gezond 2021.

Jochen Mierau
Hoogleraar Economie van de Volksgezondheid (Rijksuniversiteit Groningen)
Wetenschappelijk directeur (Aletta Jacobs School of Public Health)

Doneren kan via www.rugsteunt.nl/corona