Skip to ContentSkip to Navigation
Aletta Jacobs School of Public Health
Together for more healthy years
Aletta Jacobs School of Public Health Aletta's verhalen

Hermien Dijk

Veerkracht - onderzoeker

Hermien Dijk, PhD kandidaat headsUP-project, Rijksuniversiteit Groningen

Mijn zus begon met de studie psychologie toen ik nog op de middelbare school zat. Ik herinner me een van haar boeken die rond het huis lag en, voor ik het wist, had ik uren besteed aan het lezen van haar psychologieteksten. Toen het tijd werd voor mij om te studeren koos ik voor economie, wat voor sommigen heel anders kan zijn. Echter niet voor mij, net als grote delen van de psychologie, gaat economie over het bestuderen van menselijk gedrag, hoewel de aanpak heel anders kan zijn. Mensen zijn soms verrast dat ik als econoom de geestelijke gezondheid bestudeer, maar zowel mentale gezondheid als economie zijn overal om ons heen in ons dagelijks leven. Ongeveer 20% van de beroepsbevolking wordt lijdt aan een milde tot matige mentale stoornis en de meeste van deze mentale stoornissen beginnen in de kindertijd en de adolescentie. Als gevolg hiervan kan de geestelijke gezondheid van een groot aantal personen van invloed zijn op hun (economische) keuzes; niet alleen keuzes in de gezondheidszorg, maar ook onderwijs en arbeidsmarktkeuzes. Uiteindelijk resulteren mentale gezondheidsproblemen bij kinderen en adolescenten niet alleen in een grote ziektelast, maar ook in de gehele levensloop van een persoon. Als we de juiste interventies bij jongeren kunnen krijgen, helpen we hen hun levensloop ten goede te veranderen. Ik probeer het verschil te maken voor deze mensen door me te concentreren op de geestelijke gezondheid. In plaats van de psychologieboeken van mijn zus, lees ik nu mijn eigen…



Als promovendus van het headsUP-project onderzoek ik de maatschappelijke kosten en baten van geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en adolescenten. Naast menselijk gedrag gaat het bij economie om optimale toewijzing van schaarse middelen en misschien is helaas de gezondheidszorg geen uitzondering op het gebied van schaarste. Zodra we middelen voor één gezondheidsinterventie gebruiken, kunnen we dezelfde middelen niet gebruiken voor een andere interventie, wat betekent dat we keuzes moeten maken met betrekking tot welke interventies we moeten uitvoeren. Het is in het beste belang van iedereen dat we deze middelen verstandig besteden, zodat we de meeste (mentale) gezondheidsvoordelen kunnen creëren voor de individuen waarvoor we deze voordelen willen creëren. We zijn momenteel een model aan het ontwikkelen waarmee we uiteindelijk de maatschappelijke kosten en baten van geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en adolescenten kunnen inschatten. Door aspecten als de persistentie van het gebruik van de geestelijke gezondheidszorg en het leeftijdsprofiel van de geestelijke gezondheid te onderzoeken, kunnen we dit model invullen. Uiteindelijk zal een dergelijk model belanghebbenden helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen met betrekking tot interventies op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg, zodat we echt kunnen streven naar het creëren van de meeste (mentale) gezondheidsvoordelen voor de individuen waartoe we deze voordelen willen behalen. Aangezien het gebied van de volksgezondheid verspreid kan zijn over verschillende faculteiten, afdelingen en organisaties, waarbij elke groep vanuit zijn eigen achtergrond en met zijn eigen favoriete methodologieën naar volksgezondheidskwesties kijkt, is het belangrijk om bruggen te bouwen tussen de verschillende eilanden. Uiteindelijk kunnen we allemaal profiteren van de inzichten van leeftijdgenoten met verschillende achtergronden en de Aletta Jacobs School of Public Health stelt ons in staat om deze bruggen te bouwen.

H
Laatst gewijzigd:24 mei 2019 13:16
View this page in: English